We Are The Void (2010)
Zero Distance (EP) (2012)
Sorrow´s Architect (single) (2013)
Construct (2013)
Atoma (2016)

DARK TRANQUILLITY - Of Chaos And Eternal Night

V dnešním díle našeho seriálu zaměříme svojí pozornost na menšího bratříčka „Skydancer" - MCD „Of Chaos And Eternal Night". Před nahráváním došlo v řadách Dark Tranquillity k personální rošádě. První a pro běh skupiny zcela zásadní změna se udála na postu zpěváka, když skupinu opustil Anders Fridén a odešel do kádru budoucích hvězd In Flames, na jeho místo nastoupil Mikael Stanne (pěvecké zkušenosti rozhodně měl, vždyť nazpíval jedničku In Flames „Lunar Strain" a také boční vokály na „Skydancer" - pozn.aut.). Mikael se kvůli zpěvu vzdal kytary, a tak se naskytla příležitost pro Fredrika Johanssona, který nakonec zaujme osiřelý post druhého sekerníka.

S příchodem zimy 1994 se Dark Tranquillity vydávají nahrávat tentokrát ne do studia Soundscape, ale přímo do věhlasného Nordströmova Fredmanu, kde v budoucnu vznikne drtivá většina "gothenburských" desek. Na první poslech vás musí zarazit velká podobnost s materiálem ze „Skydancer". Jak je možné že se kapela během roku a půl stylově skoro nikam neposunula? Je to dané tím, že většina skladeb na „Of Chaos And Eternal Night" vznikala v letech 1991 až 1994. To znamená, že větší část materiálu se použila na debut a ze zbytku se uplácalo MCD, které mělo sloužit jako předkrm před následujícím dlouhohrajícím albem „The Gallery". Také sám Mikael Stanne, ještě nepůsobí nějak suverénně, spíše se snaží stylizovat do vokálních poloh svého předchůdce, což mu samozřejmě nijak neprospívá. Jeho zrůdné hlasivky jsou však více naladěny na agresivnější blackovější zpěv než na hlubší growl, který užíval Anders Fridén. Opakuji, že na struktuře kompozic je poznat, že vznikaly ve stejné době jako první album, přesto nemůžeme přeslechnout lepší zvuk ani neustále se lepšící instrumentální kvalitu zúčastněných. Celkově neberu MCD jako nějaký extra majstrštyk, ale jako báječně nostalgický a hlavně hodnotný pohled na prapočátky melodického death metalu.

P.S. Firma Century Media vydala re-release „Skydacer" a „Of Chaos And Eternal Night" na jediném CD opatřeným zbrusu novým coverem a hodnotným bookletem. Tento vynikající dokument provázející historií smrtících melodií nemohu jinak než doporučit!

Zveřejněno: 15.11.2002

7,4 / 10