Vracejte konve na místo (2012)
Vagus Vetus (2014)
Formulæ (2016)

MASTER´S HAMMER - Vracejte konve na místo

„Při procházkách na hřbitovech jsem si několikrát všiml podivného nápisu, který jsem shledal vhodným k pojmenování tohoto alba: "Vracejte konve na místo".“
(Franta Štorm)

Přibližně 15 let trvalo, než se splnil sen mnoha fanoušků MASTER´S HAMMER – to když kapela nabídla svým příznivcům novou, vcelku kontroverzně přijatou nahrávku. Experimentálněji pojatá „Mantras“ však přes svůj nesporný potenciál tak trochu doplatila na nevyrovnanost materiálu, jakož i slabší zvukové odění. Hlavní záměr tvůrců – pobavit sebe sama – byl ale beze zbytku naplněn, což v rozhovorech koneckonců dodává i sám Franta Štorm. Sžíravý textový sarkasmus, jakož i neortodoxně pojatá hudba ukázala, kdo že vlastně současní MASTER´S HAMMER jsou: parta chlapíků středního věku, kteří u piva s jízlivým úsměškem sledují dění okolo sebe a potutelně se smějí pod fousy, když slyší poznámky o svém kultovním statusu.

„Chmurno jest na horách, chmurno je žít
Šumavan v brlohu nucen je pít
po kýblech bylinný likér tam leje,
zatímco stará už na sabbat spěje.“

A zjevně v tom hodlají pokračovat i nadále – nabízejí totiž svým přívržencům nový materiál v podobě vtipně pojmenovaného alba „Vracejte konve na místo“. Na nahrávce se tentokrát z důvodu zaneprázdněnosti či cest po indickém subkontinentu nepodíleli pánové Monster, Silenthell a Voral, tudíž veškerý materiál nesou na bedrech ústřední persony Franta Štorm a Necrocock. K nim se připojil bubeník Honza Kapák (AVENGER), což kapele, oproti minule užitému bicímu automatu, jednoznačně prospělo. Posledním do party je hostující muzikant Joe Harper (vlastním jménem Ivo Charitonov), hráč na brumli a alikvótní zpěvák.

MASTER´S HAMMER

Po zvukové stránce je novinka kvalitně provedena a po stránce hudební pokračuje přibližně v duchu díla předešlého. Neortodoxně pojatý, načernalý metal s výtečně zpracovanými texty je však tentokráte mnohem přímočařejší, drží více pohromadě a také díky absenci skladeb typu „Propesko“ či „Ganesha Mantra“ působí soudržnějším dojmem (snad i díky zřetelně menšímu Necrocockovu přínosu je album tak jednolité). Navíc na něm lze nalézt hned několik skvělých hitovek. Počínaje úvodní vypalovačkou „Nordfrostkrampfland“, severštější než samotný sever, přes „Šumavu“, jakousi posmutnělou výpověď o krušném životě na horách v dobách minulých, přímočarou „Ve vichru nicoty“, melodickou „Námořnickou“, až po nadprůměrně zábavné „Podejte mi samopal“ či „Vracejte konve na místo“. Mohli bychom zde vlastně vyjmenovat i další. V podstatě je tak díky kvalitativní vyváženosti jednotlivých kompozic možno užít zaběhlé klišé o skladbě a potenciálním hitu.

„Testament když psal, chlastal přitom grál
osm tlustých netopýrů za svědky si vzal.
Zvědavec se ptal, inkoust kolik stál?
lakomec však vlastní krví lejstro podepsal.“

Silný materiál, který MASTER´S HAMMER tentokrát nabídli, je nutno ocenit. Lze sice namítnout, že se celá nahrávka nese v obdobném duchu, ale chytlavost jednotlivých skladeb překonává všechna možná negativa. A navíc – jak koneckonců dokazuje album předešlé – ne vždy znamená experimentálnější pojetí výhru. Asi jen těžko dosáhnou „Konve“ kultovního statusu „Ritualu“ a „Okultisty“, ale komu to může v současné době vadit.

„Na zahrádce nihilismu narkoticky voní květ
přívrženci okultismu chodějí sem přivonět.
Kolik barev, tvarů, vůní, zakázaných druhů ráj
zmijí mládě sladce vrní, čmelák chválí vlhký máj.“

Deadmann

Zveřejněno: 5.3.2012

3.1.2013

Priznávam, že chystaného návratu svetovo najväčšej česko-slovenskej metalovej kapely, kultu a legendy som sa pred pár rokmi vyslovene obával. Návratov som už videl veľa, do tej istej vody sa vstúpiť nepodarilo nikomu a väčšina ich dopadla ako zbytočnosť až trapas (príklady netreba).

