Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Neútěšná, nehostinná, jinozemská krajina Islandu příliš neasociuje slovo „úrodný“, ale jakmile přerámujeme z agrikultury na extrémní metal, je rázem všechno jinak. Podobně jako tamní filmový průmysl, i islandská metalová scéna produkuje další a další talenty, které dokáží spojit drsnost se svébytnou poezií ostrova, kde je všechno tak blízko, a přesto tak daleko.
HELFRÓ jsou další zplozenci mocné islandské black metalové líhně, která obzvlášť v posledních letech neúnavně produkuje jeden zajímavý projekt za druhým. Duo tvořené bubeníkem a mozkem kapely Ragnarem S a kytaristou / basákem Símonem Þ vtrhlo na scénu neurvale v roce 2020 famózní eponymní deskou, která by se s trochou nadsázkou dala popsat slovy „kdyby ENSLAVED nahráli Eld o 23 let později“. Infernální, vichřičný black metal, který nepředvídatelně meandruje, občas vpustí dovnitř silný závan severského folklóru a neúnavně bičuje krajinu nádherně svištivými riffy… co vám budu… okamžitá láska.
O tři roky později se Islanďané hlásí s novinou „Tálgröf“ a na první poslech je jasné, že tahle kapela nabírá trajektorii podobnou krajanům a žánrovým souputníkům MISÞYRMING – co deska, to malinko pozměněný žánrový přístup. Pokud debut pevně kořenil ve druhé vlně severského blacku, novinka otevřeněji flirtuje s kadaverózním death metalem staré školy. Zvuk se naostřil, větší prostor dostávají vokální kontrasty mezi Ragnarem a Simonem. Jeden z vokálů je posazený víc sonorně, druhý zas drásá havraním krakorem. Tahle receptura je známá už z prvotiny, ale „Tálgröf“ více sází na jejich polaritu.
Ta se výrazně promítá i do práce s tempem, které je oproti blitzu předchozí řadovky přeci jen více usazené v drásavých středních polohách a prudkých zásecích kytar (studujte např. tracky „Fláráð Fræði“ a „Fangelsaður í Tilvist að Eilífu“). Tvrdá valba dvoukopáků, houpavé riffování a těžkotonážní rytmika se nádherně přelévá do charakteristických blackových tremol a melodických hymnů, jaké tradičně spojujeme se severem.
Už „Helfró“ představilo tuhle kapelu jako mistry agresivní konzistence, kteří dovedou spojit agresi a variabilitu. Novinka, která je zemitější a old schoolovější, z téhle pověsti nic neubírá. Stále je tu dost prostoru pro vkusně zapojené infernální samply i jemné folklorní prvky („Sindur“, „Ildi Óhreins Anda“), které jsou zapuštěné do ledového masivu, v němž zatuhlo bahno dávných věků a nepokojné kontury tvorů z hlubin.
Subjektivně pro mě zůstává debut nepřekonán, i proto, že tradiční severský black oblibuju víc než old school death metal. Ten nádherně ponurý feeling a tryskající agresi ale HELFRÓ bezpečně drží i po lehkém faceliftu. Pro mě jedna z nejlepších extrémních nahrávek roku 2023!
Pořád je všechno v pořádku a americká super grupa jede v kolejích poklidného progrocku. I tentokrát se najdou příjemná místa, celkově mám ale pocit, že docházejí silnější melodické nápady. Snad to bude jen takový ten oddech před něčím větším. Doufejme.
Pojďme si zase užít trochu pravého DM chrastění. MACERATION splňují žánrové atributy na potřebných 100% a doručují desku, ze které budou nadšeni zejména příznivci DISMEMBER nebo GRAVE (ale i BOLT THROWER). Zvuk je tučný, hluboký s deska nepostrádá tlak.
AC/DC war metalu a jejich nová deska. Výrazně podobná těm předchozím. Příznivci REVENGE dostanou klasicky zvrhlý a maximálně agresivní klepec. Tak jako vždycky. A tentokrát rovnou přes 40 minut. No, mě to stačilo dvakrát, potřetí do toho už asi nejdu.
Tak je to konečně venku! Pohrobci geniální tech/death entity SPAWN OF POSSESSION jsou zpět v centru dění. V kůži RETROMORPHOSIS působí robustněji a špinavěji, nicméně i tak je dokážete neomylně identifikovat hned po prvním riffu. Epické zmrtvýchvstání.
GOLGOTHAN REMAINS trochu pročistili zvuk a zvýraznili ULCERATE vibes. Nové EP je pořád hodně agresivní a inspirace novozélandskou ikonou (tentokrát přichází na řadu jejich pozdní tvorba) slouží spíše jako vydatná poleva než jako zásadní konstrukční prvek.
Komplexní metalová skládanka, kde si podává ruce agresivní death metal s dusavými djent výpady, ale i melodickými a klidnějšími pasážemi. Přes veškerou agresivitu to má i zvláštní ladnost. První dojem slušný.
Desítka v rychlém kvapíku pádících válů nenechává nikoho na pochybách o čem že to tady bude. Španěle svůj tradiční hejvík hrají natolik tradičním způsobem, že tradičněji už to nejde. Skladby šlapou, refrény trefují cíl, jen do těch legín už se nenacpu.