PAIN OF SALVATION - Falling Home

PAIN OF SALVATION - Falling Home

PAIN OF SALVATION - Falling Home

PAIN OF SALVATION - Falling Home

PAIN OF SALVATION, od jisté doby známí též jako United Ego of Daniel Gildenlöw, pokračují ve své samožerské pouti do retro ráje. Po dvojici (ne)slaných cest, na nichž Švédi více či méně úspěšně definovali svoji tvář kapely romanticky zahleděné do (art)rockových análů, přichází čas na zvolnění v podobě akustického alba. Po odchodu dredatého vikinga Johana Hallgrena, dlouholeté opory, můžeme „Falling Home“ chápat jako jakési sehrávací album, kde si nová sestava zkouší známé skladby v nových aranžích a novém složení a kombinuje je s tím, co Daniel Gildenlöw miluje nadevše: covery písní charismatických ikon hudební scény.

Obrázek1

U nich můžeme začít, protože dobře vystihují dvě tváře novinky. Zatímco diovská hymna „Holy Diver“ má v hravém přechodu z bluesových poloh do vyčazeného reggae vtip a rozpustilé kouzlo, taková „Perfect Day“ v kostce shrnuje nešťastné Gildenlöwovy sklony používat kultovní skladby k narcistní zpívánkám, kterým sice nechybí technická zručnost, ale charisma originálu ledva škrábnou. Ať chce, nebo ne, Daniel prostě není a nebude Leonard Cohen či Lou Reed a jeho vokální etudy v legendárních skladbách patří spíš do kategorie „karaoke covery pro zamilované teenky“. Rozpaky panují i nad novými aranžemi známých skladeb kapely.

Jasně, přechod k blues-folk-rockové střídmosti mnohým položkám diskografie vysloveně sluší („To the Shoreline“, „1979“), někde se dokonce kapela dobere i překvapivě svěžího vyznění starých fláků (dynamický rap-folk „Scarsick“), ale většinu času si člověk láme hlavu nad tím, zda posuny mezi originálem a novou verzí jsou natolik nosné, aby je kapela zaznamenala a zařadila do své diskografie (fakt je zapotřebí další verze „Chainslingu“?).

Nakonec drobnost k novému obsazení kapely. Velmi dlouho jsem váhal, kdo že je ta žena s velmi nepříjemným hlasem, která doprovází Daniela v několika skladbách. Podle kolegy Darkmoor jde o nového člena kapely Ragnara Zolberga, kterému v tom případě chybí mnoho do driveu Johana Hallgrena nejen vizuálně. Ale chápu, že k novodobému metrosexuálnímu retro looku PAIN OF SALVATION padne tenhle rockový manekýn lépe než polonahý jarl.

Jen se trochu obávám, aby se veškerý přínos švédské progové veličiny do budoucna neomezil na make-up a pseudo-emotivní unylý folk, jaký kapela předvádí v nové skladbě „Falling Home“. To už by totiž můj věrný vztah s Gildenlöwovci nemusel přežít.

129

Zpívánky United Ego of Daniel Gildenlöw. Pro mladší a nepokročilé.

6 / 10
5,5 / 10
5,3 / 10

5,5 / 10
Nutno pouze parafovat Marigoldova slova. Zbytečné a nic neřešící album (ano, ten DIAcover je povedený), s vytrčeným zpěvem a aranžemi, které starší kousky spíše sráží do kolen. Naprosto neporovnatelné s dávnou parádní akustickou odbočkou 12:5. Po nepříjemné Danielově nemoci chápu snahu připomenout, že PAIN OF SALVATION opět žijí, ovšem osobně bych si raději počkal na něco smysluplnějšího.
Darkmoor | 2. ledna 2015