Úterý
14.8.2018
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2009

Vydavatel:
Relapse Records

Stopáž:
44:25

1. Bullhead’s Psalm
2. The Sweetest Curse
3. Jake Leg
4. Steel That Sleeps The Eye
5. Swollen And Halo
6. Ogeechee Hymnal
7. A Horse Called Golgotha
8. O'er Hell And Hide
9. War, Wisdom And Rhyme
10. Blackpowder Orchard
11. The Gnashing
12. Bullhead's Lament

John Baizley
vokál, kytara

Peter Adams
kytara

Summer Welch
baskytara, vokál

Allen Blickle
bicí

First (EP) (2004)
Second (EP) (2005)
A Grey Sigh In A Flower Husk (split s UNPERSONS) (2007)
Red Album (2007)
Blue Record (2009)
Yellow & Green (2012)
Purple (2015)

BARONESS - Blue Record

BARONESS milují barvy – a to jak doslova, tak i obrazně. Po „Red Album“ přišlo „Blue Record“, secesní ladění přetrvalo a s ním i nadšení ve zkoušení nových odstínů. Byla-li však secese považována za inovátorský sloh, který na popud proti industrializaci přišel s něčím naprosto ojedinělým a novým, netvrdila bych totéž se stejnou vehemencí o BARONESS. Přesto však nelze zobecnit, že je podmínkou kvality a zábavy přijít s něčím, co tu ještě nebylo. A fakt, že se u „Blue Album“ bavit budete, je myslím téměř nevyvratitelný.

Nejen kreativita, s jakou se setkáváme na současném i předchozím albu, katapultovala BARONESS do první ligy a zapsala je do povědomí mnohých fanoušků. Za skvělou grafiku desky bychom měli připsat zásluhy Johnu Baizleymu, který stojí také za designem jmen jako TORCHE nebo THE RED CHORD.
Lehkost a nenucenost, pro BARONESS typická, koresponduje s chytlavými, místy až písničkovými, melodiemi a s nekomplikovaností. Ta ovšem neubírá nic na kráse, dost možná právě naopak. Ona nekomplikovanost (ne jednoduchost!) je totiž podávána tak, aby nenudila ani po pár posleších a dodává čtveřici z Georgie status velmi kvalitní, energii dodávající kapely. BARONESS obsahují dávku psychedelie, rock´n´rolu, sludge, heavy pasáží, hluků i přímočarosti starých rockových hitů. A ačkoliv nezachovává „Blue Record“ prvotřídní úroveň v celé své délce, skladby jako „Swollen And Halo“, „A Horse Called Golgotha“ nebo „Steel That Sleeps The Eye“ zajistí, že jim se shovívavým úsměvem prominete bez větších obtíží.

BARONESSAlbum je rámováno dvojicí skladeb „Bullhead´s Psalm“ a „Bullhead´s Lament“. Obě jsou čistě instrumentální, přičemž první z nich svou poklidnější náladou vkusně připravuje k poslechu alba a druhá ho zase uzavírá. V konečném důsledku však fungují právě jen k tomuto účelu. „The Sweetest Curse“ je jedním z povedenějších kousků. Prvotní drsnější rovina bustrovaných kytar a řevu, která je dána také kontrastem k předchozí mírumilovnější „Bullhead´s Psalm“, později ustupuje do pozadí a začíná dominovat silná melodická linka s převážně čistým vokálem. Ke konci pak skladba zjemní docela a vyústí do téměř až akustické půlminutové vyhrávky, která, ač může působit nepatřičně, dodává na zajímavosti a mnohotvárnosti.
Jakoby z jiného světa půdobí něžná „Steel That Sleeps The Eye“, krásná akustická balada s písničkovou melodií. Efekty v pozadí chvílemi připomínají vítr, jindy zase vzdálený ruch města. Vše působí úžasně lehce a jakoby mimochodem. Příjemným zpestřením je také jemnější poloha vokálů. Plynule přecházíme k diametrálně odlišné „Swollen And Halo“. Pokud by nové album BARONESS měla prezentovat jediná ukázka, vybrala bych s velkou pravděpodobností právě onu zmíněnou. Strhující, snadno zapamatovatelná melodie, skvělé kytary a doplňující se úseky, vždy s trochu jiným nápadem, ale skvěle sladěné dohromady. To vše s velkou šancí oslovit, ale s malou se podbízet. Instrumentální „Ogeechee Hymnal“ rozjařenou náladu zklidní a připraví tím půdu pro další „sázku na jistotu“ aktuální desky –  „A Horse Called Golgotha“ – první, ke které BARONESS natočili klip. Kytarové schody, strhující tempo a kontrast mezi písničkovým refrénem a zbytkem skladby, dělá z nahrávky věc okamžitě zapamatovatelnou.
Ke konci „Blue Record“ bych určitě upozornila ještě na veskrze instrumentální „O´Er Hell And Hide“, která se nese v podobném melodickém duchu. Absence vokálu jí ale vůbec nepřekáží a nezastává tak žádnou roli vsuvky, ale oddechové kompozice, která opakujícím se tématem příjemně ubíhá od začátku do konce. Po posledních tónech alba vám bude ještě nějaký čas znít v uších předposlední „The Gnashing“, nejprve jemně, téměř až romanticky, začínající skladba. Následně se však přidává basa a bicí, malinko se zrychlí rytmus, nastoupí elektrické kytary a máme tu oživující variaci na prvotní téma.  Nahrávka se neustále mění, hraje si sama se sebou  a vyvíjí se. Vokál se přidává až ve třech čtvrtinách stopáže, tedy spíš v jejím vyústění v rychlou, a přesto úžasně oddechovou, část.

Nevím, zda-li lze BARONESS označit za něco převratného a přidělit jim nálepku „zaručeného tipu“. Na druhou stranu ale toto rozhodnutí není nikterak relevantní. „Blue Record“ baví, dodává energii a nevtíravým způsobem i dobrou náladu. A já jen pevně doufám, že se za další dva roky dočkáme přinejmenším stejně kvalitního „Yellow Disk“.


M.
M.

Zveřejněno: 14.10.2009



Názory redakce
RIP
16.10.2009

BARONESS sa opäť raz predviedli v dobrom svetle - modrý album je stejně dobrý ako ten červený. Spontánna, uvoľnená a zábavná nahrávka.

[8 / 10]
Dalas
14.10.2009

V dobrém slova smyslu kolovrátek pokračuje ve své pevné dřevorubecky neurvalé linii a jediný rozdíl oproti dva roky starému rudému záseku je možná jen barva, která jej symbolizuje. Američanům to však stále šlape víc než dobře. Jejich muzika baví, nic moc extra neřeší a nikam se necpe. Chtělo by se říct - taková pohodová nahrávka.

[7,5 / 10]
Deadmann
9.10.2009

BARONESS sa opäť raz predviedli v dobrom svetle - modrý album je ale mierne horší ako ten červený. Spontánna, uvoľnená a zábavná nahrávka.

[7,5 / 10]
Klypso
5.10.2009

BARONESS sa opäť raz predviedli v dobrom svetle - modrý album je ešte lepší ako ten červený. Spontánna, uvoľnená a zábavná nahrávka.

[8 / 10]
„Blue Record“ baví, dodává energii a nevtíravým způsobem i dobrou náladu. Velmi příjemná deska!

Autor recenze:
8 / 10

Redakce:
7,7 / 10

7,3 / 10



s kapelou BARONESS:

s kapelou MASTODON:

s kapelou KYLESA:

s kapelou ISIS:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page