F.O.A.D. (2007)
Dark Thrones And Black Flags (2008)
Circle The Wagons (2010)
The Underground Resistance (2013)
Arctic Thunder (2016)

DARKTHRONE - Arctic Thunder

Od „The Undergound Resistance“ ubehli vyše tri roky, Fenriz a Nocturno Culto teda vyliezli z hmlistých a mrazivých nórskych lesov, aby nám predviedli osem celkom nových skladieb, ukazujúcich lásku k starému metalu sídliacu v ich samotu a súkromie milujúcich srdciach – ok, Ted hrá aj v SARKE, možno teda nie je až taký odporca spoločnosti ako jeho kolega... ktorý na vlastné veľké a nie veľmi príjemné prekvapenie vstúpil do kruhov komunálnej politiky. V dnešnej dobe si nemôžete byť istí ničím....

DARKTHRONE

Názov najnovšieho výtvoru kapely je inšpirovaný ARCTIC THUNDER, dosť obskúrnou heavy/thrashmetalovou kapelou z Oslo, ktorá pred takmer 30 rokmi spravila niekoľko demáčov a skončila pochovaná v histórii alebo možno v zabudnutí, až kým jej členov Fenriz nepožiadal o povolenie použiť tento názov. A ten hovorí o kadejakých veciach, nie len o silných citoch, ktoré DARKTHRONE prechovávajú k svojej chladnej a zmrznutej domovine, ale aj o ich vášni pre starú hudbu, starý hard rock a starý metal. Ani jediný tón na „Arctic Thunder“ nie je z tohto tisícročia, a retrospektívne možno povedať, že táto „kultová“ banda nikdy nevydala nič, čo by znelo ako niečo urobené so zámerom znieť „moderne“. Súčasne zneli na „Soulside Journey“, jednom z najlepších a stále nedocenených deathmetalových albumov svojej doby, potom na svojich blackmetalových nahrávkach z 90. rokov, a v tomto bode pre nich evolúcia skončila a otočila sa naspäť, preč od póz a ku koreňom.

„Arctic Thunder“ je album, na ktorom DARKTHRONE znejú prekvapujúco blackmetalovo, mám na mysli nekompromisne, temne a chladne. Dosť to pripomína ich obdobie od „A Blaze...“ po „Panzerfaust“, veľa škandinávskeho metalového feelingu, vychovaného na veciach ako VENOM, BATHORY alebo HELLHAMMER. To všetko však ukazuje na ešte staršie a dôležitejšie korene, k naozajstnému začiatku od raných 70. rokov možno po vzostup NWOBHM. Skladby sú budované hlavne na pomalých, drviacich, alebo stredných, pochodových a dupajúcich tempách s veľmi „vintage“ gitarovou a basovou hrou s dotykom BLACK SABBATH, WITCHFINDER GENERAL, MOTÖRHEAD, možno aj veľmi starého doom metalu ako THE OBSESSED či SAINT VITUS, a sú tu aj nejaké occult rockové nálady. Skladby majú dosť temný, zahmlený a chladný feeling, sú však veľmi chytľavé a najdôležitejšou vecou tu je, že DARKTHRONE, miesto toho, aby opakovali stále ten istý vzorec povedzme od „The Cult Is Alive“, si opäť držia istý druh tvorivého progresu, teraz s týmto miešaním rôznych dávnych elixírov.

Zveřejněno: 19.1.2017

Aj krátko pred tridsiatymi narodeninami dokázali DARKTHRONE zmajstrovať opäť niečo nové, hoci z naozaj antikvárnych súčiastok.

8 / 10