Robot Hive / Exodus (2005)
Pitchfork & Lost Needles (2005)
From Beale Street To Oblivion (2007)
Strange Cousins From The West (2009)
Earth Rocker (2013)

CLUTCH - Strange Cousins From The West

Hudební podstatu a nosné mechanismy amerického tělesa CLUTCH tu před třemi lety popsal velmi pěkně a výstižně (v recenzi na „Robot Hive / Exodus”) letos hodně hibernující Noisy. Od vydaní zmiňovaného alba uplynuly již čtyři roky, které kapela rozhodně neprolenošila a mezi několika koncertními záznamy stačila představit v roce 2007 svoji osmou a hodně povedenou řadovku „From Beale Street To Oblivion”.

CLUTCHAktuální zářez spatřil světlo světa v polovině letošního července a čtveřice hromotluků z východního pobřeží, která má zkušenosti s různými vydavateli (včetně Columbia a Atlantic), si ho dopřála na vlastním labelu Weathermaker Music. Velmi pěkné digipackové provedení jenom dokazuje, že pánové vzali věc za poctivý konec. Novinka, jak je u marylandských dobrým zvykem, opět nabízí další možnou variantu pro téma zvané retro-rock. Hudební nálady a vyznění jednotlivých desek skupina nemění nijak rapidně a radikálně, ale téměř vždy se jim daří udělat nějaký krok, nebo alespoň několik málo krůčků jinam. Nejinak je tomu i u recenzované „Strange Cousins From The West”, i když první dvě písně nesoucí se v hodně svižném tempu jakoby trošku mátly tělem a vyvolávaly ducha alba předešlého. Zvláště pak druhá v pořadí, hezky skočná „Struck Down”, přinášející i nesměle podsamplované, avšak krásné kytarové vyvrcholení. Další a asi poslední opravdu rychlejší vál „Freakonomics” je provázen nervní kytarou a hodně zajímavou prací bicmena. Většina skladeb se však povětšinou ubíra ve středním tempu.

CLUTCHCLUTCH letos vsadili na ryzí syrovost stoner rocku promíchaného se změkčujícimi blues ingrediencemi, z nichž se odpařuje atmosféra prohulených amerických barů a nekonečných highways. Nejlepším příkladem tohoto vydařeného paktu je „Minotaur”, jenž upoutá krásnou diskuzí kytary a basy komentovanou zpěvem v několika polohách. Na novince oproti předešlým albům asi nejvíce překvapí téměr stoprocentní absence doprovodných kláves. Mně se je podařilo, s lupou v uchu, vystopovat v písni „Witchdoctor”, kde jemně dokreslují valivou mysteriozní atmosféru. Při výčtu velmi zajímavých skladeb musím určitě na prvním místě zmínit třetí šlehu v pořadí, pod krycím názvem „50,000 Unstoppable Watts”. A to nejen díky tomu, že je brána jako pomyslný neoficiální singl a byl k ní vykonspirován i klip, ale hlavně proto, že disponuje nebezpečnou rockovou třaskavinou, vybuchující při aktivovaní rozbušky zvané refrén „Anthrax, Ham Radio And Liquor“. Skladba je navíc obmotána zápalnou šňůrou spletenou z několika povedených kytarových motivů, jež určitě figurují na seznamu podezřelých vyzváněcích melodií pro mobilní telefony ostrých hochů z virginského Langley. Dále, pod číslem čtyři, najdeme „Abraham Lincoln” intenzivní žalozpěv s výmluvným textem oblečeným do temné waltzové róby.

Album samotné si určitě zaslouží další širší ohledání, což už bych nechal na posluchačích, které tímto hned vyzývám k velké trpělivosti. Poslech novinkového disku není žádné rande s lehce povolnou rockovou děvkou (nemyšleno vyloženě negativně). Vnady a půvaby tu jsou skryté v srdci a duši hudebníků, nikoliv vystavené na odbiv na vrstvě povrchního, líbivého, groovy make-upu. CLUTCH mě oslovili před devíti lety. Dosud jsem rád, že jsem jejich hudební volání vyslyšel, za což jsem byl i odměněn dlouhodobým přísunem kvalitních alb, včetně aktuálního.

Subeer

Zveřejněno: 22.10.2009

Noisy
21.10.2009

Na „Strange Cousins From The West“ znějí Američané CLUTCH ještě víc retro než jsem od nich byl zvyklý z předchozích desek, a to i navzdory tomu, že zde nenajdeme žádné hamondky a ani na předešlých počinech nezřídka slyšitelné paralely ke kapelám jako DEEP PURPLE nebo THE CULT se nezjevují tak křiklavě. CLUTCH si prostě dál valí svůj hutný bigbeat založený na dřevním rock’n’rollu. Ale v jejich podání to stále funguje a skladby nezní přespříliš zastarale, i když to co skupinu, kromě vlastního hudebního obsahu, posouvá hluboko do retra je i zvuk, který se třeba ve srovnání s deskou „Robot Hive / Exodus“ poněkud plošší. CLUTCH za celou svou historii disponují jednou důležitou devizou, a to že každé jejich nové album je jiné a zcela osobité. Nejinak je tomu i se „Strange Cousins From The West“. Je to deska plná nápadité rockové klasiky s velkým podílem bluesové hravosti. I tentokrát je dost důvodů si jejich počin poslechnout.

[7,5 / 10]