Attera Totus Sanctus (2005)
Attera Orbis Terrarum - Part 1 (DVD) (2007)
Attera Orbis Terrarum - Part II (DVD) (2008)
Angelus Exuro Pro Eternus (2009)
Where Shadows Forever Reign (2016)

DARK FUNERAL - Angelus Exuro Pro Eternus

Již od prvních tónů úvodní skladby „The End Of Human Race“ je zřejmé, že švédští blackouši DARK FUNERAL žádným způsobem neuhýbají z trasy, jíž si před nějakými 15 lety sami vytyčili. Důrazná, přímočará a agresivní muzika byla těmto vyznavačům temných sil vždy vlastní a na aktuálním kotouči „Angelus Exuro Pro Eternus“ tomu není jinak. Narozdíl od svých počátků sice muzikanti ze Stockholmu již neohromují značně zdrcující rychlostí (přeci jen jim nějaký ten rok přibyl), ale i tak je stále co poslouchat.

DARK FUNERAL totiž procházejí jistým vývojem, a přestože od nich v podstatě nelze očekávat stylový veletoč či alespoň určitý experiment, svou tvorbu se snaží vždy mírně pozměnit či doplnit. Oproti minulosti se tak z reproduktorů častěji linou strukturovanější skladby, pomalejší tempa a výraznější melodie, což sice není ke škodě, ale DARK FUNERAL tak ztrácí část svého původního kouzla. I přes vyjmenované novinky však všichni víme, co od kapely tohoto typu čekat, takže ve výsledku stejně působí veškeré prvky poněkud předvídatelně. Emperor Magus Caligula je však v obvyklé formě, prsty po hmatnících kytar rychle kvapí, nový bubeník Nils Fjellström to také celkem solidně zvládá (i když se drží stále stejné linie a na svého předchůdce Matte Modina poněkud ztrácí), takže výsledkem je přesně takové album, jaké všichni očekávali. Škoda jen poněkud umírněné, nedynamické produkce.

DARK FUNERAL

Mám-li porovnat současnou tvorbu DARK FUNERAL s dalšími žánrovými giganty a zároveň krajany MARDUK, dávám palec nahoru jednoznačně pro „Angelus Exuro Pro Eternus“. Přestože se jedná již o pátou řadovou desku tohoto tělesa, kapela narozdíl od druhých jmenovaných neustupuje z vydobytých pozic a v rámci blackmetalového „mainstreamu“ se tak drží v popředí pelotonu. Ve srovnání se zbytkem scény, která je přeplněna kvanty zajímavých a neotřelých spolků, to však stačí pouze na poctivou práci uprostřed startovního pole. I tak ale můžeme tuto nahrávku považovat za vcelku slušnou.

Deadmann

Zveřejněno: 1.2.2010

Arrow
1.2.2010

Našľapaný old-school výplach presne v očakávanej podobe v pomerne kvalitnej forme. Narozdiel od minulého alba sa mi novinka pozdáva oveľa viac. Zásluhu má na tom paradoxne aj nový bicmen, keďže jeho chladné strojové sypačky bez väčších nápadov dávajú nahrávke osobitejší ráz. Pre mňa takisto lepší než aktuálny MARDUK, lepší než predchodca a teda za 7 - slušné.

[7 / 10]