bicie, perkusie, bendir, derbouka, tablas, cajon

Burning Flesh (EP) (2006)
Hilal (2008)
Salam (2011)
Sofia (2014)

ARKAN - Salam

V našich končinách nie príliš známa formácia ARKAN z krajiny galského kohúta pôsobí na metalovej scéne od roku 2005. Pochváliť sa môže debutom „Hilal“ a tohtoročnou nahrávkou „Salam“. Práve tá je predmetom recenzie, v ktorej nebudem šetriť komplimentmi na adresu menovaných. Ako prezrádza názov a marocký pôvod väčšiny súčasných i bývalých členov kapely, ide o produkciu výstižne pomenovanú ako „orientálny death metal“. Týmto rozumejte najmä nezameniteľnú melodiku, množstvo použitých netradičných hudobných nástrojov, ako aj textovú zložku. Kto by očakával orgie v štýle NILE alebo MELECHESH, musí rátať s nemalým sklamaním.

ARKAN

V centre hudobného diania ARKAN stojí uhrančivá Sarah Layssac, ktorej rozsiahly hlasový fond vytvára určujúci prvok celého albumu. Deathmetalovým vokálom jej úspešne sekunduje Florent Jannier. Trinásť kompozícií otvára chytľavá „Origins“, v ktorej skupina bez váhania predstaví silu svojich hudobných zbraní a dá tušiť, čo sa bude zhruba diať v nasledujúcej hodine. Gitarové hradby v nasledujúcej položke „Inner Slaves“ doslova berú dych. Hosťovanie pána menom Kobi Farhi (ORPHANED LAND) v „Deus Vult“ zrejme nebude žiadnym prekvapením.

Spomenúť treba energické hitovky „Blind Devotion“ a „Sweet Opium“, ktoré sú striedané akustickými intermezzami („Common Ground“, „Salam“). Pokojná „Call From Within“ s melancholickým gitarovým sólom plynule prejde v „Lightened Heart“ a graduje veľkým finále v podobe veľkolepého duetu „The Eight Doors of Jannah“. Epilóg stelesnila posledná „Amaloun Jadid II“, ktorá v svojej minutáži obsahuje skrytú skladbu s arabským recitálom v sprievode Sarah. Odmenou sú mi reminiscencie na mojich hyper-obľúbencov DEAD CAN DANCE.

Druhý album ARKAN je ako rozkvitnutá oáza uprostred púšte. Prekypuje nápadmi, je pestrý a plný života. Orientálne akustické pasáže sú súčasťou dokonalého jednoliateho celku, ktorý definitívne spája kvetnatá gitarová hra a spev „kráľovnej“ Sarah. „Salam“ (v preklade mier) ma nadchol a pevne dúfam, že nebudem jediný. Nepochybujem, že si bez problémov nájde cieľovú skupinu metalových priaznivcov s otvorenou mysľou. Týmto si elitársky dovolím zo spomínaného segmentu poslucháčov odstrániť adolescentných fanúšikov moderných plytkých „zasekávačiek“, ako aj zamračených pivných antikristov. Mier s vami!

Ahathoor
Ahathoor

Zveřejněno: 22.7.2011

Napadlo mi množstvo šialených prirovnaní o zrážke HAGGARD, ORPHANED LAND a OPETH v priestore medzi veľtokmi Eufrat a Tigris. Tak či onak, odporúčam nechať parížskych ARKAN vravieť samých za seba a unášať sa nádherným hudobným dobrodružstvom.

8,5 / 10

8,2 / 10

s kapelou ARKAN: