Úterý
14.8.2018
Noční verze
 id
 heslo
Rok vydání
2013

Vydavatel:
Nuclear Blast Records

Stopáž:
65:42

Studio:
Twilight Hall Studio, Krefeld

Produkce:
Victor Smolski a Charlie Bauerfeind

1. Cleansed By Fire
2. Scapegoat
3. The Devil´s Bride
4. Lament
5. Oremus
6. Witches´ Judge
7. Eye For An Eye
8. Afterglow
9. Straight To Hell (Bonus)
10. One More Time (Bonus)

Peter "Peavy" Wagner
zpěv, basa

Victor Smolski
kytara, klávesy

André Hilgers
bicí

Jeannette Marchewka
zpěv

Dana Harnge
zpěv

+ host

Henning Basse
vokály

LMO (2013)

LINGUA MORTIS ORCHESTRA - LMO

Slovní spojení „Lingua Mortis“ a RAGE patří k sobě neodmyslitelně již od roku 1996, kdy světlo světa spatřila stejnojmenná přelomová deska. Proč přelomová? Protože RAGE jako jedni z prvních přistoupili ke spojení metalu a symfonické hudby za využití živého tělesa (tehdy Pražského symfonického orchestru). Od té doby RAGE čas od času laškují se symfonickou múzou a výsledkem jsou buď velmi povedená alba („XIII“ a „Ghosts“) a EP „In Vain“ nebo ty nejlepší části dalších desek (suity „Lingua Mortis“ ze „Speak Of The Dead“ a „Empty Hollow“ ze „Strings To A Web“).

Píše se rok 2013 a RAGE se opět střetávají s Lingua Mortis. Jenže se nejedná o běžné řadové album, nýbrž o speciální koncepční projekt, kde jsou RAGE pouze jednou ze zúčastněných složek. Dodávám, že tou nejpodstatnější. K naší trojici Zuřivců se připojily vokalistky Jeannette Marchewka a Dana Harnge a záda jim kryjí dva orchestry ze Španělska a Ruska. Tolik line-up.

Obrázek1

Pozorní čtenáři jistě postřehli, že zde padlo slovo koncepční. Ano, vězte, že album „LMO“ nás oblaží příběhem, a to dokonce na motivy skutečných událostí. Starý pardál Peavy Wagner, neboť on je výhradním tvůrcem textové složky, nás zavede do německého města Gelsenkirchenu roku 1599. Zde se, jako jinde v Evropě, konaly inkviziční procesy. Obětním beránkem je dobrotivá vdova po místním knězi, s níž na základě udání nehodné lůzy rázně zatočí neúprosný pan starosta, který se rád oddává lovu čarodějnic. V oblasti tvrdé muziky se sice nejedná o nic objevného (vzpomeňme např. na alba od KING DIAMOND nebo AVANTASIA), ale záleží na provedení. Peavy na to šel od lesa a nenaservíroval nám pouhé odvyprávění děje, nýbrž se na celou věc podíval z pohledu všech zainteresovaných stran, tj. páně starosty, nebohé vdovy i mrzké lůzy, jakož i nezúčastněného komentátora. Na závěr nechybí ani mravní katarze v kontextu událostí v současném světě.

Za hudební zaranžování alba lze Victora jako výhradního skladatele (s Peavyho dopomocí ve dvou skladbách) a spoluproducenta poplácat po ramenech za kvalitně odvedenou práci. Album nastavuje tu (hudebně) usměvavější tvář RAGE, neboť navzdory názvu a mediální prezentaci nejde o nic jiného než o RAGE s orchestrem a dvěma zpěvačkami navíc. Na poměry RAGE album působí až muzikálovým dojmem - např. ve famózním, emočně vypjatém duetu (a vrcholu alba) „Lament“ či jí předcházející písni „The Devil´s Bride“.

Instrumentální složka alba je samozřejmě na výši a skladbami se opět proplétají nervní Viktorova sóla, preludující kytara s klávesami, sekané riffy a Peavyho jistý hlasový výkon oscilující od klidného a citlivého projevu v „Lament“ po téměř deathový ryk ve „Scapegoat“, kde se z plyšového medvídka mění v rozzuřeného grizzlyho. Pestrou a košatou kulisu vytvářejí klávesy a samozřejmě v prvé řadě zúčastněná orchestrální tělesa. Dojde i na latinské sbory. Osvědčeným a úspěšně použitým prvkem je prolínání ženských vokálů a Peavyho hlubokého hlasu, který albu suverénně vévodí.

Nahrávce též sluší delší stopáž jednotlivých skladeb (všechny se s výjimkou instrumentální „Oremus“ pohybují mezi šesti až deseti minutami), která dává vyniknout nejen instrumentální zručnosti zúčastněných hudebníků, ale především náladě jednotlivých písní. A právě práce s vokály a emocemi v kombinaci s textem je tím trumfem, který přebíjí jistou rutinu některých v minulosti již slyšených melodií. Takhle má vypadat kvalitní kooperace metalové skupiny s orchestrem! Peavy a spol. mají jednu velkou výhodu. Cítí-li, že jejich běžná tvorba začíná pokulhávat, mohou bez ztráty tváře vsadit na symfonickou kartu. Tentokráte okořeněnou příběhem a ženskými vokály. RAGE tak opět (pod hlavičkou LINGUA MORTIS ORCHESTRA) úspěšně navázali na své předchozí symfonicko-metalové opusy.


Walram
Walram

Zveřejněno: 23.12.2013


Působení inkvizice v čarodějnických procesech ve zdařilém podání RAGE (pardon, LINGUA MORTIS) téměř volá po muzikálovém zpracování.

Autor recenze:
8 / 10

Redakce:
zatím nehodnoceno

8,8 / 10





Copyright © 2003 - 2012 Metalopolis.Net, všechna práva vyhrazena.
Doslovné ani částečné přebírání tohoto materiálu není povoleno bez předchozího svolení.

ISSN 1214-6218

Locations of visitors to this page