PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Tito Izraelci dlouho pobývali značně skryti v šeru undergroundu, ať už to bylo v letech 2002 až 2011 ještě pod jménem MOONSKIN, nebo následně již pod současnou značkou TOMORROW'S RAIN. Ale přestože alba z nich dlouho nepadala žádná, aktivitu skupina vyvíjela nemalou. Především díky koncertování i s hodně známými jmény jako PARADISE LOST, KREATOR či SWALLOW THE SUN si udělali jméno a především kontakty, které nakonec dokázali slušně zhodnotit. Na svém debutu "Hollow" (2020) se jim tak vystřídala opravdu slušná plejáda hostů zvučných jmen. Namátkou Aaron Stainthorpe (MY DYING BRIDE), Greg Mackintosh (PARADISE LOST), Fernando Ribeiro (MOONSPELL), Sakis Tolis (ROTTING CHRIST) nebo Kobi Farhi (ORPHANED LAND).
Již ze zmíněných hostů asi každý odtuší, že tvorba Izraelců je svázána s doom a gothic metalem. Ale není to až tak jednoduché, neboť TOMORROW'S RAIN jako by nechtěli přijmout ani jednu ze stylových tváří a ve svých skladbách trochu nesourodě tápou mezi styly. Snad se tu dostává do konfliktu snaha zavděčit se všem svým vzorům, současně pak velký počet hostů zákonitě vnáší do jejich díla značné kontrasty. I přesto se jim na první desce podařilo udržet ucelenou tvář a převažující hrubá doommetalová forma odkazovala hlavně k silově pojatým MY DYING BRIDE. Své fanoušky si tak skupina našla.
Na své druhé album už TOMORROW'S RAIN nedotáhli tolik hostů zvučných jmen, ti jsou zde navíc stylově trochu řekněme mimo hlavní styl skupiny. Andreas Vingbäck (DARK FUNERAL), Attila Csihar (MAYHEM) nebo Michael Denner (KING DIAMOND, MERCYFUL FATE) ale opět představují jména dobře se vyjímající v promo materiálech. Bohužel se příspěvek těchto person nakonec paradoxně ukazuje jako slabina některých skladeb. Ne vždy jsou totiž jejich výkony zrovna excelentní a například v úvodní "Roads", která je jinak povedená i díky zajímavé aranži saxofonu, mi při určitých vokálních partech přímo nepříjemně zatrnulo. A raději nebudu řešit, který z vokalistů to je, když si to tam rozdávají zmíněný Andreas Vingbäck a Tony Wakeford ze SOL INVICTUS. Ohledně vokálů nakonec nejlépe dopadly hrubé doomové party samotného Yishai Sweeartze.
Oproti debutu trochu slabší zastoupení hostů jako by se skupina snažila vynahradit ve vlastní hudební náplni. Objevují se značně kontrastní polohy, díky čemuž je "Ovdan" albem pestrým, nicméně až stylově roztěkaným. Ve výsledku tak jde o poněkud nekonzistentní album. Jednotlivé skladby jsou často hodně povedené, k celku je ale třeba přistupovat pouze jako k náhodné kolekci nesouvisejících kousků a více než kompaktní album připomíná toto dílo rozevlátou kompilaci. Je to trochu škoda, protože tahle nesourodost hodně sráží celkové hodnocení, přičemž některé skladby by zasloužili mnohem lepší bodování. TOMORROW'S RAIN totiž dovedou vystřihnout nádherně dynamické a emotivní skladby odkazující na tradiční styl MY DYING BRIDE. Jmenovat můžeme "Room 124" i "Convalescence". Naopak hitově pojatá "Turn Around" jako by vypadla z repertoáru PARADISE LOST v jejich vrcholném období kolem alba "Draconian Times".
Další ze stylových poloh, jež se staví do opozice ke zmíněných doommetalovým tlakům, je až jemně uvolněná, často hodně akustická baladičnost, do které se skupina pokládá s opravdu melancholickým citem. A například ve velmi emotivní "I Skuggornas Grav" je, v kontrastu i s hebrejsky deklarujícím mužským hlasem, hodně osvěžující vokál hostující Anje Huwe z XMAL DEUTSCHLAND a příjemně se doplňuje s klávesovými party. V těchto chvílích jako bychom poslouchali úplně jinou skupinu, která je od dunivých kytarových stěn a hrubých melodií vzdálena přes polovinu hudebního světa.
Pomyslným vrcholem alba jsou skladby, kde se TOMORROW'S RAIN podařilo své různorodé tendence zkombinovat a citlivě namíchat dohromady. Za jednu z nejlepších položek tak je možno považovat "Muaka", kde se z ladné akustiky, která nepostrádá příjemnou až folkovou auru, dostáváme do silně výbušné atmosféry doplněné hlasem Attily Csihara. Zde to zafungovalo na výbornou včetně zmíněného hosta.
TOMORROW'S RAIN se na svém druhém albu pokusili vykročit ze stínu stylové doomové skupiny a upoutat velkou mírou pestrosti. Nedá se tvrdit, že by se to nepovedlo, skladby mají své kouzlo a sílu, jen to nedrží pohromadě. Zda je to cesta správným směrem a je potřeba jen uhladit hrany ukáže budoucnost.
Temný doom, gothic rock/metal i jemná akustická melancholie, to vše dohromady tvoří pestrou sbírku zajímavých skladeb, které bohužel nedrží pohromadě a výsledkem je dost nesourodé album. Hodnocení tedy střízlivé, přesto je to dílo plné působivých momentů.
7 / 10
Yishai Sweeartz
- vokál
Raffy Mor
- kytara
Yoni Biton
- kytara
Yaggel Cohen
- basová kytara
Nir Nakav
- bicí
Alex Karlinsky
- klávesy
1. Roads
2. Sunrise
[video]
3. Muaka
4. Room 124
5. I Skuggornas Grav
6. Burning Times
7. Turn Around
8. Convalescence
9. Rainbow
10. Intensive Care Unit
11. Turn Around (Gothic Rock Version)
Ovdan (2024)
October Night In Tel Aviv (Live In Barby) (2022)
Hollow (2020)
Datum vydání: Pátek, 19. dubna 2024
Vydavatel: AOP Records
Stopáž: 54:02
-bez slovního hodnocení-
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.