OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když AMARANTHE v roce 2011 vydali svou prvotinu, objevily se jako obvykle tři různé tábory. Tomu největšímu to bylo jedno, část byla potěšena svěžím pop-metalovým větrem a pak tu byla frakce, která jim nemohla přijít na jméno (eufemisticky řečeno). Přitom kapela vlastně nepřišla s ničím novým, pouze zkombinovala již provařené elementy. Hitové písně, diskotéková elektronika a trojice zpěváků, vybraných poměrně chytře. Trio kráska, krasavec a zvíře bylo sestaveno ze zkušených hlasů. Elize Ryd se na metalové scéně pohybovala už delší dobu a ve známost vešla spoluprací s KAMELOT. Nebýt shody náhod, že ve stejnou dobu byla na volné noze i Floor Jansen, mohla být její kariéra mnohem zářivější (nakonec za uvolněnou Anette i krátce zaskakovala na turné NIGHTWISH). Ani Jake E a Andreas Solveström nováčci nebyli.
Součástí image byla i akční videa, ale těch jsme už v minulosti také viděli spoustu. Vlastně dodnes nevím, čím se provinili u třetí skupiny. Ono je to už jedno, protože své právo na existenci obhájili soustavným koncertováním a vydáváním nového obsahu. Kytarista Olof Mörck, hlavní postava skupiny, měl ve směrování od počátku jasno, ač ne vždy jeho prsty zapisovaly do notového papíru rádiové hity, držel se své hudební vize a k žánrovým posunům se neměl. Debut byl super, „The Nexus“ byl v těsném závěsu, pak už ale čím dál víc materiálu na albech zabírala vata. Následovaly personální obměny, odešel i zpěvák Jake E, druhá hlavní postava uskupení. Naštěstí dodnes zůstala Elize coby hlavní vokální tahoun a na posledních deskách i spoluautor všech skladeb. Současná už ustálená sestava (byť nastala výměna na pozici bručouna) tak po čtyřech letech přišla s novým materiálem.
Poslední desky jsem kolem sebe většinou nechal jen příjemně uplynout, mnohdy se značným zpožděním. Ne však „The Catalyst“. Na ten mě upozornil pochvalný (!!!) shout od kolegy Darkmoora. Čtěte shouty! Aktuální počin má drive prvních dvou desek, je nacpaný hitovými melodiemi a poslech se za celou dobu výrazně nezadrhne na nějakém hluchém místě. Na albu je nově zpěvák Mikael Sehlin pro extrémní vokály. Se svými předchůdci sdílí podobné zabarvení hlasu i úděl nahrávače pro hlavní hvězdu. To v kontextu celého alba ale není ke škodě, Elize se za ty roky vyzpívala a na „The Catalyst“ je radost jí poslouchat.
Na dvanáctce nových skladeb se zvolnění tempa dočkáme jen výjimečně. Odpálí to titulní „The Catalyst“. „Insatiable“ se blýskne s pěkným pochodovým rytmem. V následném singlu „Damnation Flame“, jedné z těch nejpovedenějších skladeb, co jsem od nich slyšel, vytahuje Elize své hlasivky až k hranicím slyšitelnosti. V polovině je cajdák „Stay A Little While“, variace na „Amaranthine“ z jejich prvotiny. Dále se pokračuje opět v rychlém tempu v „Ecstasy“ nebo „Resistance“. Závěrečný singl „Find Life“ je už méně výrazným momentem. Celkově vzato jim ten jejich žánrový mišmaš stále funguje a šlape. A jak už bylo řečeno, po několika nevýrazných deskách je to konečně album, které udrží pozornost skoro po celou stopáž. Ale nepřechvalme, přeci jenom se tu točíme stále dokola na těch samých schématech.
AMARANTHE oprášili svůj potenciál a rozhodně ještě stojí za pozornost. Vše, co bylo dobré na prvních dvou deskách, najdeme i na „The Catalyst“, nic míň, ale ani nic víc.
7 / 10
Elize Ryd
- zpěv
Nils Molin
- zpěv
Mikael Sehlin
- zpěv
Olof Mörck
- kytara, klávesy
Johan Andreassen
- basa
Morten Lowe Sorensen
- bicí
1. The Catalyst
2. Insatiable
3. Damnation Flame
4. Liberated
5. Re-Vision
6. Interference
[video]
7. Stay a Little While
8. Ecstasy
9. Breaking the Waves
10. Outer Dimensions
11. Resistance
12. Find Life
The Catalyst (2024)
Manifest (2020)
Helix (2018)
Maximalism (2016)
Massive Addictive (2014)
The Nexus (2013)
Amaranthe (2011)
Datum vydání: Pátek, 23. února 2024
Vydavatel: Nuclear Blast
Stopáž: 38:39
Pop-metal ve své snad nejpodbízivější formě. Hledání chytlavých melodií se ale povedlo a hodně často je to taková metalová diskotéka, třeba za refrén v "Outer Dimensions" by se nemusela stydět ani taková ABBA. Ale jak už napsal kolega Darkmoor v shoutu, Elise Ryd zpívá parádně.
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.