CITRON - Síla návratů

CITRON - Síla návratů

CITRON - Síla návratů

CITRON - Síla návratů

"Radegast" = kult. To jen pro ozřejmění situace těm později narozeným, kteří již nepamatují dobu invaze džísek s nášivkami, nepamatují rok 1987. Suším slzičky při vzpomínce s jakou hrdostí jsem si album - po vystání příslušné a nemalé fronty podobných individuí - vezl tehdy domů. A tam u tatíkova gramofonu značky Europhon poprvé uslyšel Radegastův příběh. Tehdy nebylo co řešit, ale i s odstupem let si tohle zásadní album českého heavy metalu rád poslechnu. Slušně hrající kapelu (ponechme stranou kolik toho skutečně nahráli členové skupiny a kolik studioví hosté) neuvěřitelným způsobem nakopával jeden z nejlepších zpěváků naší zemičky Ladislav Křížek a podal tak zřejmě svůj životní výkon (i když šťastní majitelé památného živáku pražského VITACITu z roku 1986 na „Barče“ vědí své). Později neunesl tíhu svého ega a zformoval kolem něj KREYSON, aby i ten přes velký úspěch pohřbil sólovou tvorbou. A poslední, nechvalně proslulou, fázi v bratrských DAMIENS snad už známe všichni.

Návrat do CITRONu vzbudil převážně rozpaky. Co že se to tady chystá? Odpověď na IRON MAIDEN asi nehrozí, i když i tohle jméno padalo v souvislosti s chystanou show na podzimní comebackové turné.

Na nových verzí klasických pecek pracovali ve studiu pouze Křížek a kytarista Jarda Bartoň. I to o něčem vypovídá (v bukletu například úplně chybí sestava). Zvuk je samozřejmě mnohem lepší než před lety, ovšem hned první poslech dává tušit, že tatam je neskutečná dravost a dynamika zpěvu z původní desky. Jasně, skvělé výšky nechybí (v tomhle oboru u nás asi těžkou najdou konkurenci), ale přes sebevětší snahu chybí hutnější spodky. Pan zpěvák se poslední dobou přece jen věnoval „trošku” cukrkandlovatější produkci. Nové aranže převážně neublížily, skladby fungují přirozeně i po letech (vážněji postrádám snad jen trashový nátěr z prostředku původně singlové "Krásky a Radegast"), naprosto mi však uniká, proč nebylo dodrženo původní pořadí skladeb a proč chybí outrový "Radegast II", ale hlavně kultovní balada "Zase mi scházíš"? Z desky "Plni energie" zařazené "Ocelové město" s Křížkovým vokálem pak beru jako naprosté šlápnutí vedle a prezentovat novou tvorbu prostřednictvím titulní balady (i když povedené) také nepovažuji za nejlepší nápad.

Takže co, Síla návratů? Jděte se bodnout, fakt sám nevím. Spíše ale Síla peněz. A proto se ptám: „Nebylo by mnohem vhodnější vydat už konečně na reprezentativním dvojCD původního remasterovaného "Radegasta" a Křížkem nazpívanou verzi "Vypusťte psy" se singlovými bonusy "Sedm životů", "Kráska a Radegast", "Svět patří nám" a dalšími?”

za ty vzpomínky...

30

Velká nostalgie, i když si zdaleka (ne)jsem jist pohnutkami, které vedly Lacko Krížika k tomuhle návratu. Bohužel nepochopitelné nezařazení některých klasických čísel a naopak otřesná verze "Ocelového města" sráží výsledek k průměru. Pro nepamětníky pak zřejmě úplně zbytečná deska, protože pokud chcete nejsiilnější koncentraci CITRONu, originální verze "Radegasta" je o něčem úplné jiném!

6 / 10
-
7,6 / 10

Stopáž: 44:40

Produkce: Ladislav Křížek
Studio: Kreyson

1. Radegast
  2. Hon na Bluda
  3. Moravská děvčátka
  4. Valašský rok
  5. Už couvám
  6. Ocelové město
  7. Schůzka s Radochem
  8. Kráska a Radegast
  9. Zase dál
  10. Síla návratů

Darkmoor má recht. Co je platný, že má album perfektní zvuk a že to Křížkovi relativně stále ještě dobře zpívá? Tu dobu zkrátka vrátit nejde. Narozdíl od Darkmoora bych klidně oželel i ten remaster Radegasta. Stačilo by prostě jen to album vzít a znovu ho vydat ne CD, abych si ho mohl koupit. Tak moc je nadčasový, že ani nepožaduji explicitní úpravy. Ono se vlastně v CD verzi už jednou objevilo, ale podle toho kolik kusů se dostalo mezi lidi bych skoro odhadoval že Supraphon tenkrát vydal nějakej pirát, či co. Vždyť ty alba si tenkrát koupilo přes milion lidí! I kdyby si je teď koupila jen čtvrtka, byl by to mazec jako blázen. A já věřím, že by se to klidně mohlo stát. Radime, probuď se!
Louža | 23. června 2005