VADER - The Ultimate Incantation

VADER - The Ultimate Incantation

VADER - The Ultimate Incantation

VADER - The Ultimate Incantation

Živě si vzpomínám na vysílání kteréhosi dílu kdysi velmi oblíbeného hudebního pořadu televizní stanice MTV „Headbanger´s Ball“, v němž jsem někdy v roce 1992 poprvé shlédnul klip ke skladbě „Dark Age“ polských VADER. V záplavě vší té západní produkce polská kapela? A ještě k tomu s tak úžasně postavenou deathmetalovou skladbou, které velmi slušně zpracovaný klip, problikávající temnými obrazy elektrárenských zařízení a jejich negativy, dodal velmi vysoký punc údernosti? Bylo to tehdá málem jako v nějakém troufalém snu.

Podobný úspěch však nikdy nepřichází sám o sobě, pročež je jasné, že ani v případě VADER, pojmenovaných podle slavné postavy Darth Vadera z Hvězdných válek, tomu nebylo jinak. Smlouvu s jedním z největších vydavatelských jmen té doby Earache Records jste si prostě si museli zasloužit, a to tím spíš, pokud jste pocházeli z některé ze zemí bývalého východního bloku. Několik tisíc prodaných kopií dema „Morbid Reich“, z něhož mimochodem pocházejí i některé skladby „The Ultimate Incantation“, k tomu nicméně bylo jednoznačným a pádným prostředkem.

VADER

Po zmíněné výstavní úvodní skladbě „Dark Age“ uvozené nervním intrem „Creation“, pokračoval debut olsztynských pochopitelně tak, jak byl načatý, totiž vydatně odsýpajícím death metalem postaveným na charakteristicky zabijáckém zvuku kytar, pekelně rychlých bicích Krzystofa „Docenta“ Raczkowského a hrubozrnném hrdelním projevu ústřední postavy skupiny a dnes také jediného zakládajícího člena Piotra „Petera“ Wiwczareka. Kam jste jen v jeho zákoutích dohlédli, tam se kroutila špína a sliz, kam jste v jeho temnotě našlápli, zakřupala vám pod nohama hromádka seschlých kostí nebo něčeho ještě daleko ošklivějšího. A byla to právě z toho vyplývající démonická příchuť nahrávky, podpořená stejně naladěnou lyrikou (jasně nepopírající inspiraci H. P. Lovecraftem a jinými hororovými tématy), která způsobila, že album mělo sílu živelné katastrofy. „Vicious Circle“, „The Crucified Ones“, „The Final Massacre“, „Reign Carrion“ či „Decapitated Saints“, bylo to stejně nekompromisní jako názvy jednotlivých skladeb, dávající na odiv stylovou čistotu smrtky v podání VADER. Není proto divu, že i po dvaceti letech od vydání tohoto nepochybně inspirujícího alba a po celé řadě následných kratších či delších zápisů do diskografie Poláků se prakticky na každém jejich koncertu můžete živě setkat nejméně s jednou z položek „The Ultimate Incantation“, a že je to stále nesmírně důstojný poslech.

Dobré zboží se zkrátka prodává samo, to je málo platné, a u debutu VADER to platí tím spíš, že jeho úspěchu byla kapela ochotna obětovat i již jednou natočený materiál (mimochodem, a to je velmi zajímavé, pod taktovkou slavného producenta Thomase Skogsberga ve snad ještě slavnějším studiu Sunlight), a když nebyla s výsledkem spokojena, prostě a jednoduše ho nahrála znovu jinde a s jiným producentem. Že udělala dobře, když se se svou již jednou vzpomínanou nekompromisností nepárala ani v tomto případě, pak už nejspíš není nutné ani nějak zvlášť připomínat.

2

Démonická nahrávka, která ukázala světu, že death metal těch nejvyšších kvalit umějí zahrát i na východ od ostnatého hraničního drátu.

