Golem (1988)
Urm The Mad (1989)
A Shedding Of Skin (1991)
The Heritage (1993)
Reanimated Homunculus (2013)

PROTECTOR - Reanimated Homunculus

Títo Nemci boli koncom 80. a v 1. polovici 90. rokov zaujímavým a vítaným tvrdým metalovým úkazom. Albumy „Golem“ a „Urm The Mad“ servírovali naozaj surový a extrémny thrash metal, tá kapela v rámci žánru išla ešte o kus za hranice, vytýčené SODOM alebo KREATOR. Tvorba z 90. rokov – „A Shedding Of Skin“ (1991), a „Heritage“ (1993) navyše veľmi zdatne reflektovala aj nastupujúci a žezlo preberajúci death metal.

Bola dosť škoda, že PROTECTOR odvtedy kvôli rôznym vnútorným problémom skôr živorili, až kým sa nad nimi v roku 2003 definitívne nezavrela voda. Proste koniec a v podstate aj odchod do dosť veľkého zabudnutia. Alebo aj nie. Frontman Martin Missy, ktorý naspieval nahrávky do roku 1989, sa po zotavení z rôznych osobných záležitostí a presťahovaní do Švédska začal zaoberať myšlienkou na reinkarnáciu šelmy.

PROTECTOR

Už so švédskymi spoluhráčmi – Mathias Johansson (basgitara, sprievodné vokály), Carl-Gustav Karlsson (bicie) a Michael Carlsson (gitary) začal v roku 2011 vážne tvoriť. A tak sú PROTECTOR opäť medzi nami. A keď sa to tak vezme, hrajú tak, ako by mohli v svojom štýle znieť povedzme v roku 1995.

Možno aj pôvod väčšiny zostavy a jej minulosť okrem iného napr. aj u GRIEF OF EMERALD môže za to, že „Reanimated Homunculus“ má veľmi jemný nádych švédskeho death metalu. Je to dané zvukom, ktorý je síce klasický nemecky thrashmetalový, ale je tam „čosi“ navyše, a tiež nejakými tými klasickejšími severskými DM harmóniami. Kov smrti však PROTECTOR do výzbroje zaradili už pred takmer štvrťstoročím, dokonca ho v jeho archaickej forme možno nájsť na prvých dvoch albumoch.

Nakoniec možno povedať, že návrat skupiny, ktorá má pre niektorých pomerne kultový status, sa vydaril. Hlavne v rýchlych, občas takmer klepaných partoch je to nárez a ostrý, agresívny, energický thrash/death metal. V pomalších pasážach sa PROTECTOR miestami trochu strácajú, pôsobia možno trochu sterilne. Plusom sú tu ale napríklad veľmi dobré sóla, jedovatý, démonický Martinov vokál, koketujúci aj s death/blackmetalovými polohami, uveriteľná atmosféra a príjemný, decentne „retro“ zvuk. Škoda, že na takýto album bolo treba čakať tak dlho, pre mladú generáciu budú PROTECTOR prevažne niečím, čo „vyšlo z módy“. Ale pamätníci si zrejme povedia, že je to celkom ono.

Zveřejněno: 11.3.2014

Zvlášť na to, že som ich mal za spoľahlivo mŕtvych, im to hrá až prekvapujúco.

7 / 10