The Roundhouse Tapes (live) (2007)
Watershed (2008)
Heritage (2011)
Pale Communion (2014)
Sorceress (2016)

MP tipOPETH - Pale Communion

Veľkosť OPETH sa ukázala v plnej miere napríklad na minuloročnom Brutal Assaulte. Sympatickí Švédi sú metalovou kapelou, sami sa za metalistov považujú a predsa sú celým svojím zjavom a pôsobením nad akoukoľvek zo všetkých metalových škatuliek. Nový album „Pale Communion“ tomu iba nasadzuje povestnú modro-žltú korunku.

Nasledovník dosky „Heritage“ pokračuje v nastolenej ceste smer fusion a jazz-rock a psychedélia 70. rokov. Je však oveľa ucelenejší, kompaktnejší, hutnejší, lepšie znejúci. A paradoxne, stále dostatočne temný a metalový. Je to presne tak, ako hovoria samotní OPETH – naozaj záleží na tom, čo si pod pojmom metal predstavujete.

OPETH

Ak hľadáte dobrodružnú, miestami priam revolučnú cestu za umne utajenými krásami veľmi komplexnej nahrávky, v prípade „Pale Communion“ ste na správnej adrese. Je zaujímavé, že aj samotní Åkerfeldtovi spoluhráči v rozhovoroch tvrdia, že sa do nového materiálu veľmi dlho dostávali, jeho poslucháčske a hudobnícke spracovávanie je naozaj pomerne náročné.

Jednoducho tu platí staré známe „podľa seba súdim teba“: Mikael je fanatik, ktorý extrémne veľkú časť svojho voľného času trávi zháňaním, triedením, počúvaním či dokonca čistením platní. Starostlivosť o svoju bohatú zbierku veru nepodceňuje. A ako umelec robí hudbu presne takú, aká sa nachádza, prípadne by sa mohla nachádzať v zbierkach iných, rovnako príjemne postihnutých fanúšikov.

Inými slovami, ak ste notorický sťahovač a hltač empétrojok a potrebujete pri posudzovaní kvality nahrávky okamžitý úder na prvú signálnu, toto nie je hudba pre vás. „Pale Communion“ si pýta dlhú cestu autom krajinou na konci leta, posedenie nad bookletom, keď vonku prichádzajú prvé jesenné dažde – jednoducho čas a pozorné štúdium. Ak vás ani potom táto nahrávka nezhltne úplne celých... nevadí, veď na svete je tak veľa výbornej hudby. Nemusíte ľúbiť práve OPETH.

OPETH

Aj keď tí si neskonalý obdiv metalistov a classic rockerov skutočne zaslúžia. „Pale Communion“ je o hammondoch, opulentných klávesových plochách, frajerských gitarových vyhrávkach a krásnych sólach, komplikovaných a úžasne premýšľavých bicích, no a samozrejme Åkerfeldtovom úžasnom speve. Nikdy mu to nespievalo takto dobre, nikdy neboli jeho vokály takéto pestré, citlivé a zaujímavo vrstvené. Radosť počúvať, skúste napríklad vypäté pasáže v kúsku „Voice Of Treason“.

„Pale Communion“ je nahrávka, ktorá krásne komplexným vystihuje to, čo mám na OPETH najradšej. „Face Of Melinda“, „Harvest“, „The Drapery Falls“, najsilnejšie momenty z albumu „Damnation“, tá atmosféra, nálada, čistá esencia opethovosti tu proste sú a funguje to aj bez deathmetalových ostňov.

Iba pomyselné poslucháčske vrcholy, žiadne slabé miesta, nuda či vata. „River“ ako jednoznačná srdcovka a ukážka toho, ako OPETH znejú v roku 2014. Tá kombinácia hammondu a akustických gitár v štvrtej minúte, čistá slasť! „Goblin“ ako parádny stred nahrávky, inštrumentálny, rozšafný predel veľkých vecí, ktoré sa dejú všade naokolo. Prekvapujúco košatý úvod albumu v podobe „Eternal Rains Will Come“, ktorej slohy mi hrajú v hlave celé dni. Dokonalá definícia súčasného prog rocku s názvom „Moon Above, Sun Belove“. Úžasný groove singlovky „Cusp Of Eternity“. Pokoj, nežnosť a melanchólia v štýle „Damnation“ v skladbe „Elysian Woes“. Grandiózne finále s názvom „Faith In Others“ v duchu filmovej hudby za účasti 22-členného orchestra.

Je tam všetko a je to skvelé. Jeseň 2014 má aj vďaka OPETH nádherný soundtrack. Tisíckrát vďaka, chlapci švédski!

Zveřejněno: 1.9.2014

Martin
14.9.2014

Ja už len toľko, že keď rinčia zbrane, mlčia múzy. A hlavne teda naopak.
5. mája tohto roku švédsky kráľ Carl XVI Gustaf otvoril v Štokholme historický seminár, ktoré úlohou bolo pripomenúť Švédom, že ich úžasná krajina už presne dvesto rokov nezažila na svojom území priamy konflikt. Heroický výkon, keď uvážime všetky hrôzy najmä tej prvej polovice dvadsiateho storočia.

