Benaroya Hall - October 22nd 2003 (2004)
Pearl Jam (2006)
Live At The Gorge 05/06 (2007)
Backspacer (2009)
Lightning Bolt (2013)

PEARL JAM - Backspacer

Tak, a je to tu. Okolo deviateho albumu niekdajších grungeových hviezd sa toho popísalo (na pomery kapely roky zámerne sa vyhýbajúcej výraznejšiemu záujmu médií) neobvykle veľa a očakávania, výdatne živené niektorými médiami hlásajúcimi najlepší album od čias „Vitalogy“, boli nemalé. Odhliadnuc od revivalu, ktorý tohto roku spáchali ALICE IN CHAINS, ťažia PEARL JAM dodnes z pozície jediného žijúceho pozostalého seattleskej scény, kultového statusu získaného prvými troma albumami (akokoľvek zaujímavé albumy nasledovali potom) a povesti vynikajúcej koncertnej kapely.

PEARL JAMKým posledné albumy prinášali postupné mäknutie a čoraz komornejšie polohy, z „Backspacer“ cítiť pre PEARL JAM netypické pozitívne vyznenie a energiu, čoho najlepším dôkazom je úvod albumu a hneď prvé štyri rýchle kúsky, vrátane singlu „The Fixer“. Jednoduchá, ale účinná stavba, rýchle striedanie sloh a refrénov na ploche tesne pod tri minúty strháva okamžite. Spomalenie prichádza až s akustickou „Just Breathe“, ktorá akoby na novinku zablúdila z Vedderovej sólovky „Into The Wild“. „Among The Waves“ tematicky i hudobne pripomenie Amentov projekt THREE FISH a dostaví sa pocit určitej predvídateľnosti, ktorý s postupným plynutím skladieb nepríjemne naberá na intenzite. Nič na tom nezmení melancholický závan v solídnej rockovej klasike „Force Of Nature“ zo záveru albumu či „Unthought Known“, bez preháňania jednej z najkrajších skladieb PEARL JAM za posledné roky. Navyše ak hneď nasleduje kratučká bezstarostná gitarovka „Supersonic“, evokujúca odrhovačky z dielne STATUS QUO. Albumy PEARL JAM sa málokedy obmedzili len na jednu baladickú záležitosť a ďalšou do početného katalógu bude „The End“, povinná jazda so sláčikovým podkladom, hoci Vedderove texty majú aj na „Backspacer“ ďaleko k akémukoľvek klišé.

PEARL JAM„Backspacer“ ubehne veľmi rýchlo, nechýba mu pestrosť a dravosť a v konečnom dôsledku rozhodne nie je zlým albumom. Jeho najväčším problémom je minimum prekvapení a vysoká miera predvídateľnosti. Časy experimentov na „Vitalogy“, „No Code“, či „Yield“ sú, zdá sa, nenávratne preč a aj v budúcnosti možno čakať skôr príklon k overeným postupom, než náznaky objavovania. Hoci nový album nemožno zaradiť k minulým počinom, zapísaných hlboko v spomienkach jednej generácie, nemalo by Vám to spolu s tradične pekným grafickým spracovaním disku brániť vychutnať si jeho počúvanie. PEARL JAM majú tohto roku dobrú náladu a ktovie, koľko im to vydrží.

Radicalcut

Zveřejněno: 14.10.2009

15.10.2009

PEARL JAM přicházejí po dvou letech se svou nejoptimističtější nahrávkou a sluší jim to velmi. Grunge by dnes v jejich hudbě nevyšťoural ani ten nejprohnanější advokát. O to víc potěší přímočaré rockové šlehy s nápadnou melodikou jako "Supersonic" a "Johny The Guitar" stejně jako kypící suita "Amongst The Waves", která spolu s dvěma výše zmíněnými tvoří trojlístek nejlepšího.

"Ten" a "Vs." jsem si zamiloval, "Vitalogy" mi nikdy nebral, "No Code" jsem nesnášel, spolu s "Yield" jsem dostal naději, "Binaural" a "Riot Act" jsou pro mne tím hodně průměrným v diskografii PJ. Předchozí bezejmenné album naopak řadím k tomu nejlepšímu od časů "Vs." (tedy na úroveň "Yield") a nová deska této laťky téměř dosahuje také.

[7,5 / 10]
14.10.2009

Jsou to ale panečku paradoxy – staří pánové jsou už zřejmě příliš líní se dál vyvíjet, tak se vracejí kamsi hluboko do časů svého mládí. "Backspacer" je kolekce nekomplikovaných a chytlavě postavených válů, kterým nechybí energie, čitelné melodie a nakažlivé nic-neřešení. Samozřejmě v porovnání s vrcholy diskografie mohykánů ze Seattlu tu chybí onen velký třesk či aspoň decentní posun, hloubka a propracovanost. Jenže – není nutné to "Backspaceru" zazlívat. Dle mého soudu se jedná o dílo kapely, která ví, jak má vypadat dobrá deska, která se prodá a přitom neurazí třeskutou hloupostí a prostitující naivitou. Vedder a spol. si prostě odfoukli a vydali velmi uvolněnou kolekci rockových šlágrů. Mně to stačí. Neříkám že bohatě, ale stačí.

[7,5 / 10]
14.10.2009

Niektoré nahrávky by sa mali hodnotiť s odstupom minimálne roka. Bez ohľadu na kvality "Backspacer" -- ktoré tak skúsená skupina, akou PEARL JAM sú, jednoducho musí vložiť do čohokoľvek, čoho sa dotkne -- si neviem predstaviť, že na deviaty album Eddieho Veddera a spol. si o pár mesiacov či rokov niekto spomenie. Jedna-dve skladby sa snáď dostanú do koncertného playlistu, ktorému aj tak navždy budú dominovať "Even Flow" alebo "Alive". Je to trochu smutný osud, bohužiaľ však neodvratný. PEARL JAM sú dávno grungeovými ROLLING STONES. Kto by počúval ich nové štúdiovky?

[5,5 / 10]
Deadmann
13.10.2009

Ano, PEARL JAM natočili nejveselejší album ve své historii. Máme jim to však vytýkat? Nevidím důvod. Odmyslíme-li si to všechno kolem, máme tady pozitivně laděnou rockovou kapelu s pěknými písničkami, která nemá důvod hnát se do končin, kde se již prohánějí jiní. Ne, že bych si tuhle desku hodlal v budoucnu pouštět nějak často, ale minimálně kvůli úvodním třem songům si ji stojí za to pořídit. Zatím za 6,5...

[6,5 / 10]
Sicky
12.10.2009

PEARL JAM chytili do plachet svěží vítr a „Backspacer“ můžeme směle poměřovat s kultovními alby z devadesátých let. PEARL JAM jsou po 20-ti letech stále originální, stále nadprůměrní a pozitivní energie mají na rozdávání. Málokterá kapela dokáže do své muziky nacpat tolik emocí jako oni. Pokud s vámi nepohne „Gonna See My Friend“, „Just Breathe“ anebo parádní „Amongst The Waves“, tak máte srdce z kamene.

[9 / 10]
Najkratší, najveselší, najrýchlejší a najpovrchnejší album PEARL JAM.

6,5 / 10