Providence (EP) (2011)
Kingdom Of Conspiracy (2013)
Immolation (single) (2016)
Atonement (2017)

IMMOLATION - Kingdom Of Conspiracy

Už jsou tomu více než tři roky, co nezlomné duo Vigna/Dolan vydalo impresivní osmé řadové album „Majesty And Decay” a znovu tak našlo ztracenou půdu pod nohama.

Následující nahrávka, neméně přesvědčivé EP „Providence“, pak s definitivní platností potvrdila, že newyorská deathmetalová klasika je konečně zpět na správné cestě, cestě lemované stylovými milníky typu „Here In After“, „Failures For Gods“ a nebo „Close To A World Below“.

Po deseti letech od vydání své nejlepší desky se jedna z nejméně zaměnitelných žánrových sestav vrací ke kořenům a svou aktuální tvorbou dává zapomenout na relativně hubená léta reprezentovaná třeba sbírkou „Shadows In The Light“.

Asi nikoho nepřekvapí, že ani letošní výlisek „Kingdom Of Conspiracy“ z nastoleného trendu nijak výrazně neuhýbá. První důkaz, že IMMOLATION budou i v roce 2013 vězet až po pás hluboko v devadesátkovém bahně, přišel spolu s emisí úvodní ochutnávky, titulní položkou „Kingdom Of Conspiracy“. A shodou okolností právě tato skladba poměrně výstižně charakterizuje celou novinkovou kolekci – na jednu stranu dává jasně na srozuměnou, že Američané nehodlají ustoupit byť jen o jediný krok ze znovudobytých pozic, ovšem na stranu druhou také ani nabídnout ono pověstné „něco navíc“.

IMMOLATION

Začnu trochu ze široka. „Providence“ nešlo v žádném případě považovat za chudého příbuzného „Majesty And Decay”, ba právě naopak, díky epičtějším předělům, citu pro výraznou a přitom nevtíravou melodiku a v neposlední řadě i větší diversitě materiálu si v diskografii IMMOLATION dokázalo vydobýt více než důstojnou pozici.

Určitě jsem nebyl sám voják v poli, pro kterého „Providence“ symbolizovalo předzvěst něčeho skutečně velkého, něčeho, co bude disponovat potenciálem schopným ohrozit výsostnou pozici „Close To A World Below“. Bohužel, nestalo se tak. Ano, „Kingdom Of Conspiracy“ sice je albem tradičním, jasně navazujícím na odkaz „Majesty And Decay”, nicméně místy působícím maličko předvídatelně, jakoby IMMOLATION přešlapovali na místě a najednou tak trochu nevěděli, kam se vlastně vydat dál.

„Dawn Of Possession“ mělo „Into Everlasting Fire“, „Here In After“ svou „Nailed To Gold“, „Failures For Gods“ ve svých drážkách ukrývalo klenot „No Jesus, No Beast“ a svým způsobem „comebackové“ album zase pro změnu disponovalo drtivou hymnou „A Glorious Epoch“.

Je více než na místě se zeptat, čím opravdu výrazným se chlubí „Kingdom Of Conspiracy“... Letošnímu disku jednoduše chybí nějaký vrcholný moment, středový bod, skladba, která by dokázala na první poslech okamžitě uchvátit posluchačovu pozornost. I tak tracklist nových IMMOLATION ukrývá deset silných a kvalitativně velmi vyrovnaných položek, z nichž jen lehce vybočují „Bound To Order“ a především pak chytlavým ústředním riffem vybavená „The Great Sleep“, pro mě osobně vrchol celého „Kingdom Of Conspiracy“.

IMMOLATION

I přes uvedená negativa nemůže nová deska ani náznakem spadat do kategorie nevydařených. Již stabilnímu kvartetu Vigna/Dolan/Shalaty/Taylor (v tomto složení kapela existuje již od „Harnessing Ruin“) se i tentokrát podařilo složit materiál zcela důstojný jména IMMOLATION.

