Live Kreation: Revisioned Glory (Live, CD+DVD) (2003)
Enemy Of God (2005)
At The Pulse Of Kapitulation - Live In East Berlin 1990 (DVD) (2008)
Hordes Of Chaos (2009)
Phantom Antichrist (2012)

KREATOR - Renewal

Osemdesiate roky boli skvelé. Deväťdesiate veľmi zlé. Súčasnosť je znovu v pohode. Asi takto by vyzerali priemerné výsledky malej sondy do duše fanúšika nemeckej thrashmetalovej legendy. V roku 1992 to veru musel byť pre priaznivcov Petrozzu a spol. riadny šok. Dodnes si pamätám riadky z dobovej recenzie v časopise Uragán, ktoré sa niesli v duchu prekvapeného výkriku "Čože? Toto má byť KREATOR?". Ťažko sa však niečo také čítalo a chápalo puberťákovi, ktorý práve s doskou "Renewal" začínal kariéru fanúšika toho najlepšieho z povestnej veľkej nemeckej thrashovej trojky KREATOR, SODOM, DESTRUCTION.

"Renewal" je ako jazda nablýskaného kamiónu so značkou DE, ktorý zišiel z prvotriednej, vysvietenej, dokonale predvídateľnej diaľnice a túla sa temnými, zablatenými uličkami v smradľavej priemyselnej zóne. Po albumoch ako "Extreme Aggression" a "Coma Of Souls" prišiel čas na experimenty. "Renewal" je vstupnou bránou do najkontroverznejšieho a z mnohých pohľadov najzaujímavejšieho obdobia v kariére kapely. Na jeho začiatku koketovanie s industriálnym zvukom vtedy nesmierne populárneho pnutia, reprezentovaného najmä tvorbou inovatívnych MINISTRY. Na konci "Endorama", gotické vplyvy a turné s MOONSPELL. Zistenie, že týmto smerom je cesta zarúbaná a následne strmhlavý návrat v čase, štýle a zvuku pred "Renewal" - výsledkom čoho je aj to, že na aktuálnom turné k výbornej fošni "Hordes Of Chaos" hrajú KREATOR z deväťdesiatych rokov iba rezkú vypaľovačku "Phobia" z albumu "Outcast".

KREATOR

Od prvého úderu Ventorovho kopáku je jasné, že sa deje niečo výnimočné. Čistý, žiletkový thrashmetalový zvuk je preč. Stratila sa aj závratná rýchlosť. Gitary sa topia v špine, rytmika zvažuje každý krok, častejšie sa prejavuje vo valcujúcom strednom tempe. Nechýbajú do tej doby nepoužité, vtedy naozaj progresívne zvukové efekty. Výsledkom je šokujúca ťažoba, temný industriány puch, no zároveň úžasná aranžérska pestrosť a umne vystavané kompozície. Ak sa o KREATOR často hovorí ako o európskej odpovedi na SLAYER, tak titulná skladba je nemeckou verziou nesmrteľnej hymny "Seasons In The Abyss" - vyšperkovaná navyše efektným videoklipom, nakrúteným v izraelskej púšti. Ďalším hitom a na dlhé roky neodmysliteľným kusom z koncertných playlistov sa stala vynikajúca "Europe After The Rain" s výrazným Nazis Raus! posolstvom. Ostatné skladby sú skôr pevnou súčasťou nepriedušného celku zavŕšeného parádnou čiernotou "Depression Unrest". Ak niekto tvrdí, že začiatok deväťdesiatych rokov bol v hudbe príjemným a veselým obdobím, asi počúval 2UNLIMITED, určite nie KREATOR.

"Renewal" bol pre KREATOR krokom do tmy. Dôverne známe thrashmetalové vody nahradili potulkami po neprebádaných končinách. Od fanúšikov to chcelo otvorenú myseľ a chuť absorbovať dovtedy nevídané-neslýchané zvukové podnety. Aj s odskupom viac ako šestnástich rokov môžem povedať, že byť priamym svedkom toho všetkého bol naozaj skvelý pocit.

Zveřejněno: 8.3.2009

Koscj
18.1.2009

Prvý veľký experiment z dielne nemeckých thrasherov nebol príliš pozitívne prijatý ich dovtedajšími fanúšikmi, no aj napriek tomu som presvedčený, že "Renewal" je najlepším albumom skupiny, ktorý môžene smelo označiť za jeden z mála naozaj dobrých metalových albumov pochádzajúcich z Nemecka.

Prvý počin nemeckej legendy v deväťdesiatych rokoch. Šokujúci, experimentálny, nezabudnuteľný.

8,5 / 10

s kapelou KREATOR: