Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co je pro mě americká gotika? Citát z geniálního románu Krvavý poledník Cormaca McCarthyho to řekne lépe než akademická stať: „When the lambs is lost in the mountain, he said. They is cry. Sometime come the mother. Sometime the wolf.“ Tenká hranice mezi dnem a nocí. Životem a smrtí. Milosrdenstvím a krutostí. Zrnky lidských osudů vepsané v majestátní, biblické a netečné tváři krajiny. Ropa a krev. Americká gotika je samozřejmě i název kultovního obrazu Granta Wooda z roku 1930, na kterém iowský farmář a jeho dcera stojí s lehce groteskními a neprůhlednými výrazy před klasickým dřevěným domem, jehož prvky jsou výrazně inspirované gotikou evropskou.
Americká gotika je esence. Nálada. Prérie i ostré skály. Vítr i žhnoucí slunce. Supění vlaků, výkřiky pasáků krav. Prach na patře i hlt whisky, který ho spláchne. Denverští WAYFARER tuhle esenci, o které můžeme libovolnými slovy a obrazy básnit ještě dlouho, ve své hudbě spojují s temnými záchvěvy black metalu. Jejich inspirací je tradiční americká kultura, folk, country i jižanské blues. Jejich cílem ale není upevnění romantického obrazu Západu, který známe z mnoha klasických westernů. Desku žene kupředu spíš temná skepse.
„American Gothic“ je korunním klenotem tvorby WAYFARER, kterou charakterizuje hledání dokonalé harmonie mezi různorodými žánrovými prvky. A ta se po velmi nadějné předchozí řadovce „A Romance With Violence“ konečně vynořuje se smrtící důstojností ze zvířeného prachu. Ve svém původním shoutu jsem využil jako bonmot metaforu BORKNAGAR mezi kovboji. Není důvod jí více nerozvinout. Podobně jako Norové ve své tvorbě svazují hymničnost severského folklóru s hrubozrnnými riffy a proměnlivými nápady v meandrujících kompozicích, i WAYFARER velebně plachtí vysoko nad svou domovinou a opěvují její divokost, krutost, krásu i ošklivost…
Základním kamenem hudby WAYFARER jsou téměř bluesové riffy, do kterých se vsakuje stonerová mohutnost a špína. Krakor Shanea McCarthyho a Jamie Hansena společně s rytmickou sekcí dovedou velebnou důstojnost často poloakustických pasáží řádně přibrousit a roztočit do black metalových obrátek. Monolitičnost zvuku i důraz na pomalejší tempo a podmračenou atmosféru přivane na mysl irský kolos PRIMORDIAL a jeho kariérní vrcholy.
WAYFARER se podařilo najít jedinečný výraz na americké scéně, která není v tomto směru skoupá na talenty. Připomeňme si proletářský kentucký svéráz PANOPTICON, který vykonává podobnou pouť, jež vede více kamenitými a méně udržovanými cestami v hledání autentického severu. Připomeňme si i strážce tradic původních obyvatel kontinentu, z jejichž krve se americká gotika rodila – líbivé BLACKBRAID (i s kontroverzemi kolem indiánského původu frontmana Sgah’gahsowáha) či nepřístupnější apalačský projekt NECHOCHWEN.
V téhle barvité komunitě WAYFARER vyčnívají. Můžeme je vnímat jako stravitelnější, písňovější odpověď na krajany EARTH, nebo jako zvláštní hudební ozvučnou plochu nálad, které ve svém mistrovském opusu Až na krev vytvořil Paul Thomas Anderson. Americká planina tu není jen ornament, ale místo, kam se vsakuje krev i křivdy, místo, do kterého je vepsaná historie současného úpadku. Nová „American Gothic“ je demytizace romantického divokého západu i amerického snu, podobně žíznivého a krutého jako vyprahlá krajina… Skličující balada i milostný dopis západu, který nikdy nebyl… Prostě aktuální „Americana“.
