The Gathering Wilderness (2005)
To The Nameless Dead (2007)
Redemption At The Puritan's Hand (2011)
Where Greater Men Have Fallen (2014)
Exile Amongst The Ruins (2018)

PRIMORDIAL - Exile Among The Ruins

K PRIMORDIAL ma dostal vynikajúci koncert v Košickom Collosseu, ktorý incidoval s vydaním ich aktuálneho albumu. Kapela sa na svojej hudobnej ceste vypracovala vo veľmi osobitý zjav na čele s charizmatickým frotmanom s uhrančivým vokálnym prejavom. Do škatuľky pagan" sa im podarilo vtlačiť osobitý rozmer tajomnej a atmosférickej hĺbky bez použitia akýchkoľvek umelých a prostriedkov mimo kovový žáner. To chce obrovskú dávku kreativity hudobnej vyspelosti a citu pre kompozíciu. „Where Greater Man Have Fallen“ mi príde do seba zahľadený a nekoncentrovaný, i keď silne atmosférický.

Pritom na novinke nie je potrebné ísť do hĺbky, aby bolo jasné že sa tu tentokrát deje niečo veľké. Problémové miesta z minulosti zmizli, kapela sa sústredila na esenciu samej seba a túto pretavila do veľmi premyslených skladieb, kde sa tento raz nenachádza nič zbytočné. Len číry extrakt PRIMORDIAL, to znamená silná a veľmi špecifická atmosféra osobitne vtkaná do každej piesne. Všade sa je pritom možné niečoho chytiť a rovnako je možné hľadať silné prúdy pod povrchom. To všetko sú znaky excelentného diela.

Výborný úvod prekvapí nabrúseným zvukom a hneď prvá skladba sa nebojí veľmi organicky pracovať aj s blackmetalovou klepačkou, gradujúc tak svoju pointu. Osobitnou kapitolou, ktorá ma chytila za srdce je „To Hell Or The Hangman“, ktorá vo mne obzvlášť zarezonovala v živom prevedení a unikátnym nosným melodickým motívom, ktorý sa určite stane koncertnou klasikou. Na druhej strane spektra je emotívna „Stolen Years“, ktorá podtrhuje maximálne pochmúrnu náladu albumu. Tá kulminuje v ťažkotonážnom závere „Last Call“, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani MY DYING BRIDE vo svojich najlepších rokoch.

Hudobný zážitok umocňuje dotiahnutá produkcia a skvelá kompozičná výstavba, ktorá znamená že každá skladba zostáva osobitým príbehom. Jedným z dominantných faktorov je výrazný Averillov spev, ktorý ma v hlase všetko a v mojom rebríčku sa mu ťažko nejaký vokalista vyrovná. Že to naživo dokázal dať úplne rovnako presvedčivo, len dokazuje jeho veľkosť v tomto smere. Výrazná, no neprehnaná expresívnosť, zúfalstvo a sila, to všetko tam je v širokom spektre tónového rozsahu s osobitou dávkou charizmy. Hudobne však zvyšok albumu v žiadnom prípade nezaostáva, ale tvorí silne previazaný, synergický hudobný celok s rovnakými atribútmi. Energické riffy striedajú uvoľnené atmosférické melódie a tomu sekunduje dobre namiešaná rytmika, ktorá skvele spolupracuje s náladami a motívmi.

PRIMORDIAL vedia presne kedy pritlačiť na pílu a kedy nechať vyznieť inštrumentálny motív, aby sa to do vás vpálilo s čo najväčšou intenzitou. Vo výsledku tak máme hudobné dielo, ktoré osobne staviam najvyššie v diskografii kapely, nakoľko ma s ňou nespája žiadna nostalgia. Okrem toho som si istý, že si Exile Among The Ruins" nájde miesto aj v tohtoročnom TOP. A to veru pekne vysoko.

Arrow

Zveřejněno: 9.5.2018

Shnoff
11.5.2018

Poněkud čistší produkce než dříve. Ale to kouzlo Nemtheangova dřevnatého podmanivého projevu tlačeného lesnickým traktorem "LKT 81 turbo" pořád funguje, ale jen ze začátku. S postupujícím časem (už od 4. -5 skladby) Irové působí unaveně a patrně se projevil vzpomínaný fakt, že šli do studia nepřipraveni (pokud si to tedy Rudi nevymyslel, jak se mu to občas uděje). A to se nesmí stát ani metalistům! K vrcholu jejich diskografie se nepřiblížili.

[7,5 / 10]
9.5.2018

PRIMORDIAL ma takto bavili naposledy... božemôj, veď to je už viac než dekáda!
Úžasný album, pričom za zmienku stojí fakt, že do štúdia išli nepripravení a v mnohom improvizovali a dorábali veci na mieste. Silná kapela, mohutné nápady, nehorázna atmosféra a všetok smútok sveta v hlase speváka. Top nahrávka.

[9 / 10]
PRIMORDIAL prichádzajú s extrémne silným extraktom ponurnej atmosféry a energickej obrazotvornej hudby. "Exile Among The Ruins" je albumom, ktorý radím na vrchol ich diskografie a to znamená najvyššiu kvalitu po všetkých stránkach.

9,5 / 10

8,2 / 10

8,5 / 10