Commandment (2007)
Death Rituals (2008)
Graveyard Classics III (2010)
Undead (2012)
Unborn (2013)

Síň slávySIX FEET UNDER - Haunted

Hoci to už dnes môže znieť takmer neuveriteľne, SIX FEET UNDER v roku 1995 naozaj neboli považovaní výlučne za kapelu Chrisa Barnesa. Ba čo viac, vtedy to bola vôbec prvá skutočná superskupina známa deathmetalovej verejnosti. Napokon, hrať v polovici deväťdesiatych rokov kov smrti v tom najprimitívnejšom, naskrz priamočiarom a surovom štýle, to chcelo vskutku výnimočnú príležitosť a vyberanú zostavu. Veď vtedy už riskovali trpezlivosť ortodoxných fanúšikov takmer všetky veľké mená a experimentálne albumy sa rodili ako huby po daždi.

SIX FEET UNDER

Členovia OBITUARY, MASSACRE a CANNIBAL CORPSE avizovali spoločný projekt už nejaký ten mesiac vopred a konečný výsledok sa naozaj netrpezlivo očakával. Je pravda, že v čokoľvek iné ako hudbu floridských zberačov krvavých pomarančov s divokým spevom šialeného kanibala mohol dúfať iba od reality odtrhnutý rojko. Doboví recenzenti preto spokojne pokyvkávali hlavami a fanúšikovia vychutnávali podarené deathmetalové hitovky. Že ich je na albume „Haunted“ požehnane, o tom svedčia všetky koncerty SIX FEET UNDER až do týchto dní – kedykoľvek zaznie niečo z tejto kultovej prvotiny, frenetické reakcie publika naberajú šokujúcu intenzitu.

Look to the sky
it´s turning black

Nielen ťažkotonážna hymna „Beneath A Black Sky“ či podarená rýchla vypaľovačka „Suffering In Ecstasy“, v podstate každý z jedenástich kúskov na tejto doske hovorí jasnou rečou – Allenovi Westovi v tej dobe skutočne išla karta. Malý-veľký deathmetalový hrdina sype z rukáva jeden parádny riff za druhým, motorová basgitara Terryho Butlera a spoľahlivé bicie nenápadného Grega Galla tlačia skladby vpred v príťažlivej, miestami priam rock´n´rollovej dynamike, aby ich záhrobné šepoty, surové hrdelné výplody a štýlové zvracanie Chrisa Barnesa vyšperkovali do konečnej dokonalej podoby. Textová podoba celého diela ani náhodou nezaostáva za očakávaniami. Chris Barnes bol už v tej dobe zrelým autorom štýlových zamyslení nad temnými stránkami duše, s chuťou sa venoval vrahom, vlkolakom a obľúbeným zombíkom. Veru tak, „Haunted“ je parádnou jazdou s viacerými pozoruhodnými zastávkami – len sa započúvajte do lámania tempa vo vynikajúcej „Human Target“. Kdesi tam je prapôvod dnes tak populárnych a často používaných deathcoreových beat downs!

SIX FEET UNDER

Za úspechom albumu „Haunted“ stojí samozrejme v prvom rade hviezdna zostava, no nemenej dôležitý je aj fakt, že ostrieľaní borci prišli v tej turbulentnej dobe s muzikou, ktorá šla napriek všetkým vtedajším konvenciám proti prúdu času až do deathmetalového praveku. Dôkazom toho, aký krásny a rôznorodý môže byť (pre náhodného poslucháča a laika) zdanlivo žánrovo úzky a vyhranený extrémny metal, môže byť napokon skutočnosť, že v tom istom roku 1995 vyšli aj klenoty ako „Symbolic“ alebo „Demanufacture“.

Zveřejněno: 14.3.2010

Príťažlivá priamočiara jazda do deathmetalového praveku. Žánrový klenot deväťdesiatych rokov.

7,8 / 10