The Flames Of The End (2010)
Purgatory Unleashed - Live At Wacken (2010)
Ultimate Collector’s Box Set (2010)
Live In Krakow (2010)
Purgatory Unleashed - Live At Wacken 2008 (DVD) (2011)

AT THE GATES - The Flames Of The End

AT THE GATES sa v prvej polovici 90. rokov vypracovali z lokálnej partie kamarátov hobľujúcich v skúšobni na predmestí Göteborgu na kapelu chodiacu americké turné a vydávajúcu na známej zahraničnej značke. To by ešte nebolo nič výnimočné. Kapelu však potom stihol vangoghovský osud. Po rozpade sa stala kultovou, priznal sa im štatút vynálezcov špecifického „göteborského“ zvuku a o pár rokov neskôr ich posledný album „Slaughter Of The Soul“ ovplyvnil ďalšiu generáciu na pomedzí metalovej a hardcorovej hudby. To už je pár dobrých dôvodov na to, aby sa 11 rokov po rozpade dali na rok zase dokopy kvôli reunion turné, a aj na to, aby o dva roky neskôr vznikol vyčerpávajúci zberateľský predmet pre všetkých fanúšikov, ktorým účasť na koncerte nie celkom stačila. Trojdiskové DVD „The Flames Of The End“ má vyše 5 hodín, obsahuje koncert z roku 2008, ďalšie živé materiály vrátane tých historických, zachránených z VHS archívov a navyše dlhočizný dokument o histórií kapely. Celkom slušný sumár na kapelu, ktorá sa pri písaní deathmetalovej histórie považovala podľa vlastných slov za celkom priemernú.

AT THE GATES

Autorom dvojhodinového (!) dokumentu o kapele je sám jej gitarista a zakladajúci člen Anders Bjorler a už od začiatku vidno, že toto troj-DVD bude skôr zberateľskou záležitosťou pre tých najvernejších fanúšikov. Bjorler si s dramaturgiou príliš hlavu nerobí, skrátka podáva archívne zábery, rozhovory s členmi kapely a členmi okolitých spriaznených kapiel postupne chronologicky podľa obdobia, ktorého sa týkajú. Niektoré časti sú zaujímavé veľmi, iné, ktorým chýba odstup a pohľad zvonka, ani príliš nie. Pridanou hodnotou sú však dve veci: jednak okrem histórie AT THE GATES nahliadneme aj do histórie celého göteborského deathmetalového hnutia, a navyše je fascinujúce zistiť, že podmienky, z ktorých kapela vzišla, aby dobyla svet, boli absolútne identické s tými, ktoré vždy mali a aj majú kapely pôsobiace u nás. Skrátka rovnaká zapľuvaná, vajčákmi obložená skúšobňa, plná dostupnej aparatúry; rovnaké koncerty po švédskych obdobách kulturákov a undergroundových klubov a rovnaká hŕstka nadšencov, z ktorých nikto nie je prehnaný génius ani vizionár, no ktorým nechýba zápal a nadšenie, aby potiahli kapelu cez všetky zlé rozhodnutia a chyby na miesto, kde po úvodnom riffe skladby „Slaughter Of The Soul“ zakričia extatické „Go!“ desiatky tisíc hrdiel.

AT THE GATES

To už sme na druhom disku, ktorý prináša vystúpenie vyslúžilej kapely z roku 2008 vo Wackene. Opäť treba byť trochu zažranejším fanúšikom, aby vás vystúpenie bavilo od úplného začiatku do úplného konca. Prečo? Playlist je skutočne starostlivo historický a venuje sa všetkým albumom (vrátane EP „Gardens Of Grief“, z ktorého zaznie oldschoolová „All Life Ends“), medzi ktorými je však podstatný štýlový rozdiel. A podobne ako napríklad na poslednom DVD TYPE O NEGATIVE atmosfére trochu uberá fakt, že sme na festivale. Scéna je mierne neosobná, publikum je príliš veľké a príliš plné zvedavcov, pre ktorých účasť AT THE GATES zjavne nebola tou najpodstatnejšou motiváciou ísť na festival. Čo sa však výkonu kapely týka, je priam bezchybný. Zvukovo výborne dokončený záznam zahrala kapela s veľkým prehľadom, a keby Adrian Erlandsson nemal dlhé vlasy a vizáž prezrádzajúcu minulosť s CRADLE OF FILTH, respektíve keby Tomas Lindberg neprešiel presne opačnou premenou, nepovedali by ste, že títo chlapíci posledné roky robili vlastne čosi úplne iné.

AT THE GATES

Posledný disk je už len doplnkový, v jednoduchom menu si môžete pozrieť niekoľkoskladbové úryvky z koncertov, od najstaršieho zo švédskej Eskilstuny z roku 1991, až po tie z turné spred dvoch rokov. Opäť podľa modelu „čo máme, to dáme“. Pri niektorých záznamoch, najmä tých nižšej kvality, z dávnej minulosti a z tých najortodoxnejších miest si človek opäť nemôže nespomenúť na koncerty, akých sme aj v našich končinách zažili kvantá a ktoré vyzerali na vlas rovnako... až na kapelu na pódiu.

„The Flames Of The End“ je výhradne zberateľská záležitosť. Pre iných než veľkých fanúšikov kapely jeho kúpa prakticky nemá význam. Ak však patríte medzi tých, ktorí tvorbu AT THE GATES poznajú od A po Z a adekvátne ju aj žerú, takáto DVD kronika je absolútny „must have“.

V-dur

Zveřejněno: 18.3.2010