The Challenger (EP) (2007)
Prehistoricisms (2008)
Valley Of Smoke (2010)
Habitual Levitations (2013)
The Direction Of Last Things (2015)

INTRONAUT - Habitual Levitations

Keď INTRONAUT vymýšľali "Valley Of Smoke", mali to po "Prehistoricisms" asi oveľa ľahšie. Známi boli skôr insiderom a z ich miešania sludgoidného post-metalu s progom ešte vyzeral celkom slušný priestor na rast. S nasledovníkom je to už ťažšie a nepíšem to iba ako alibizmus preto, že Údolie dymu odo mňa dostalo desiatku.

Upodozrievať INTRONAUT z toho, že pod dojmom dobre naštartovanej kariéry poňali svoju hudbu ako biznisplán, by bolo hlúpe. Aj keby sa z podobnej hudby niekedy dalo vyžiť, kalifornská štvorica huličov už na prvý pohľad vyzerá, že hudbu robí najmä pre radosť. No a v roku 2013 ju tá radosť priviedla k "Habitual Levitations".

Nový album je pokračovaním "Valley Of Smoke". Ubudlo extrémneho vokálu, pribudli vláčne harmonické spevy, ktoré sa však u INTRONAUT stihli stať obchodnou značkou aj popri ručaní. Okrem toho zostalo všetko viac-menej po starom. A to nie je príliš veľká pochvala.

INTRONAUT

Na prvé počúvanie dokonca aj pri zvážení všetkých objektívnych aspektov ide o veľmi kvalitný album. Hudbe sa nedá vyčítať takmer nič. Je inteligentná, umne vystavaná, dostatočne pestrá a inštrumentálne veľmi vyspelá. Problém spočíva v tom, že silné momenty na "Habitual Levitations" prichádzajú skôr vtedy, keď o tom kapela skôr nevie. A takmer bezvýhradne vtedy, keď INTRONAUT hrajú tak jednoducho, ako to len dokážu.

Iste, je to vec vkusu. Polámané rytmy a zložito progresívne postupy nebývajú často skombinované so stoner- či sludgovým, psychedéliou napáchnutým zvukom, a práve tie premeny komplikovaného na jednoduché možno oceniť ako jednu z najsilnejších stránok Američanov. No ani takáto silná zbraň nemusí byť pre poslucháča dostatočnou náplasťou na to, že z "Habitual Levitations" toho hrozne málo vyčnieva.

Táto najväčšia slabina albumu má jednoznačnú príčinu v dvojitosti spevákov. Niežeby práve tento druh hudby potreboval charizmatického frontmana a texty, ktoré chytia za srdce, no ak už máte celý zvyšok muziky taký kreatívny a hravý, môže byť celkom na škodu, ak práve zo spevu ako z jednej z najcharakterizujúcejších čŕt hudby počuť, že jeho pôvodcovia majú navzájom zviazané šnúrky od topánok a okrem toho všetkého potrebujú úpenlivo sledovať oveľa dôležitejšie hmatníky.

INTRONAUT to v najsilnejších momentoch dokážu zahrať aj tak, že to dáva zmysel. Najviac to počuť v "Sore Sight For Eyes", najmä vďaka dôrazu na inštrumentálnu stránku. Všetko je v ňom tak akurát. No aj napriek tomu je celkom zjavné, že aby sa to mohlo obaliť rovnako skvelým zvyškom albumu, bolo by dobré predsa len trochu rozšíriť ohradu svojej pastviny a ochutnať trávu aj zo susedného svahu.

V-dur
V-dur

Zveřejněno: 27.3.2013

27.3.2013

Zatím jsem na vážkách. Do detailu promyšlené album s typickým rukopisem této (stále) nadějné kapely se však nedokázalo vyhnout křeči pramenící z přemíry snahy. Zároveň mám stále problém vstřebat vokál Sachi Dunabla, který se čím dál častěji pouští do čistších poloh. Je to logický vývoj, ale ta nejistota je tam silně cítit. Na druhou stranu vše výborným způsobem zachraňují hudební nástroje, resp. způsob, jakým jsou vedeny. Epická nahrávka navzdory uvedenému baví, konější anebo zvedá ze židle v celé své šíři a přináší životaschopnou vizi progresivní tvrdé muziky pro rok 2013. Spokojenost.

[7,5 / 10]
26.3.2013

Nemôžem súhlasiť s mojím vzácnym kolegom V-durom.

INTRONAUT v roku 2013 suverénnym spôsobom mixujú polámané rytmy, inštrumentálne kľučky, fígle, aranžérske vychytávky, melodické namotávačky. Nahrali album, ktorý si vás získava postupne a jeho účinky sú trvácne.

Baví ma "mastodontácia" ich hudobného výrazu, rovnako tak tvrdohlavosť v moderných, miestami priam až djentových postupoch.

U mňa spokojnosť, originálček je na ceste.

[8 / 10]