Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tak jsem to ještě stihl. Myslím sepsat pár vět o jednom z nejlepších alb roku 2023. Samozřejmě podle mého vkusu, dle mnohých možná pomýleného. Ale tak už to prostě je, někdo rád vdolky, jiný zase .... hudbu EARTHSIDE. A já si jejich tvorbu zamiloval už s debutem "A Dream In Static" (2015). Bylo to totiž dílo kompozičně plné, interpretačně dospělé, aranžérsky a produkčně vymazlené. Navíc zde jednotliví členové skupiny ukazovali, že hudební vzdělání prostě není jen něco, co se hezky vyjímá na promo materiálech, ale současně zajišťuje tu potřebnou kvalitu jak pro skladatelskou stránku, tak pro instrumentální provedení. To u progresivně laděné produkce samozřejmě platí o to více.
EARTHSIDE nejsou tvůrci, kteří by svou hudbu nadšenecky chrlili, jsou to takoví profesoři, kteří si své hudební "přednášky" hodně promýšlejí a modulují do podoby, aby dokázaly zaujmout. Se svým druhým albem si tak dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo počkat. Stvořili totiž album, které se až bojím popisovat, neboť mě napadají jen samé superlativy. Pompézní prog, v tom nejlepším smyslu slova "pompézní". Prostě velkolepé aranže elegantní a monumentální hudby, která v sobě spojuje hravou rockovou alternativu s útočně metalovým drivem. Mnohotvárné skladby plné laskavých melodií i nervní progrese, až djentové důraznosti i hladivé epičnosti či soundtrackové orchestrace.
Ano, jsem nadšen. Takže absolutní hodnocení si neodpustím. Buďme ale realisté, jedna drobnost přece jen trochu mrzí. Neúměrná délka alba. Je to dlouhé, vážně dlouhé. A to i když budeme závěrečnou "All We Knew And Ever Loved" považovat za jakýsi bonus, vždyť je trochu jiná i díky skutečnosti, že se jedná o skladbu, kterou skupina zveřejnila již před lety. Ale těžké by bylo, pokud bych se rozhodoval něco krátit. Ani ty vláčné postrockové pasáže ve "Watching The Earth Sink" totiž netrvají tak dlouho, aby mělo smysl je nějak redukovat. EARTHSIDE se totiž nijak neopakují, ale jejich hudba plyne v neustálém vývoji. A pokud se vrátí zpět ke stejnému motivu, vždy je to v nové aranži, modifikováno a přikrášleno, nebo naopak zjemněno. Mohlo by se namítat, že takto vedené struktury jsou špatně zapamatovatelné, ale k čemu zrovna to posluchač potřebuje? Lepší je přece hudba, která se neoposlouchá, jejíž mnohotvárnost dovolí i po mnohonásobném poslechu odhalovat zajímavé nuance a schované vrstvy. Ano, hitovost samozřejmě od takto založených skladeb čekat nelze. S tím je prostě třeba k "Let The Truth Speak" přistupovat. Žádné pohodové písničky, tohle jsou prostě komplexní skladby vedené v orchestrálních aranžích.
Ale pokud si troufneme tvrdit, že hitovost zde není (později vyvrátím), totéž neplatí o melodiích. Ty naopak prostupují celou deskou jako nádherné nitě, na které skupina navléká svou místy až extravagantní show. Perfektním příkladem je "The Lesser Evil", melodický vokál hosta Larry Braggse, melancholická nálada, pak do toho nervní saxofon Sama Gendela a dramatické vyhrávky. Jedna z nejlepších, nejbláznivějších a současně nejpůsobivějších skladeb. Ale ještě k té hitovosti. Ona tam není pouze na první dojem. Po dostatečném vstřebání mi totiž do uší vlezlo mnoho pasáží tak výrazných, že třeba v případě elegantním hlasem zpěvačky Keturah vedené skladby "Denial's Aria" se o hitové výraznosti prostě mluvit musí. Totéž se nakonec dá tvrdit i o titulní skladbě, kde je suverénní vokál Daniela Tompkinse z TESSERACT podkreslován éterickým hlasem Gennadyje Tkachenko-Papizh. A v neposlední řadě je tu i nádherně baladická "Tyranny", kterou doplnil citlivým hlasem Pritam Adhikary (AARLON), nebo silověji pojatá "Pattern Of Rebirth", kde se o vokální stránku postaral AJ Channer.
Tím jsme se dostali k vysokému počtu hostů, kteří především ve vokální oblasti, stejně jako tomu ostatně bylo v případě debutu, doplňují skladby a současně jsou i nedílnou součástí tvorby EARTHSIDE. Skupina jejich party zakomponovává do svých postupů s takovou citlivostí, že se daří celé dílo považovat za konzistentní a ucelené. Ony hosty tak zastihneme jak v roli dominantních nosných prvků, tak jako doplňkové party podkreslující atmosféru či vytvářející další emotivní vrstvy.
EARTHSIDE stvořili atmosférické album plné emocí. Je to jakási vize hudby nezatížené konvencemi, nehrající si na prvoplánové hity, naopak kombinující všemožné kompoziční prvky do skladeb komplexně uměleckých. "Let The Truth Speak" je víc než jen progresivní rock/metalové album, je to dílo s poetickou duší a má dar, alespoň u mne, odpoutávat posluchače od reality a brát ho sebou na epický výlet do jiné dimenze. A nakonec ani ta délka nevadí, protože když se propadnu do jejich hudebního světa, čas jako by se zastavil.
Se svým druhým albem si EARTHSIDE dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo počkat. Pompézní prog, hravé, mnohotvárné, elegantní, útočné i laskavé, nekonvenční, progresivní i melodické, monumentální, velkolepé album.
1. But What If We're Wrong (feat. Sandbox Percussion)
2. We Who Lament (feat. Keturah)
3. Tyranny (feat. Pritam Adhikary of Aarlon)
4. Pattern Of Rebirth (feat. AJ Channer of Fire From The Gods)
5. Watching The Earth Sink
6. The Lesser Evil (feat. Larry Braggs & Sam Gendel)
7. Denial's Aria (feat. Keturah, VikKe & Duo Scorpio)
8. Vespers (feat. Gennady Tkachenko-Papizh & VikKe)
9. Let The Truth Speak (feat. Daniel Tompkins of TesseracT & Gennady Tkachenko-Papizh)
10. All We Knew And Ever Loved (feat. Baard Kolstad of Leprous)
Diskografie
Let the Truth Speak (2023) A Dream In Static (2015)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Čtvrtek, 10. srpna 2023 Vydavatel: Music Theories Recordings Stopáž: 77:31
S druhým albem si dali na čas, ale na výsledek se vyplatilo čekat. Pompézní prog. A tím bych mohl skončit. Protože dál už to bude jen hledání superlativů. Hravé, mnohotvárné, elegantní, útočné i laskavé, progresivní i melodické, monumentální, velkolepé.
Máte-li rádi naléhavý zpěv Cristera Olssona, procítěné severské riffové preludování a nevadí vám ani švédština, na novém albu EREB ALTOR si jistě najdete to své. Na žádné slavobrány to není, ale i poctivé bušení do kovadliny má kolikrát něco do sebe.
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký a deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.