You’ve got a shadow on your grave A false constellation that you have made You’ve got a shadow on your grave The bells of time ring out for your name
A grave, a nation
So what is it that is left What is it that we built A monument To an idea, washed away
1. The Thousand Tombs of Western Promise
2. The Cattle Thief
3. Reaper on the Oilfields
4. To Enter My House Justified
5. A High Plains Eulogy
6. 1934
7. Black Plumes over God's Country
8. False Constellation
Diskografie
American Gothic (2023) A Romance with Violence (2020) World's Blood (2018) Old Souls (2016) Children of the Iron Age (2014)
DALŠÍ INFORMACE
Datum vydání: Pátek, 27. října 2023 Vydavatel: Century Media Stopáž: 43:49
Spíše než z Wishe bych řekl, že z Amazonu. Zanechme však pejorativních přirovnání, když v tomto případě určitě nejsou na místě. Možní to těm Američanům naivně žeru a možná mě i limituje menší znalost tvorby PRIMORDIAL, ke kterým jsou zde přirovnáváni, ale mně tento mix country, americany a extrémního metalu více než šmakuje. Má to atmošku, má to velmi dobré skladby i dramaturgii a tak nějak celkově to splňuje moje nároky na kvalitní neortodoxní metalové nahrávky.
15. ledna 2024
Shnoff
7 / 10
PRIMORDIAL z Wishe. Stupně vítězů v naší Valhalle nechápu.
14. ledna 2024
ZE SHOUTBOX-u
Marigold
Odpověď na věčnou otázku, co by bylo, kdyby se BORKNAGAR narodili jako vaqueros, je konečně zde! A je přesně tak ponurá, podmanivá a hypnotická, jak jste doufali. Širá savana zahalená BM mračny a zahřívaná lehkými paprsky melodické melancholie. Do sedel!
Středa, 22. listopadu 2023
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
dzuso
8,5 / 10
V recenzii je vysvetlené všetko takže len stručne... Piano z poslednej skladby stále znie v hlave. Výborný album, ktorý má prepracovanú kompozičnú kvalitu a pohlcujúcu atmosféru.
Půlhodina emocemi a expresivitou natlakovaného HC papiňáku. Screamo vokál nutně nemusí být pro každého, ale parádně čitelný a průrazný zvuk a značná naléhavost hovoří jasnou řečí. K tomu jeden z coverartů roku. Deska i pro žánrové ignoranty, jako jsem já.
Reinkarnace švédské devadesátkové kapely, která se svého času svezla s proudem melodického death metalu. Staří páprdové se nedávno po dvaceti letech dali znovu dohromady, aby si zahráli už jen pro radost. Možná pro radost, ale zato pěkně zostra.
Polská deska snažící se prodat djent a progresivní metal v jeho instrumentální podobě. Velká spousta hostů, z nichž nejvíce září asi jméno Jeffa Loomise. Výsledek trochu sráží stále stejné postupy, okatě fádní djentové zářezy a poněkud unylé melodie.
Instrumentální projekt frontmana ELDER Nicka DiSalvo je asi přesně takový, jaký bychom od něj čekali. Tedy plný psychedelie a progresivní rockové klasiky, obsahuje ale i plnější stonerrockovou složku. Příjemné album bez překvapení.
Progresivní metalcore, který nese všechna stylová klišé, ale rozhodně mu nechybí švih a tempo. A vlastně je to i pestré, od death razance přes deathcore až po djent a melodické vyhrávky. Výsledek je sice takové načančané nic, ale za poslech stojí.
Irové pokračují ve své vizi neotřele pojatého a math rockem ušpiněného post rocku, jako by se stále snažili vyrovnat debutu, kterým se blýskli již v roce 2009. Opět chybí asi jen špetka, aby to bylo na potlesk.
Tento projekt táhne především charakteristický vokál Donovana Melero z HAIL THE SUN, což ve spojení se Sergio Medinou z ROYAL CODA znamená ono emotivně bolavé ukřičené post hardcore inferno, které odkazuje k domovským skupinám obou zmíněných hudebníků.