Z mojej strany možno tak trochu detinská myšlienka spájať tento fakt s iným príjemným faktom - že všetky tie "Klagopsalmery", "Kolossy", "Vertikaly" a aj "Pale Communiony" sa rodia práve tu. Myslím, že to má niečo do seba a ak aj nie, rád si to vsugerujem. Inak podpisujem Rudiho.

[8,5 / 10]
Hooya
3.9.2014

OPETH se úspěšně oklepali ze svého učeneckého pokusu o sedmdesátkový rock a přináší sbírku o koňskou délku dotaženější, dospělejší a více „user friendly“. Stále však nenacházím dostatek magických momentů, na které bylo „Damnation“ z roku 2003 bohatší. Zde jakoby veškeré triumfy Mikael vystřílel hned na začátku (první 2 záseky se vskutku povedly) a zbytek desky dojel na neutrál. Výsledek tak neshledávám strhujícím ani přehnaně svěžím, nanejvýš však příjemným a sympatickým tím, že se po minulém neúspěchu OPETH neotočili k jistotě obhroublých riffů a jdou si za svým hrdě dál.

[6,5 / 10]
Radicalcut
1.9.2014

Zdá sa, že počnúc „Heritage“ začala u OPETH úplne nová etapa existencie. O invencii to už dávno nie je a s odstupom času sa dá odpustiť aj stagnácia na dvoch počinoch pred „Heritage“, kedy kapela trochu kalkulovala s priazňou nemalej posily základne fanúšikov, ktorí objavili kapelu až po dvojičkách „Damnation“ a „Deliverance“. Nič z toho už nie je podstatné. Novinka pokračuje tam kde končil predchodca, ešte väčším podľahnutím retro vplyvom. „Pale Communion“ pôsobí oveľa vyrovnanejšie a kompaktnejšie, zároveň prináša niektoré z najsilnejších momentov celkovej tvorby OPETH. A to predovšetkým vo výborne gradujúcej „River“ či „Moon Above, Sun Below“. Príjemný album, ktorý neútočí na „prvú signálnu“ a v ktorého útrobách možno o to viac objavovať.

[8 / 10]
1.9.2014

OPETH jsou v současnosti metalovou kapelou leda na papíře a možná ještě díky přetrvávajícímu "starému" publiku. Čert však vem tyto úvahy. "Pale Communion" je oproti prkennému předchůdci nahrávkou vyspělou a, ač to zní vzhledem ke své retro povaze trochu prapodivně, i nahrávkou svěží. Švédům se konečně povedlo dokonale zachytit ducha doby a zdá se, že v tomto teritoriu nacházejí svoji novou a velmi silnou můzu. Budoucnost teď nemá cenu řešit. I já si tu jejich současnost naplno užívám. Zatím tedy za...

[8 / 10]
31.8.2014

OPETH zemřeli. Ať žijí RETROPETH! Písmenka, která mi jdou z duše najdete nade mnou i pode mnou a nemám co dodat, takže dodávám jen číslo. Nádherná brána do letošního podzimu.

[8,5 / 10]
Arrow
31.8.2014

OPETH urobili ďalší podstatný krok smerom od minulosti. Minulosti, s ktorou neporovnávam a nehodnotím v jej kontexte. V každom prípade som fandil už rozporuplne prijatému „Heritage“, kde kapela zmenila formu, no obsah ostal pôvodný. „Pale Comunion“ tento koncept ďalej rozvíja a vytvára plnú paletu pestrých melódií, nálad v kompozične a zvukovo dotiahnutom celku. Michael aj tentokrát kúzli krásne melódie a postupy, ktoré sú hudobne pestrejšie a rozmanitejšie ako kedykoľvek predtým jasne však zachovávajúc ideový vizuál kapely. Dokonalý výsledok vybrusujú perfektné výkony všetkých protagonistov, esenciálne klávesové melódie, výborný spev, komplikované bicie a basgitarové party, ktoré sú často nositeľmi melódií. Nahrávka je v konečnom výsledku progresívna, oprostená od akéhokoľvek metalu, čerpajúca z odkazov velikánov minulého storočia, na druhej strane zvukovo moderná a svojou atmosférou elektrizujúca. Ako už Rudi v recenzii spomenul, aj tohto ročná jeseň má svoj album a ja sa na ňu aj preto teším.

[9 / 10]
Shnoff
30.8.2014

Rudi má kupodivu pravdu a bere mi slova z úst. Rozháranost a samovolný exhibicionismus jsou pryč, na pořadu dne jsou kompaktnost a ucelenost. A gradace "River" dává vzpomenout na učebnice kompozičního vrcholení "The Drapery Falls" nebo "Deliverance". Za mě výborné.

[8,5 / 10]
OPETH vo veľmi silnej chvíľke svojej kariéry. Pokračovanie 70´s tripu, jazz-rock, fusion, metal, orchester, hammondy... veľa hammondov. Celé dobre!

9 / 10