Live Europe 2006 (2008)
A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction (2010)
Angels Of Darkness, Demons Of Light I (2011)
Angels Of Darkness, Demons Of Light II (2012)
Primitive And Deadly (2014)

EARTH - A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction

Na skrátenie takmer na deň presne trojročného čakania na novú štúdiovú nahrávku („Angels Of Darkness, Demons Of Light I“ je naplánovaná na február 2011) ponúka Southern Lord malý predkrm v podobe temer dvadsať rokov starých archiválií.

„A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction“ kompletuje prvé štúdiové kroky seattleskej skupiny, prinášajúc poprvýkrát celistvý pohľad na staré demonahrávky z poeticky nazvaného štúdia Smegma. Prvá časť dosky zachycuje EARTH v zložení Dylan Carlson, Dave Harwell, Joe Preston (neskôr MELVINS) a bicí automat tak, ako sa predstavili na debutovom EP „Extra-Capsular Extraction“ – jednom zo štyroch počinov na legendárnom labeli Sub Pop, predchádzajúcim dekádu trvajúcemu obdobiu zabudnutia. Na dve časti rozdelená „A Bureaucratic Desire For Revenge“ aj „Ouroboros Is Broken“ ešte neodhaľujú talent EARTH naplno: sľubné motívy sú na ploche príliš dlhej stopáže rozriedené nepríliš invenčnými repetitívnymi riffami, ktorým chýba výraznejší zámer aj drvivá sila „Earth 2“. Prvá menovaná zaujme v záverečnej tretine spevom, druhá valivým, zlovestným a prekvapivo melodickým úvodom, kde v pomalom tempe hrmiace duo basgitár dopĺňajú okrem Carlsonovej gitary aj činely – nečudo, že „Ouroboros Is Broken“ EARTH hrajú aj na súčasných koncertoch, a takisto nečudo, že jej koncertná podoba má namiesto osemnástich minút štúdiovej verzie sotva polovičnú stopáž.

EARTH

Pridaná hodnota kompletu je v druhej štvorici skladieb. Už spomínané EP „Extra-Capsular Extraction“ malo byť len predvojom elpéčka , no po odchode Joa Prestona demosnímky zo štúdia zmizli a objavili sa len ako bonusové stopy na dávno nedostupnej reedícii živého albumu „Sunn Amps And Smashed Guitars“. EARTH predstavujú v inom svetle ako úvodné kompozície: ich kratšia stopáž a podstatne klasickejšia, rocková štruktúra akoby poskytovala chýbajúce spojenie medzi seattleskou „sub-pop“ scénou a EARTH samotnými. Tým najsilnejším dôkazom je trojminútová „Divine And Bright“ s typickým letargickým spevom Kurta Cobaina – medzi ňou a demosnímkami NIRVANY nie je až tak veľký rozdiel. Na druhej strane, vtipne otitulovaná „German Dental Work“ sa v roku 2002 objavila na živáku KHANATE „Live WFMU 91.1“, ako ďalšia z priznaných pôct EARTH od členov scény okolo (ako inak) podľa EARTH pomenovaných SUNN O))).

Nový, skutočne výrazne vylepšený zvukový kabát robí z „A Bureaucratic Desire For Extra-Capsular Extraction“ zaujímavejšiu a aktuálnejšiu nahrávku, no nezakryje nevybrúsený štýl, experimentálny charakter a „demáčovú“ podobu jednotlivých skladieb, nahratých skupinou, ktorá sama seba ešte len pomaly definovala. Pre kompletistov povinnosť (veď takto mal pôvodne zamýšľaný album údajne vyzerať), no talent Dylana Carlsona bol dokumentovaný aj oveľa presvedčivejším spôsobom.

Zveřejněno: 15.12.2010

Na zberateľov zacielená nahrávka neskrývane vypĺňa priestor medzi štúdiovými doskami, no i tak prináša obstojnú archívnu hodnotu v novej zvukovej podobe.

6 / 10