Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak jsem to ještě stihl. Myslím sepsat pár vět o jednom z nejlepších alb roku 2023. Samozřejmě podle mého vkusu, dle mnohých možná pomýleného. Ale tak už to prostě je, někdo rád vdolky, jiný zase .... hudbu EARTHSIDE. A já si jejich tvorbu zamiloval už s debutem "A Dream In Static" (2015). Bylo to totiž dílo kompozičně plné, interpretačně dospělé, aranžérsky a produkčně vymazlené. Navíc zde jednotliví členové skupiny ukazovali, že hudební vzdělání prostě není jen něco, co se hezky vyjímá na promo materiálech, ale současně zajišťuje tu potřebnou kvalitu jak pro skladatelskou stránku, tak pro instrumentální provedení. To u progresivně laděné produkce samozřejmě platí o to více.
EARTHSIDE nejsou tvůrci, kteří by svou hudbu nadšenecky chrlili, jsou to takoví profesoři, kteří si své hudební "přednášky" hodně promýšlejí a modulují do podoby, aby dokázaly zaujmout. Se svým druhým albem si tak dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo počkat. Stvořili totiž album, které se až bojím popisovat, neboť mě napadají jen samé superlativy. Pompézní prog, v tom nejlepším smyslu slova "pompézní". Prostě velkolepé aranže elegantní a monumentální hudby, která v sobě spojuje hravou rockovou alternativu s útočně metalovým drivem. Mnohotvárné skladby plné laskavých melodií i nervní progrese, až djentové důraznosti i hladivé epičnosti či soundtrackové orchestrace.
Ano, jsem nadšen. Takže absolutní hodnocení si neodpustím. Buďme ale realisté, jedna drobnost přece jen trochu mrzí. Neúměrná délka alba. Je to dlouhé, vážně dlouhé. A to i když budeme závěrečnou "All We Knew And Ever Loved" považovat za jakýsi bonus, vždyť je trochu jiná i díky skutečnosti, že se jedná o skladbu, kterou skupina zveřejnila již před lety. Ale těžké by bylo, pokud bych se rozhodoval něco krátit. Ani ty vláčné postrockové pasáže ve "Watching The Earth Sink" totiž netrvají tak dlouho, aby mělo smysl je nějak redukovat. EARTHSIDE se totiž nijak neopakují, ale jejich hudba plyne v neustálém vývoji. A pokud se vrátí zpět ke stejnému motivu, vždy je to v nové aranži, modifikováno a přikrášleno, nebo naopak zjemněno. Mohlo by se namítat, že takto vedené struktury jsou špatně zapamatovatelné, ale k čemu zrovna to posluchač potřebuje? Lepší je přece hudba, která se neoposlouchá, jejíž mnohotvárnost dovolí i po mnohonásobném poslechu odhalovat zajímavé nuance a schované vrstvy. Ano, hitovost samozřejmě od takto založených skladeb čekat nelze. S tím je prostě třeba k "Let The Truth Speak" přistupovat. Žádné pohodové písničky, tohle jsou prostě komplexní skladby vedené v orchestrálních aranžích.
Ale pokud si troufneme tvrdit, že hitovost zde není (později vyvrátím), totéž neplatí o melodiích. Ty naopak prostupují celou deskou jako nádherné nitě, na které skupina navléká svou místy až extravagantní show. Perfektním příkladem je "The Lesser Evil", melodický vokál hosta Larry Braggse, melancholická nálada, pak do toho nervní saxofon Sama Gendela a dramatické vyhrávky. Jedna z nejlepších, nejbláznivějších a současně nejpůsobivějších skladeb. Ale ještě k té hitovosti. Ona tam není pouze na první dojem. Po dostatečném vstřebání mi totiž do uší vlezlo mnoho pasáží tak výrazných, že třeba v případě elegantním hlasem zpěvačky Keturah vedené skladby "Denial's Aria" se o hitové výraznosti prostě mluvit musí. Totéž se nakonec dá tvrdit i o titulní skladbě, kde je suverénní vokál Daniela Tompkinse z TESSERACT podkreslován éterickým hlasem Gennadyje Tkachenko-Papizh. A v neposlední řadě je tu i nádherně baladická "Tyranny", kterou doplnil citlivým hlasem Pritam Adhikary (AARLON), nebo silověji pojatá "Pattern Of Rebirth", kde se o vokální stránku postaral AJ Channer.
