OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Začátek roku 2024 se v deathmetalovém ranku blýskl hned několika výbornými deskami. Kromě vydařeného dalšího alba Francouzů EXOCRINE a možná až překvapivě slušně fungujícího old school legendy MASTER mě oslovil hlavně tento počin oregonských VITRIOL, kteří na svém druhém albu servírují deathmetalový extrém v tom nejlepším možném provedení. A navíc to je hodně osobitě pojatý masakr, jehož primárním cílem není jen škrtit posluchače smrtelnou křečí, ale nabídnout i něco navíc, dokonce něco neotřelého.
VITRIOL ukazují, že i death metal může být svěží a určitá zkostnatělost a hrubá stylovost se dá doplnit a zohýbat do až překvapivých výsledků. Samozřejmě základem musí být dokonalé zvládnutí principů stylu plus perfektní instrumentální dovednosti, bez kterých ostatně jakákoli hudební produkce tak trochu ztrácí smysl. Američané naštěstí disponují vším potřebným a navíc prokazují i sebevědomí a jistou dávku drzosti, se kterou se vrhají do divokého křepčení nad hroby svých vzorů. Často totiž berou osvědčené deathové postupy a masakrují je disonantními praktikami, kombinují zdánlivě nesourodé postupy a progresivní prvky škádlivě roubují na ty nejklasičtější riffy.
Primárním pocitem z desky "Suffer & Become" tak je nespoutanost. A je poněkud těžší zařadit tuhle partu do nějaké jasné stylové větve. V jejich hudbě je totiž vícero vlivů, zjevuje se divokost CATTLE DECAPITATION, kanální temnota NILE, technická hravost ORIGIN, ale i extravagantní zběsilost EIGENSTATE ZERO. Ostatně už nestandardně pojatý "vrzavý" úvod alba tuto extravaganci jasně naznačuje. A dál už pokračují výbuchy jednotlivých vlivů, proplétají se a v konečné podobě získávají velmi specifickou roztěkanou formu. Tyto na první dojem zmatené stylové a technické cákance se ale nakonec složí v dokonalý, byť trochu abstraktní, hudební obraz.
Rychlost, údernost, riffy prchající jako před povodní, sóla hnaná po rozpálených strunách a nekompromisně dusící vokál. Je toho na "Suffer & Become" hodně. Dalo by se říci, že skladby jsou plné, doslova přeplněné, příliš volného prostoru v nich nezbývá. A může za to i jistý produkční vliv, který zvukově a mixem hrne formu místy až do industriálního vyznění. Dostáváme tak navíc jistý prvek temnoty. Tento prvek jsem zaznamenal hned ve druhé skladbě "The Flowers of Sadism" a asi nejvýrazněji to vyplouvá na povrch v "The Isolating Lie of Learning Another". Hřmící masa zvuků je zde jako brána do pekel. Ale je třeba si uvědomit, že rychlost a rifová hrubost v tom dělá dostatečnou paseku, aby výsledek neopouštěl deathmetalový prostor.
Na nějaké to odlehčení ale VITRIOL také pamatují, a tak ve středu alba najdeme i vzdušnější úvod "Survival's Careening Inertia", který hezky kontrastuje s vichřicí v její druhé půli. Rezonující riffy, vřeštící kytarová sóla, rychlá a ještě rychlejší rytmika, vše je navíc hezky čitelně a přitom výrazně nazvučeno. Spěje to k jednomu jedinému cíli, nenechat posluchače nadechnout, zatlačit ho do země a na mě to vážně funguje. Po skončení alba vždy aspoň na chvilku zůstávám v tichosti a vstřebávám. A to už jsem album "Suffer & Become" slyšel opravdu mnohokrát. Přesto stále působí jeho energie a síla, tenhle projev se mi prostě neoposlouchá.
Deathmetalový extrém v tom nejlepším možném provedení. Zdánlivě zmatené technické cákance, které se ale nakonec složí v dokonalý, byť trochu abstraktní, hudební obraz.
8,5 / 10
Adam Roethlisberger
- basová kytara, vokál
Kyle Rasmussen
- kytara, vokál
Matt Kilner
- bicí
Daniel Martínez
- kytara
1. Shame and its Afterbirth
[video]
2. The Flowers of Sadism
3. Nursing from the Mother Wound
4. The Isolating Lie of Learning Another
5. Survival's Careening Inertia
6. Weaponized Loss
7. Flood of Predation
8. Locked in Thine Frothing Wisdom
9. I am Every Enemy
10. He Will Fight Savagely
[video]
Suffer & Become (2024)
Antichrist (EP) (2021)
To Bathe from the Throat of Cowardice (2019)
Pain Will Define Their Death (EP) (2017)
Datum vydání: Pátek, 26. ledna 2024
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 47:24
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.