Opačným príkladom sú ASPHYX alebo BULLDOZER, tam je čomu tlieskať, ale to sa holt každému nepodarí. „Mantras“ spred troch rokov bol však nakoniec veľmi príjemným prekvapením, Franta a jeho spoluhráči sa rozhodne nesnažili o oživenie neoživiteľného a s veľkým nadhľadom urobili, prevažne u Štorma doma, sviežu, nie striktne metalovú nahrávku v štýle „páni sa zabávajú“ – MH sa smrteľne vážne nebrali zrejme ani pred 20 rokmi, a ako štyridsiatnikom by im „zlé“ a „temné“ pózy nezožral nikto s aspoň bežným spotrebným IQ.

Novinka s podivuhodným názvom (oznam pre návštevníkov cintorína kdesi v južných Čechách) je v porovnaní s „Mantras“ metal ako remeň, miestami aj v rámci black metalu ašpiruje na to najlepšie, čo v súčasnosti na scéne vychádza, a to túto hudbu nestvorili žiadni rozorvaní temní duchovia, ale pohodári „v rokoch“.

Napríklad úvodná „Nordfrostkrampfland“ strčí do vrecka čokoľvek, čo som za posledné roky počul zo švédskeho melodicko-atmosférického blacku (atmosféra a linky ako od OPHTHALAMIE), a tak by sa dalo pokračovať. Nad tvrdením samozvaných BM arbitrov typu „našťastie toto nemá s black metalom už nič spoločného“ sa pousmejem, „Konve“ nie sú ortodoxne blackmetalový album, tam, kde tento štýl BM hrajú, ho však hrajú na najvyššej úrovni. Znenie albumu je veľmi metalové a profesionálne, veľa spravilo angažovanie živého bubeníka, ktorým nie je nikto menší ako Honza Kapák z AVENGER.

Hrá sa tvrdo, zároveň hravo a vtipne, málokedy sa v takejto hudbe stretnete s úletmi ako drumbľa, ázijský hrdelný spev či namixované chrápanie spiaceho buldoga. Kontinuitu so starou tvorbou MH zabezpečujú typické gitarové postupy, Štormov nezameniteľný vokál (po novom aj v éterických, predtým hlavne Necrocockom obstarávaných polohách) a skvelé texty s vynikajúcou atmosférou a podivuhodnými obrazmi z tohto a hlavne z iných svetov.

Klasické blackmetalové témy v podstate absentujú, zato ale môžete zatlieskať vynikajúcim holdom postavám ako Howard Phillips Lovecraft alebo Camille Flammarion. Práve všeobecne zrozumiteľná čeština dodáva hudbe veľmi vizuálny charakter, kedy mne osobne pri týchto skladbách v hlave vzniká ich filmové stvárnenie podobné dielam Trnku, Švankmajera a hlavne Karla Zemana, kde by čiernobiele animované oceľoryty jeho verneoviek boli napríklad pri „Flammarionovi“ tým pravým orechovým. Pre mňa osobne jeden z albumov roka 2012.

[9 / 10]
Sicky
2.3.2012

Tak nám Franta Štorm (alias MASTER´S HAMMER) dostal konečně rozum a nahrál správně black metalové album, na které jeho fanoušci čekali víc jak patnáct let. Bohužel však musím s těžkým srdcem konstatovat, že v mém případě se očekávané uspokojení nedostavilo. Za prvé, album je dost monotónní a nenabízí mnoho záchytných bodů (úvodní „Nordfrostkrampfland“ + titulní „Konve“ budiž výjimkou) a za druhé, Štormův přiškrcený škřehot, který byl vždy hlavní předností tvorby MASTER´S HAMMER, tentokrát nějak nemá požadovanou sílu.

„Vracejte konve na místo“ je ve srovnání s minulým, dosti kontroverzním „Mantras“ více metal, ale překvapivě dost obyčejný metal. Legenda tímto albem dle mého přiznala, že patří do stejného ranku, jako všichni ti Gorgoroti, Trollechové, Immortálové a Umbrtkové, což je pro mne, přiznám se přikývnutí dosti překvapivé. Je mi líto, ale jakkoliv bylo minulé album spíše jízlivá recese, tak mne pobavilo o něco více než novinka, a v neposlední řadě mě i ke stárnoucím pánům mnohem více pasovalo.

[7 / 10]
Další sarkastický úder české legendy. Oproti předešlé desce však "Konve" působí soudržnějším a díky tomu i nadmíru působivým dojmem.

8,5 / 10