Pondělí
20.11.2017
Denní verze
 id
 heslo
Rok vydání
1994

Vydavatel:
Czech Panorama

Stopáž:
32:30

Studio:
štúdio Slovenského rozhlasu v Bratislave

1. Right To Submit
2. Invisible
3. Mankind
4. Candid Condolence
5. Feelingless (Instrumental)
6. Possesed By Desire
7. Insane Reality
8. The Limited Space

Marián Mišík
basgitara, spev

Márius Kadák
gitara

Vladimír Mituník
gitara

Pavol Jambor
bicie, čelo, klávesy

Hosť:

Vladimír Pagáč
spev (1, 6, 7)

Look To Forget (1994)

Síň slávyDISSONANCE - Look To Forget

Boli to krásne časy rozpuku slovenských regionálnych rádií. Vtedy ešte Rádio Nitra, neskôr premenované na Hviezdu FM, a jej rocková, miestami priam metalová relácia, ktorú uvádzal Anton Tkáčik - v tých časoch študent jednej z nitrianskych vysokých škôl. Absolútny fenomén, na ktorý neskôr nadviazal Raymond Kaňa so svojou Frndžalicou. Práve Tónko so svojím nezabudnuteľným entuziazmom v hlase bol jedným z dôležitých šíriteľov metalovej hudby do uší slovenskej mládeže. A práve on predstavil svojim poslucháčom na západnom Slovensku, medzi nimi aj autorovi týchto riadkov, hviezdne chvíle piešťanských DISSONANCE.

DISSONANCE

Je paradoxné, že jeden z najzásadnejších albumov slovenskej metalovej histórie vyšiel na značke Czech Panorama. Pôvodne dohodnutý zmluvný partner, Škvrna records, v poslednej chvíli odskočil od spolupráce, čo natiahlo vydanie „Look To Forget“ o pekných pár mesiacov. DISSONANCE svoj debutový album nahrali už na konci roka 1993 v štúdiách Slovenského rozhlasu. Miesto nahrávania sa jednoznačne prejavilo na výnimočnej kvalite záznamu. Kto vie, prečo DISSONANCE nešli do „slovenského Morrisoundu“ v Šulekove, urobili však v každom prípade dobre.

DISSONANCE boli odpoveďou na inteligentnú americkú brutalitu v podaní DEATH a ATHEIST. „Look To Forget“ dokonale zapadá do obrazu k svojim súčasníkom „Individual Thought Patterns“, „Focus“ a „Elements“. Inštrumentálna zrelosť kapely je na „Look To Forget“ aj po rokoch šokujúca. Bubeník Paľo Jambor so svojimi prefíkanými jazzovými linkami predurčuje charakter celej nahrávky. Kapela hrá príťažlivo komplikovanú agresívnu muziku, ktorú v pravej chvíli odľahčuje akustickými gitarami či priamočiarejšími pasážami. Od famózneho úvodného výkriku „Raj tu sabmit!“, cez parádnu jazdu „Mankind“, najväčšiu hitovku „Candid Condolence“ a krásne chladivú inštrumentálku „Feelingless“ až do posledných tónov záverečnej chuťovky „The Limited Space“ – všetko tu sedí na milimeter presne, všetko hrá absolútne dokonale. Z dnešného pohľadu je až neuveriteľné, že sme na Slovensku kedysi mali metalovú kapelu, ktorá doslova držala prst na tepe doby.

DISSONANCE

Ako to už u nás chodí, umelecké nadšenie veľmi skoro zomrelo pod tlakom neúprosnej reality. Dnes už môžeme len nostalgicky dumať nad tým, ako by to celé dopadlo, keby sa chlapcov z DISSONANCE chopil nejaký zahraničný manažment a keby po turné s GLADIATOR nasledovali koncerty v Európe. Nič z toho sa nekonalo. Mladí muži potrebovali z niečoho žiť, venovali sa svojim zamestnaniam, hudba išla na vedľajšiu koľaj. Zašlo to až tak ďaleko, že Pavol Jambor je dnes vážený pedagogický pracovník, ktorý nechce mať nič spoločné so svojou metalovou minulosťou. Tak či onak, ťažko hľadať v histórii slovenského metalu nahrávku, ktorá by bola natoľko nadčasová a kvalitná. Kto počúval v roku 1994 „Look To Forget“, nie je dnes prekvapený z nadšenia, ktoré vzbudzujú kapely ako THE FACELESS, OBSCURA alebo GOROD. Len si tak občas smutne, nostalgicky povzdychne.


Rudi

Zveřejněno: 22.7.2012



Názory redakce
Koscj
20.7.2012

Ak by v roku 1997 nevydali TESTIMONY svoj posledný album, tak by som dodnes pokladal „Look To Forget“ za najlepšiu slovenskú metalovú nahrávku všetkých čias. Nič to ale nemení na fakte, ktorým je moje presvedčenie o absolútnej zásadnosti tohto jediného záseku z dielne DISSONACE.

„Look To Forget“ je krásna ukážka toho, ako jednoducho sa dá kopírovať veľké vzory a zároveň byť aj originálny.

Martin Lukáč
12.7.2012

V roku 1994 bola slovenská deathmetalová scéna už o dosť viac než len neohrabaný pokus napodobniť extrémne metalové dianie „na západe“. V roku 1994 debutovali piešťanskí DISSONANCE s albumom, ktorý bol zvlášť po hudobnej stránke porovnateľný s vtedajšími špičkami svetového technického death metalu. Celkom vážne si dovolím tvrdiť, že na „Look To Forget“ slovenská skupina vyzývala veličiny ako DEATH, PESTILENCE, ATHEIST a ATROCITY možne nie priam na súboj, ale povedzme že na priateľský zápas, v ktorom by bez problémov uhrala remízu. Škoda, že sa DISSONANCE nepodarilo vážnejšie preraziť vo svete, ale pre ten bolo Slovensko v 1. polovici 90. rokov stále skôr nedôveryhodnou a hlavne „trhovo nezaujímavou“ krajinou tretieho sveta. A ak by sa vtedy niekto odhodlal pokúsiť sa o čosi, stálo by ho to možno samovražedné množstvo energie a financií. A tak DISSONANCE zostali skupinou jedného albumu, pri počúvaní ktorého sa dá akurát tak rozmýšľať o tom, „čo by bolo, keby...“

Z dnešného pohľadu je až neuveriteľné, že sme na Slovensku kedysi mali metalovú kapelu, ktorá doslova držala prst na tepe doby.

Autor recenze:
nehodnoceno

Redakce:
zatím nehodnoceno

8,5 / 10



s kapelou APOPLEXY:



Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page