Seriálové pokračování americké Godzilly a King Konga mělo za úkol představit společnost Monarch. Tajemnou organizaci, která se nějakým způsobem zabývá monstry. Mělo jít o snahu vybudovat hlubší a plastičtější svět pro následující čistě popcornový velkofilm Godzilla x Kong: The New Empire. A já celkem chápu, že tenhle film je ryzí zábava bez účasti mozkových buněk, která si neklade žádné vysoké cíle, ale Monarch: Odkaz monster se z trailerů prezentoval trochu jinak. Působil jako akční nabušený katastrofický akční thriller, jenž v sobě bude obsahovat kriminální zápletku, která nás dovede až ke kořenům Monarchu. A tím bohužel není.
A čím teda celý seriál je? Je to o dvou mladých lidech hledajících svého otce a při tom po nich “jdou” agenti Monarchu. Skoro každá postava v seriálu stihne za těch deset epizod “převléct kabát” a kopat za druhou stranu, což se děje poněkud mělkým a nevybudovaným způsobem. Sem tam se dostaneme na místo, kde se na krátkou dobu objeví nějaký Kaiju, kterým v Monarchu říkají MUTO (Massive Unidentified Terrestrial Organism). Tedy všichni ti velcí příšeráci. Monarch měl být zřejmě organizací pro jejich zkoumání za účelem ochrany Země, ale tady sehrává roli podivné polovojenské struktury, u které si vůbec nejsem jist její motivací. Pro větší zmatení se navíc situace kolem Monarchu a jeho vedení v průběhu času mění bez nějakého většího vysvětlování, takže se nevyhnete určité dezorientaci.
Celý děj skáče v čase několika linkách, ta nejdůležitější se odehrává v roce 2014, krátce po prvním útoku Godzilly, a ty “dřívější” pak mapují vznik Monarchu v padesátých a šedesátých letech. To se však děje zoufale povrchně. Celé je to trochu rodinné drama, trochu film o útěcích před pronásledováním, již podstatně méně dobrodružná akce. Poněkud více hledání. Krom hledání různých osob je to ale i o hledání sama sebe, které je nakonec neúspěšné v tom, že seriál nenachází nějakou svoji hlubší podstatu. Vše, co dělá, dělá ledabyle.
Když už jsem nedostal v traileru anoncovanou akci s monstry, očekával jsem, že v seriálu bude alespoň čas rozvést více to, jak příchod Godzilly změnil svět. Tedy až na pár scén, ve kterých je ukázáno, že jsou ve světě implementované výstražné mechanismy a existují „protigodzillí kryty“. Ničeho sofistikovanějšího se ale nedočkáte. Ano, vidíme tu i pobořené trosky města San Francisco, ze kterých je v podstatě nogo zóna díky tomu, že ještě nezapočaly pořádně práce na opravě poničených budov, ale to je skoro vše. Krom toho a ukázky nouzového bydlení pro lidi, kterým Godzilla zničila domov, tu není nic. Takže i tady se víceméně klouže po povrchu.
Seriál si viditelně dal za úkol nějakým způsobem slepit střípky roztroušené ve filmech a dát věcem další rozměr. Více vysvětlit celou mytologii přerostlých organismů a poodhalit jejich tajemství. Představuje hned několik dalších monster, ale dělá to zoufale nezajímavě. A bohužel to nezachrání ani angažmá vyhasínajících hvězd, jakou je třeba Kurt Russel. V porovnání s poslední japonskou Godzillou, která se také snažila ve filmu o monstrech nasvítit hlavně nějaký lidský příběh, celý Monarch propadá téměř ve všech kategoriích. Je to nepříliš zajímavý průměrný slepenec všeho a ničeho současně. Navíc se soundtrackem, jehož hlavní motiv je jen lehce obměněný banger ze Stranger Things.