-
-
8,2 / 10

Stopáž: 48:25

Produkce: Paul Johnson
Studio: Rhythm Studios, Anglie

1. Creation
  2. Dark Age
  3. Vicious Circle
  4. The Crucified Ones
  5. The Final Massacre
  6. Testimony
  7. Reign Carrion
  8. Chaos
  9. One Step To Salvation
  10. Demon's Wind
  11. Decapitated Saints
  12. Breath Of Centuries

Tibi Et Igni (2014)
Welcome To The Morbid Reich (2011)
Necropolis (2009)
XXV (Best Of) (2008)
And Blood Was Shed In Warsaw (DVD) (2007)
Impressions In Blood (2006)
The Art Of War (EP) (2005)
Night Of The Apocalypse (DVD) (2005)
The Beast (2004)
Beware The Beast (EP) (2004)
Blood (EP) (2003)
More Vision & Voice (DVD) (2002)
Revelations (2002)
Reign Forever World (EP) (2001)
Litany (2000)
Live In Japan (Live) (1998)
Vision & Voice (VHS) (1998)
Kingdom (EP) (1998)
Back To The Blind (1997)
Reborn In Chaos (1997)
Future of The Past (1996)
De Profundis (1995)
An Act Of Darkness/ I.F.Y. (EP) (1995)
Sothis (EP) (1994)
The Darkest Age - Live (Live) (1993)
The Ultimate Incantation (1993)
Morbid Reich (demo) (1990)
Necrolust (demo) (1989)

Bolo to kedysi koncom leta – začiatkom jesene roku 1992, keď vtedajšia metalová tvár MTV, dnešná realitná maklérka (a stále fešanda) Vanessa Warwick uviedla v Triple Thrash Treat (rubrika relácie Headbanger’s Ball) klip od „Polish thrashers Vader“.

O tom, že v Poľsku metal žije – a už v 80. rokoch žil tak, že v článku v National Geographic o Poľsku sa tomuto fenoménu jeho autori venovali pomerne obsiahlo – som zo päť rokov vedel, ale majúc za sebou hlavne kapely ako T.S.A., TURBO, KAT a pár ďalších, len som si povedal – na pár sekúnd – „uvidíme, čo to zas za WILCZY PAJĄK“. O tých istých pár sekúnd neskôr mi bolo jasné, že tu sa nekoná thrash ani nejaké regionálne Poľsko, ale svojho druhu zázrak, a zaslúžený. (Len čo to bolo aktuálne, putoval som do bratislavskej Dúbravky, kde mi majiteľ krámu upichnutého kdesi vo vchode baráku za stopade predal „Váder“.)

Kapela z „východnej“ Európy sa dostala k Earache Records – to bolo v tej dobe celosvetové maximum, ak ste hrali extrémnu hudbu, v prvom rade grind core a death metal. Štvorica z Olsztyna, ktorý z Veľkej Británie musel vyzerať ako zabudnutá diera uprostred mazovských močiarov, v roku 1992, možno najsilnejšom roku deathmetalovej éry, vydala album, stojaci v jednom rade s materiálmi ako „Cross The Styx“, „Utopia Banished“ alebo „Tomb Of The Mutilated“.

Dvanásť smrtonosne rýchlych, nemilosrdných skladieb, kde sa do extrému dotiahnutá vražednosť SLAYER z „Reign In Blood“ stretáva s majestátnou temnotou a okultným svetom MORBID ANGEL, to je „The Ultimate Incantation“, zásadný album pre extrémnu metalovú scénu na východ od hranice Nemecko/Rakúsko/Taliansko. Vtedy sme všetci uvideli, že sa to dá. Stačí len mať víziu a makať. Na doraz, stopercentne, dávať do toho všetko. VADER sa k Earache tiež nedostali len preto, lebo Digby Pearson túžil podporiť „východoeurópsku exotiku“.

Hlavným motívom bolo demo „Morbid Reich“ z roku 1990, najpredávanejšie deathmetalové demo v histórii - už pred mnohými rokmi sa písalo o 15 tisíc kusoch. Vydavateľ videl „trhový potenciál“, jeho vízie sa asi celkom nenaplnili a po tomto jedinom albume sa cesty VADER a Earache rozišli. Odhadujem, že v Earache si mohli vlasy trhať už o pár rokov na to, keď sa z nesmierne tvrdo pracujúcich VADER vďaka nezničiteľnému frontmanovi Piotrovi Wiwczarekovi stala jedna z kapiel stojacich v rámci death metalu na hviezdnej pozícii, na ktorej zotrváva dodnes. Viac k tomu netreba, tento príbeh predsa ovládate.
Martin Lukáč | 26. října 2012