The Classical Conspiracy (2009)
Design Your Universe (2009)
Requiem For The Indifferent (2012)
The Quantum Enigma (2014)
The Holographic Principle (2016)

EPICA - Design Your Universe

EPICA se již od svých počátků držela zásady: čím více sborů a orchestru, čím mohutnější zvuk, tím lépe. To bylo kolem roku 2002, kdy Mark Jansen odešel z AFTER FOREVER, a dal dohromady tuhle kapelu, jejímž maskotem se vzápětí stala rudovlasá Simone Simons. Zpočátku sice neměli kompoziční zkušenosti dua Turilli/Staropoli a ani Simonin zpěv nebyl úplně košer, ale očividně to mysleli vážně, neboť snaha prosadit se na nich byla zřejmá. Snadné to však neměli, přeci jen vznikli v době, kdy byl ženský zpěv a orchestr v módě. Nyní snad nastala vhodnější doba. Tarjina nadvláda vzala za své, NIGHTWISH přešlapují na místě, stejně tak WITHIN TEMPTATION, a starší gothic metalové kapely se vracejí k intimnější hudbě. A stačilo by jen vypustit tu hromadu vaty a vsadit na silné nápěvy, kterých se na každé placce pár objeví.

EPICANavzdory tomu však EPICA i na tomto albu pokračuje ve vytyčených mantinelech. Pár silných věci se najde, například „Burn To A Cinder“, „Unleashed“, baladická „Tides Of Time“ nebo zřejmě nejlepší věc, co jsem od skupiny dosud slyšel, „Our Destiny“. Být podobných skladeb na albu více, tak smekám. Ale bohužel i na „Design Your Universe“ je příliš mnoho „výplně“. Tím hůř, že ve výše zmíněných skladbách kapela ukázala, jak jí i střídmost sluší. Pod mohutnou studiovou aranží tak skrývá dost jednoduché riffy a nepříliš širokou škálu rytmů, přičemž přechody mezi „on“ a „ona“ pasážemi jsou značně uniformní. Proto na albech této kapely bývají nejzajímavější ty skladby, které se nedrží hlavního tématu. Poslouchat sedmdesát minut jen a pouze ty samé variace, ztělesněné například v „Semplance Of Liberty“, to chce hodně dlouhý pobyt na čerstvém vzduchu. EPICA svou tvorbou zdůrazňuje kontrast mezi melodickými pasážemi a hutným metalem, mezi „operním“ zpěvem a chrapotem, ale u „Design Your Universe“ (podobně jako u předchozích počinů) mám pocit, že jde spíš o kontrast mezi talentem na pěkné melodie a paličatým drhnutím stokrát omletého schématu. A to nemyslím nijak zle, dobrá polovina alba představuje zajímavý materiál, jen má na sobě závaží táhnoucí celek dolů. Dokonce i Simone se už za ta léta docela slušně vypracovala.

Po technické stránce není moc co vytknout, ostatně i EPICA je jedním z produkčních dítek Saschy Paetha (momentálně dokončil další RHAPSODY OF FIRE, „The Frozen Tears Of Angels“). To má však i své stinné stránky, jelikož všechny „jeho“ kapely zní dost podobně. „Design Your Universe“ z linie předchozích počinů EPICY nevystupuje a při občasném použití tlačítka „Forward“ je z něj docela podařené album.

Manatar

Zveřejněno: 14.1.2010

EPICA pracuje tvrdě, ale stále tomu chybí trochu svěžího větru. V mých očích jde stále jen o slabý nadprůměr + bodík nahoru za „Our Destiny“.