The Haematobic (EP) (2003)
The Archaic Abattoir (2005)
Slaughter & Apparatus: A Methodical Overture (2007)
Strychnine.213 (2008)
Global Flatline (2012)

ABORTED - Global Flatline

O partě řezníků jménem ABORTED a jejich chlípné fekal-gore-brutal-death-grind variantě jste již asi slyšeli. Původem belgická skupina během patnáctileté kariéry nikdy neuhnula ze své krví a mrtvolami vyznačené cesty a vždy roztáčela pouze poctivě deathgrindový brus. Mezi hudebními extrémisty si samozřejmě s tímto přístupem vydobyla solidní renomé, ovšem pro zbytek světa je dosavadní tvorba této kapely nejspíš jen těžko pochopitelnou záležitostí. To by se však nyní spolu s vydáním „Global Flatline“ mohlo změnit, neboť nové album je na poměry ABORTED docela pokrokové a pro kapelu by mohlo znamenat přísun nových příznivců, rekrutujících se i z jiných oblastí, než jsou ty vytyčené pojmy „Obscene“ a „Extreme“. Konec konců oni už ani ti zombíci na obalu nevypadají tak hrůzostrašně jako dřív.

ABORTED

Hlavní protagonista, frontman a jediný původní člen Sven de Caluwé od poslední, čtyři roky staré fošny „Strychnine.213“ vyměnil komplet celou kapelu a tentokrát měl při volbě spoluhráčů opravdu šťastnou ruku, neboť se mu  povedlo dát dohromady partu lidí, kteří nejsou pouze zapálení gore-grindeři, ale zároveň i zdatní muzikanti. Výsledkem společné studiové session tak není jen další hnilobná kanálie, ale překvapivě seriózní hudební placka, která je dle mého ideální alternativou pro ty, kterým se NAPALM DEATH, ROTTEN SOUND nebo BRUTAL TRUTH zdají moc tvrdí a předvídatelní a chtěli by okusit z podobného ranku něco vstřícnějšího a variabilnějšího.

Na albu samozřejmě převládají ultra rychlé výplachy, ale těmi to zdaleka nekončí. Jsou tu i pomalejší vály s výraznými riffy a sóly, které dodávají nahrávce na dramatičnosti a nedovolí ji posluchači jen tak lehce odzívnout. Konkrétně třeba uprostřed alba zařazená, volnější „Expurgation Euphoria“ nebo závěrečná „Endstille“ jsou v kontextu starší tvorby ABORTED příjemné překvapení. Kapela často zaujme zajímavou stavbou skladby nebo technicky pojatým úsekem, předkládá ale také i skoro hitové kusy. Nepamatuji, kdy naposledy se mi zapsala grindcorová věc tak rychle do paměti, jako zdejší titulní flák nebo (lehce do hardcore punku hozená) „Of Scabs And Boils“. ABORTED všemožné metalové ingredience šikovně míchají s typickým grindcore kulometem a poměrem zuřivosti, techniky a líbivosti se trefili přesně do mého vkusu. Instrumentální snažení se jim ke všemu ještě podařilo korunovat kvalitním, čitelným zvukem, takže na mé straně vskutku nečekaná spokojenost.

Texty, které obsahují jako vždy pěkně chorá témata typu „Otče náš, jenž si fekálií“, „Závan teplého prdu“ (!), „Koronární rekonstrukce“ atd.., bych tentokrát ponechal bez komentáře a konstatoval, že Svenův zpěv se od posledně také zlepšil a frontman aktuálně odvádí opravdu kvalitní práci. Ať ječí jako podsvinče nebo chrochtá jak statný vepř, vždy se s přehledem „trefuje“ do dané skladby a na pozitivním vyznění desky se velmi výrazně podílí. Ve studiu mu však se zpěvem, jak bývá zvykem, vypomohla i řada hostů. Pozvání přijali členové spřízněných ROTTEN SOUND, MISERY INDEX, BENIGHTED, ale i třeba z BLACK DAHLIA MURDER, takže nahrávání byla zřejmě i velká zábava, což je na výsledku cítit.

ABORTED zkrátka překvapili. „Global Flatline“ je album přímočaré, nadupané energií, extrémní, ale zároveň přitom i dostatečně zábavné. Dle mého jde dokonce o jednu z nejvíce vydařených death-grind-brutal nahrávek za poslední dobu, která překonává poslední fošny takových velikánů, jako jsou NAPALM DEATH, TERRORIZER, ROTTEN SOUND anebo třeba BENEATH THE MASSACRE, což přiznám se, bych od ABORTED nikdy nečekal.

Sicky

Zveřejněno: 16.4.2012

ABORTED postoupili na vyšší vývojový stupeň a aktuálně okupují přední brutal death grind pozice.