Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Když jsem chválil album "Empty Black", bylo to především pro zdařilou kombinaci syrového a nekompromisního přístupu a emotivně laděných postupů. GREYHAVEN drtili a křepčili v divokém hardcore tanečku, rozpoutávali až chaotické post hardcore křeče a to vše v perfektně technicky zvládnutém provedení. Současně vystrkovali i melodické růžky, prokazovali cit pro vlídnější postupy a působili při tom hodně kontrastně. Na následném albu "This Bright And Beautiful World" byla cítit snaha to trochu učesat. A opět to nebylo špatné, jako by se ale trochu ohladila ta vyhrocenost a skupina si častěji odnášela i nálepku metalcore. Ale k tomu klasickému má naštěstí daleko. V jejich hudbě nenajdete podbízivost ani banální melodie útočící na první efekt.
Nyní tu ale máme EP "Stereo Grief" a to ukazuje skupinu v pozici, ve které jí to sakra sluší. Pět kratších skladeb předvádí symbiózu brutality a emocí. Při rozjezdu jsou GREYHAVEN jako urvaní ze řetězu, štěkají a řinčí, je to vyhrocené až na hranici křeče, ale skupina pak dokáže s ladnou samozřejmostí přejít i do melodických pasáží. Jako by naházeli do hrnce vše ze své minulosti, dusili a zahušťovali, až zbylo jen to hlavní a nejsilnější. Dokonalý vývar z jejich předchozích počinů.
GREYHAVEN šli do ještě větších kontrastů, než ve své předchozí tvorbě. V divoce ostrých pasážích se řve jako o život, Brent Mills svůj vokál šponuje do hrubě vřeštivé polohy, jeho křik přímo bolí. I díky tomu se skupina místy dostává až na hranici screamo, tak moc vypjaté to je. Na druhou stranu tu máme melodické party, které Brent zvládá se suverenitou a z jeho uvolněného projevu až mrazí. A i když je nástup do EP ve znamení zmíněné neurvalosti a surových rifů, největší a nejsilnější stránkou nahrávky je nakonec melodická složka, která postupujícím časem nabere na dominanci. Žádné veselé refrény se ale nekonají, dostáváme promyšleně stavěné melodie a parádně harmonické vokální linky.
GREYHAVEN se vyšponovali k bravurnímu výkonu, který opepřili i výbornou produkcí. Je to zvukově hodně ostré, přitom žádná přehnaná přebuzenost a hlavně jsou jejich perfektní instrumentální kreace vždy nádherně čitelné. Můžeme si tak užívat ty proměnlivé a bohaté skladby, které plynou samozřejmě i ve chvílích, kdy je to zdánlivě zašmodrchané a technicky vyhrocené. Vždy to má ale svou logiku a kontrast mezi divokou nespoutaností a melodickou prosvětleností je v dokonalé rovnováze. Jde o moderně znějící nářez, současně to chvílemi připomíná zjevení, které vypadlo z časové bubliny a přineslo reinkarnaci mistrů THE FALL OF TROY z dob jejich největší invence. Na mysli mám samozřejmě album "Doppelgänger".
GREYHAVEN se tímto počinem definitivně zařadili po bok kalifornských HAIL THE SUN na špičku dané větve progresivního post hardcore. Už se těším na příští plnohodnotné album.
Mistři post hardcore brutality a emocí zase udeřili. Jen EP, ale napěchované až po okraj. Místy vyhrocené až na hranici screamo, ale zcela samozřejmě přecházející i do melodických pasáží. Jako by ožil odkaz toho nejlepšího od THE FALL OF TROY, ale koncentrovaný a dotažený do jiskrně průbojné produkce.
Mistři post hardcore brutality a emocí zase udeřili. Jen EP, ale napěchované až po okraj. Místy vyhrocené až na hranici screamo, ale zcela samozřejmě přecházející i do melodických pasáží. Jako by ožil odkaz toho nejlepšího od THE FALL OF TROY.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.