(Mankind) The Crafty Ape (2012)
No Sadness Or Farewell (EP) (2012)
Poznan 2011 A.D. (live) (2012)
White Light Generator (2014)
Bronze (2016)

CRIPPLED BLACK PHOENIX - Bronze

Ešte pred pár rokmi by po nejakom tom polroku nebol album ani recenzia na neho neaktuálna. Dostupnosť a množstvo hudby distribuované cez rýchle internetové kanály to recenzentom robia v tomto smere ťažké. Sám niekedy pochybujem, či svoje dojmy z nejakého albumu ešte má zmysel spisovať do recenzie, keď to človek v čase vydania prešvihne. Kvalita posledného počinu od CRIPPLED BLACK PHOENIX „Bronze“ mi k tomu dáva opodstatnenie, pretože ho stále počúvam a predpokladám, že úspešne odolá aj zubu času.

Nie som úplne dokonalý znalec tvorby a histórie CRIPPLED BLACK PHOENIX, ale posun k temnejšiemu a viac metalovému vyzneniu na predposlednom radovom albume a vydanom EP bol zrejmý. Chápem, že nie každému to bude po chuti, ale mne tá súčasná podoba kapely sedí z celej jej bohatej diskografie najviac. Je to snáď reflexia vnímania súčasnosti a tento ponurý tón a kovovo chladná nálada presakuje celým „Bronze“.

K úderu prvých gitarových akordov a riffov sa musíme prepracovať cez dlhé intro a dobrú polovicu „Deviant Burials“, potom to už je jazda náladovým údolím svojsky podanej rockovej muziky. Kapela je oproti minulosti ďaleko zemitejšia, vo zvuku tvrdšia a menej zasnená. Skladby vyznievajú skôr naliehavo a neutápame sa veľmi v samoúčelných vyhrávkach a ani príliš melodických spevoch. Najtvrdšími kúskami sú „No Fun“, „We Are The Darkeners“ a dvojdielna „Champions Of Disturbance“ s pôsobivým zakomponovaním elektroniky i úderným rytmom, všetko bohato prekladané popisovanou atmosférou.

Atypickým kusom je zaradenie „coveru“ Jaya Walsha „Turn To Stone“ do stredu nahrávky, kde ozvlášť vyniknú skvelý zvuk a produkcia, ktoré inak zdobia celý album. Ďalej sa nezabúda ani na baladické motívy, tie spolu s charizmatickým vokálom Belindy Kordic vrcholia v „Scared And Alone“. Je zrejmé, že minimálne takto vydarené momenty máme príjemne rozložené v celom spektre bohatej stopáže nahrávky. Potvrdením stále silnej kompozičnej schopnosti kapely a nevyčerpania nápadov je to, že „Bronze“ naozaj neobsahuje hluché miesta.

Pre mňa vcelku jednoznačne TOP album od CRIPPLED BLACK PHOENIX, ktorý mám v rámci ich diskografie najradšej a mám istotu, že sa tak skoro neopočúva. Určite v tomto smere nie som sám sám a „Bronze“ sa bude ťažko prekonávať, čo nie je obvyklým javom, ak má kapela za sebou takto dlhú históriu.

Arrow

Zveřejněno: 11.5.2017

Kapela je oproti minulosti ďaleko zemitejšia, vo zvuku tvrdšia a menej zasnená. Skladby vyznievajú skôr naliehavo a neutápame sa veľmi v samoúčelných vyhrávkach, ani príliš melodických spevoch. Pre mňa vcelku jednoznačne TOP album od CRIPPLED BLACK PHOENIX, ktorý mám v rámci ich diskografie najradšej.

9 / 10

9,1 / 10