From Beyond (1991)
Inhuman Condition (EP) (1991)
Promise (1996)
Condemned To The Shadows (EP) (2012)
Back From Beyond (2014)

MASSACRE - Back From Beyond

V roku 1991 svojím debutom „From Beyond“ napísali dôležitý kus deathmetalovej histórie. Kam Lee – vokály, Bill Andrews – bicie, Rick Rozz – gitary a Terry Butler – basgitara v Tampe stvorili vzorový kus death metalu kedysi vládnucej floridskej školy, ktorý oslovoval priamočiarosťou, nekompromisnosťou, mohutným Leeho vokálom a divokou atmosférou, akú nerozbil ani obal vo veruže cukrárenských farbách.

V roku 1996 vydali druhý dlhohrajúci album „Promise“. Počúvať sa dá, čoby nie, ale ťah z „From Beyond“ nemá, hudobne je to viac než trochu iná skupina, akoby bez uceleného názoru, čo chce vlastne hrať, respektíve snažiaca sa o tzv. vývoj. Ide o typický prípad toho, že death metal sa v dosť nemetalovej dobe ocitol ani nie tak v slepej uličke, ako skôr naspäť hlboko v undergrounde, od ktorého si pár rokov predtým odvykol. Snaha nájsť nových fanúšikov a občerstviť štýl viedla u nejednej kapely k vydaniu albumu „ani ryba, ani rak“, ktorý jej nakoniec zlomil väz.

MASSACRE

Tento prístup zo scény zmietol aj MASSACRE, ktorých návrat v rokoch 2007-2008 bol iba pokusom, resp. reunionom pre nostalgikov. V roku 2011 sa do toho opreli znovu. S polovicou bývalej zostavy, našťastie tou podstatnejšou - zostali gitara a basa. Bolo treba nájsť nového vokalistu, keďže s Kamom (v roku 2011 s ním naživo odohrali celý „From Beyond“), pokiaľ ide o budúcnosť, ostatní hráči nenašli spoločnú reč, a tiež bubeníka. Jedno aj druhé sa podarilo a od 24. marca je na svete ich tretí dlhohrajúci album.

Novinka už názvom odkazuje na staré zlaté časy, „Back From Beyond“ v podstate deklaruje, že nový materiál nadväzuje na debut. A je pravda, že táto štedrá štrnásťskladbová porcia, o kúsok presahujúca trištvrtehodinový rozsah, mohla v roku 1996 vyjsť namiesto „Promise“ a možno by pár vecí bolo inak. V roku 2014 je to vlastne len album pre pamätníkov starých čias.

To však nie je málo, pretože hrá a znie to ako MASSACRE 1. polovice 90. rokov. Nový vokalista Edwin Webb nie je nejakým mimoriadnym hrdlom, akým bol vo svojej dobe Kam, v zásade klasický stredový až hlbší oldschoolový floridský rev so slušným frázovaním, prispôsobeným pre potreby MASSACRE. Nechýbajú tu teda ani charakteristické zlovestné škriekavé dlhé výkriky, pre tento spolok „trademarkové“. Nový bubeník Mike Mazzoneto je v poriadku, nehrá extra odlišne od Andrewsa, skrátka drží zvuk exhumovanej legendy.

Dva roky stará EP „Condemned To The Shadows“ dávala tušiť, že pôjde o návrat ku koreňom, čo dlhohrajúci album potvrdzuje. Vládnu mu prevažne svižné tempá, striedané oproti debutu častejšími pochmúrne sa valiacimi partmi. Rozz sa drží svojho riffopisu i sólovania, Butler pôsobivo kovovo rinčí, kto chcel MASSACRE „ako za mlada“, má ho. Vyslovené hity v štýle „Biohazard“, „Corpsegrinder“, „Symbolic Immortality“ alebo „Succubus“ z nahrávky nevystupujú, dá sa aj povedať, že „stará krv“ zamrzla v čase, ale progresivitu či ekvilibristiku treba skrátka hľadať inde.

Netvrdím, že „Back From Beyond“ je album, na ktorý deathmetalová scéna čakala, ktorý potrebovala, či album, ktorý ju nakopne a zachráni. To nie. Tu akurát starší deathmetalového rodu ukazujú, že to ešte celkom slušne vedia. A ak mám pravdu povedať, radšej si „nový“ old school vypočujem od tých, ktorí ho tvorili v časoch preň príhodných, než od stoviek (česť výnimkám, sú aj také, ktoré bavia) mladých kapiel, už pár rokov hrajúcich retro toho, čo bolo nové a zaujímavé tak pred 20 – 25 rokmi. Lebo z toho mám akurát tak pocit, že kov smrti to má zrejme už za sebou, keď v ňom prebiehajú také masívne vykopávky.

Zveřejněno: 9.4.2014

8.4.2014

Myslím, že to cítím úplně stejně, jako autor recenze. Svět by se nezastavil, kdyby nevzniklo žádné "Back From Beyond", ale rozhodně je o fousek rozmanitější, když už tady album je. Sympaticky připomíná, že MASSACRE stále ještě mají co říci, sympaticky doplňuje jejich jinak chudou diskografii, jíž by v každém případě slušelo daleko více položek (na to je Rick Rozz až příliš /vy/zkoušeným autorem), a hlavně přináší pár flákot (doslova a do písmene), co za to v té dnešní deathmetalové přemnoženosti opravdu stojí. Tedy minimálně "As We Wait To Die", "Ascension Of The Deceased", "Shield Of The Son" a titulní kus. Takže vítejte zpět ze záhrobí, rytíři řádu svatého masakru!

[7 / 10]
Návratový album klasikov. Ak by nevznikol, nič by sa nestalo, ale na rozdiel od veľkej časti súčasného „OSDM revivalu“ ma na tých sedem bodov baví. S tým, že debutu aj dnes dávam o dva viac.

7 / 10