Nové album se halí v dusnější a neprostupnější atmosféru, než jeho předchůdce, a skladatelsky jde snad ještě více zpět v čase, když především díky zlomyslné a úsečné Vignově kytaře dává jasně vzpomenout na „Here In After“ (schválně si poslechněte sólo v již jednou jmenované „Bound To Order“). Právě v těchto momentech zamrzí trochu umělejší nazvučení bicích, jediná to kaňka na tradičním a úspěšném spojenectví IMMOLATION + Paul Orofino (Millbrook Sound Studios), nepřetržitě fungující již od třetího řadového alba „Failures For Gods“.

Znovu skvělý je i muž se zlatem v hrdle, vokál Rosse Dolana zůstává i nadále zcela bezkonkurenční, v žánrových intencích maximálně srozumitelný a zároveň průrazný jako pancéřová pěst. Jeho nezaměnitelný growling, stejně jako typická atonální šestistrunka v držení lysého génia, jsou natolik svojskými atributy, že i ti nejslabší žáci musí po vyslechnutí několika málo úvodních taktů jistým hlasem konstatovat, že tohle jsou právě a jen IMMOLATION, žádná jiná další kapela.

„Kingdom Of Conspiracy“ je dalším klasickým albem IMMOLATION, kvalitativní laťka zůstává i nadále ve výšinách, kterým se tvorba drtivé většiny stylově spřízněných kapel nikdy ani zdaleka nepřiblíží, nicméně i přesto autor článku nepociťuje úplně 100% zadostiučinění, neb z nějakého neznámého důvodu očekával věci nevídané a neslýchané. Tím si však radost rozhodně nekažte, protože jedna z nejvíce originálních kapel, která kdy v death metalu působila, je definitivně zpět ve své staré dobré formě. Společně doufejme, že to takhle ještě nějaký ten pátek vydrží.

IMMOLATION (logo)

Zveřejněno: 28.5.2013

28.5.2013

Predošlé EP „Providence“ prinieslo na polovičnom priestore toľko monumentálnej atmosféry a neprefabrikovanej temnoty, až sa zdalo, že dokonca aj veľmajstri a „žáner v žánri“ IMMOLATION dokázali nemožné – takpovediac vyskočili nad vlastné hlavy.

Myslím, že nebol som sám, kto očakával „album albumov“, niečo, čo je na základe už doteraz predvedeného vlastne až neslušné požadovať, keďže ide už o bohapustú rozožranosť, na akú sa reaguje „a ešte čo by si chcel, hodinky s vodotryskom?!“ Ale dajme tomu, že som mal z nahrávky pocit, ako keby boli IMMOLATION rozbehnutí na ceste k albumu, ktorý bude za desať.

Nakoniec to na ohňostroj a prepisovanie deathmetalovej histórie nie je, na väčšom priestore sa Robovi Vignovi a jeho kolegom až taká koncentrácia doteraz nepočutého nepodarila.

Na druhej strane počuť, že to, s čím v 90. rokoch prerazili medzi svetovú špičku, ovládajú vynikajúco a že v sofistikovanom, pekelne temnom death metale na americký spôsob stále vládnu pevnou rukou. Sú to oni, jediní a neopakovateľní. Tentokrát možno bez vyslovených „hitov“, ale kadejakí ich epigóni na nich stále môžu hľadieť leda tak s hlavou v záklone. Voľne citujúc jedného z tých, ktorí majú k téme čo povedať, „SVART CROWN, to je taká kapela, ktorá išla turné s ULCERATE. Ale IMMOLATION je IMMOLATION“.

[8 / 10]
„Kingdom Of Conspiracy“ je dalším klasickým albem IMMOLATION, kvalitativní laťka zůstává i nadále ve výšinách, kterým se tvorba drtivé většiny stylově spřízněných kapel nikdy ani zdaleka nepřiblíží, nicméně i přesto autor článku nepociťuje úplně 100% zadostiučinění, neb z nějakého neznámého důvodu očekával věci nevídané a neslýchané.

8 / 10

8 / 10

8,1 / 10