Vertebrae (2008)
Axioma Ethica Odini (2010)
RIITIIR (2012)
In Times (2015)
E (2017)

ENSLAVED - Axioma Ethica Odini

ENSLAVED by mohli být vzorem pro každou kapelu. Přestože se nikdy nestali skutečnými hudebními superstars, udržují si po téměř dvě desetiletí existence stabilně nadprůměrnou úroveň a drží se s minimálními výkyvy čela metalového pelotonu. Hned několikrát („Frost“, „Monumension“, „Isa“) se neoddiskutovatelně dostali až na jeho samotnou špici, z níž sice ve dvou posledních sezónách („Ruun“, „Vertebrae“) spadli, ale s aktuálním počinem „Axioma Ethica Odini“ se opět chystají dobýt pomyslný vrchol. Ne, že by se jim to podařilo úplně, ale na předních příčkách je rozhodně najdeme. Jakou k nim tentokrát zvolili cestu?

ENSLAVED

Jako základ si vybrali prvek, který je provází po celou jejich kariéru – nefalšovaný viking metal, který po letech zušlechťování dostal podobu v jaké jej u ENSLAVED známe dnes. Progresivní, propracovaný a přitom stále posluchačsky přívětivý (viz např. úvodní vypalovačka „Ethica Odini“, údajně ovlivněná MASTER´S HAMMER). Zde také spatřuji jeden z významných rozdílů v porovnání s předešlou, umírněnou deskou, obsahující možná až příliš mnoho zbytečného pidlikání. „Axioma Ethica Odini“ je totiž prosta těchto momentů, je přímočařejší a jako základní podklad nabízí syrový vikinský metal, na němž jsou postaveny progresivně metalové základy, které – ač značně propracovány – nenutí fanouška kapely do poslechu kdovíjakých kudrlinek nezřídka způsobujících bolehlav. Místo toho ENSLAVED vsází na spíše umírněnou progresi se spoustou melodických prvků a skvělých hitových pasáží, střídání temp a časté zařazování velice pěkného čistého vokálu či kláves – to vše při zachování všech dosavadních a pro kapelu již typických atributů. Díky tomu má posluchač příležitostně pocit určitého déjà vu – některé pasáže jako by prošly určitou „opethizací“, pouze s tím rozdílem, že hudební základ obou seskupení je odlišný.

Sepisovat závěrem sáhodlouhé traktáty o tom, jak ENSLAVED natočili další dobrou desku by bylo asi zbytečné. Stačí snad jen zmínit skutečnost, že ani tentokrát by neměli být dlouholetí fanoušci kapely zklamáni. Tohle je prostě ryzí esence viking metalu zabalena v krásném, načančaném, progresivním hávu.

Deadmann

Zveřejněno: 18.10.2010

20.10.2010

Logický obratel připnutý k "Vertebrae". Svým způsobem oddechový počin bergenských válečníků, který narozdíl od předchozích alb nevyžaduje žádné zvláštní úsilí k odhalení svých kvalit, ale jedním dechem nutno dodat, že ani neukrývá žádné skryté komnaty. ENSLAVED působí na "Axioma Ethica Odini" mnohem usedleji, obyčejněji a zpěvněji než v minulosti, což jejich hudbě ubírá ten objevitelský drive a neopakovatelnou černou dochuť na patře. Nadruhou stranu nelze přehlížet, že deska je to stále prvotřídní, vyvážená a plná výtečných pasáží. Ačkoli tak lze hovořit o jednom z nejslabších počinů norské hordy, to, že se stále jedná o zboží vysoké jakosti hovoří jasnou řečí o statutu, který ENSLAVED na scéně poprávu patří. Jen skuteční mistři si umí lehce zdřímnout a přitom neztratit tvář.

[7,5 / 10]
Sicky
15.10.2010

Výborné kytary, výborné bicí, skvělý zvuk, mrazivá atmosféra, silné melodie a neskutečný tah na branku. Mrazivý Blizárd ze země mocného Odina přináší black metalové album roku! IHSAHN i DIMMU BORGIR se mohou jít se svým šmrdláním vycpat. Takhle nějak má vypadat black metalový progres.

[8,5 / 10]
Klypso
13.10.2010

ENSLAVED nahrali vkusnú dosku. Všetky z jej elementov majú svoje pevné miesto, prichádzajú práve včas, aby nahrávka nestihla nudiť a aj vďaka jednoduchosti produkcie znejú dohromady o niečo kompaktnejšie ako na predošlých dielach. Dokonca aj Grutleho svojrázny škrekot zapadá do tejto priamočiarej gitarovej skladačky oveľa logickejšie. Až to všetko trochu smrdí umelinou. ENSLAVED nechcú ísť na hranu.

„Axioma Ethica Odini“ je stávkou na istotu. Nóri sa na nej vedia zapáčiť na prvý pohľad, udržať si pozornosť, baviť, no pre svoju nekonfliktnosť a chladnokrvnosť nevytvárajú akékoľvek silnejšie puto. Je to naozaj lahodné počúvanie, ale to je všetko - silnejšie dojmy nezanechá. Veď kto by bol vo svojej koži, keby musel celý deň stráviť nahodený v obleku?

[7 / 10]