OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
„Všechny krásy světa můžem´ vnímat,
všechny krásný knížky si přečíst,
všechny krásný písničky si zpívat,
i když nepadá ten správný list.“
(„Všechny krásy světa“)
Dnešní svět stojí za čím dál větší kulový. Leví nadávají pravým, praví levým, prostřední všem, Rusáci Američanům, Američani Rusákům a sociální sítě to všechno násobí minimálně na druhou. Lže se tak moc, že už i ten, kdo jen krade, má oproti tomu minimální šanci dohrabat se do pekla, a nejfrekventovanější emocí zdá se být nenávist.
Své o tom jistě musí vědět i plzeňská ZNOUZECTNOST, kterou to na jejím nejnovějším albu, na něž jejich nebohý příznivec musel čekat dlouhých deset let, rovněž ovlivnilo, byť si to možná sama ani nebude chtít přiznat. Ale je to tak, a z celkové nálady a z některých textů téhle jinak standardní třičtvrtě hodinu dlouhé nahrávky je to jednoduše velmi cítit.
Vždyť co je to pro trio plzeňských poetů Dému, Goldu a Caineho! Ti i v takových případech nasazují své tradičně – netradiční bigbítové zbraně, v nichž už lze aktuálně někdejší punkový spirit v některých případech jen velmi těžko vystopovat, a věrni svému citu pro jednoduchou, ale údernou písničku, a ještě údernější text otvírají dnešnímu světu nejednu jeho třináctou komnatu, do níž pouští hřejivý sluneční svit. Jinak snad ani ten maximálně naplňující pocit, který posluchačem prostoupí po poslechu kompletního „The End…?“, nelze lépe popsat.
V téhle sbírce „krásných písniček“ tak lze do nekonečna opakovaně listovat a těšit se tím, jak je ZNOUZECTNOST znovu originální, i když při tom nejde o žádné zásadní umění. Můžete si s ní vlévat novou krev do unavených žil („Všechny krásy světa“, „Ráno bude zase líp“), můžete se, jak už bylo avizováno, nezvykle často zamýšlet nad podstatou dnešních věcí („Spolčení hlupců“, „Všichni proti všem“, „Nechte mě bejt“ nebo „Pochod ignorantů“), ale můžete se také nechat unášet její malebnou poetikou, jak bylo vždy v minulosti dobrým zvykem („Tajemné místo“, „The End“, „My a oni“, „Proudy“). A jako krásnou třešničku na tomhle malebném dortu si dát závěrečnou „Jedeme domů“, která vypadá vlastně jen jako neškodné opěvování toho pocitu, kdy si kapela sbalí na pódiu svá fidlátka a vyráží domů, ale ve skutečnosti je nejen absolutně nejsilnějším kusem na albu, ale zároveň také nenápadně podprahovým sdělením k titulku alba, které se nás podle všeho především ptá, jestli tedy ta ZNOUZECTNOST už opravdu chce končit nebo ne.
Ale kdeže, co by končila. Na tom nejúplnějším vrcholu se nikdy končit nemá, to je jasná věc, a protože ZNOUZECTNOST na něm po těch předlouhých létech stále ještě neochvějně zůstává – na čemž „The End…?“ zdaleka nic nemění, ba spíše naopak – platí to především pro ni.
ZNOUZECTNOST znovu otvírá světu nejednu jeho třináctou komnatu a znovu do ní pouští hřejivý sluneční svit.
9 / 10
1. Všechny krásy světa
2. Ráno bude zase líp
3. Na řece Léthé
4. Nezbytné věci
5. Spolčení hlupců
6. Všichni proti všem
7. Tajemné místo
8. Countryblues
9. The End
10. Nechte mě bejt
11. My a oni
12. Pochod ignorantů
13. Proudy
14. Jedeme domů
The End...? (2024)
Beat Simplicitas (2014)
Heavy Model aneb srdce pro Anubise (2008)
Ad Astra (2005)
Tvrdí kluci nepláčou! (2002)
Písně instantního štěstí (2000)
Bomboniéra! (1998)
Kapitán Mlíko (1996)
Folcore (1994)
Mé království (1993)
Ukolébavky pro ne(v)hodné loutky (1992)
Odrhovačky a baladajky (1990)
Obludný Neználek (demo) (1989)
Vítejte v blázinci, hraje vám Znouzectnost (demo) (1987)
Zastávka Mileč (demo) (1984)
Datum vydání: Pondělí, 13. května 2024
Vydavatel: Sisyfos Records
Stopáž: 42:04
První zběžný poslech při práci potěšil, kluci dokonce používají Mellotron? Z té desky je cítit určitá deziluze, tam kde bylo beat simplicitas "nasrané" tady je to spíš zklamání ale ne rezignace, Další poslechy jistě odhalí víc. Folk punk's not dead!
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.