Tím jsme se dostali k vysokému počtu hostů, kteří především ve vokální oblasti, stejně jako tomu ostatně bylo v případě debutu, doplňují skladby a současně jsou i nedílnou součástí tvorby EARTHSIDE. Skupina jejich party zakomponovává do svých postupů s takovou citlivostí, že se daří celé dílo považovat za konzistentní a ucelené. Ony hosty tak zastihneme jak v roli dominantních nosných prvků, tak jako doplňkové party podkreslující atmosféru či vytvářející další emotivní vrstvy.
EARTHSIDE stvořili atmosférické album plné emocí. Je to jakási vize hudby nezatížené konvencemi, nehrající si na prvoplánové hity, naopak kombinující všemožné kompoziční prvky do skladeb komplexně uměleckých. "Let The Truth Speak" je víc než jen progresivní rock/metalové album, je to dílo s poetickou duší a má dar, alespoň u mne, odpoutávat posluchače od reality a brát ho sebou na epický výlet do jiné dimenze. A nakonec ani ta délka nevadí, protože když se propadnu do jejich hudebního světa, čas jako by se zastavil.
Se svým druhým albem si EARTHSIDE dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo počkat. Pompézní prog, hravé, mnohotvárné, elegantní, útočné i laskavé, nekonvenční, progresivní i melodické, monumentální, velkolepé album.
1. But What If We're Wrong (feat. Sandbox Percussion)
2. We Who Lament (feat. Keturah)
3. Tyranny (feat. Pritam Adhikary of Aarlon)
4. Pattern Of Rebirth (feat. AJ Channer of Fire From The Gods)
5. Watching The Earth Sink
6. The Lesser Evil (feat. Larry Braggs & Sam Gendel)
7. Denial's Aria (feat. Keturah, VikKe & Duo Scorpio)
8. Vespers (feat. Gennady Tkachenko-Papizh & VikKe)
9. Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins of TesseracT & Gennady Tkachenko-Papizh)
10. All We Knew And Ever Loved (feat. Baard Kolstad of Leprous)
Diskografie
Let the Truth Speak (2023) A Dream In Static (2015)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Čtvrtek, 10. srpna 2023 Vydavatel: Music Theories Recordings Stopáž: 77:31
S druhým albem si dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo čekat. Pompézní prog. A tím bych mohl skončit. Protože dál už to bude jen hledání superlativů. Hravé, mnohotvárné, elegantní, útočné i laskavé, progresivní i melodické, monumentální, velkolepé.
Neděle, 17. prosince 2023
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
spike191
8 / 10
Inštrumentálne nádherné, atmosférické, éterické, ale tie vokály mi proste nešmakujú.
Klasický "Rogga" Johansson a jeho user-friendly death metal. Letos sice nemá oslnivou formu (viz slabší PAGANIZER), ale stále je to se ctí. Minulá deska byla lepší, ale i tady si skalní fanoušek najde to své. Hned po prvním poslechu vidíte všechny karty.
Trochu emařiny, trochu punkrocku a špetka indie melancholie. KOVADLINA řiznutá CARCIO RADIO. Ve výsledku celkem pozitivní vibe. Nová kapela se staronovými tvářemi a Banánem u mikrofonu. Hardcorovější MŇÁGA? Možná.
Tahle britská parta si prostě musí vybrat co chce. Koncept, ve kterém střídáte mělký emotivní rock a temnou post metalovou vlnu šilhající po blackaze v konečném důsledku působí jako zmatlaný dort od Pejska a Kočičky.
Nesúhlasím úplne s kolegom Shnoffom, že „PowerNerd“ je „ezo“. Devinovej potrhlosti je v textoch síce dosť, no v prvom rade ide o priamočiary prog’n'roll, ktorý strhne a baví od začiatku až do konca. Ad koniec: na „Ruby Quaker“ sa už so Shnoffom zhodneme.
Devinovu sólovou tvorbu buď milujete nebo je vám lhostejná. Nenávidět Devina nějak nelze. PowerNerd je asi očekávatelný, vrstevnatý ezo prog opus, který potěšil, ale nijak mě na lopatky nepoložil. Kromě songu "Ruby Quaker" ovšem. To je šleha jako kráva.
Hvězda za rok třicetiletých Jezdců jakoby po druhém dechu na albu "Der Rote Reiter" (2017) znovu začínala blednout. Po ukrutné nudě z divného alba "The Divine Horsemen" (2021) je toto EP už druhou studiovou nahrávkou, ale stále se neděje nic vzrušujícího.
Finský prog-power metal, který vykresluje kouzelné melodie a nápadité kytarové a hlavně klávesové instrumentální variace. Jde o one-man projekt, to je i kámen úrazu, nevýrazný zpěv spíš ruší a syntetické bicí také nic moc. Škoda, jinak super poslech.