OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
IMPERIA založila Helena Iren Michaelsen po odchodu z TRAIL OF TEARS (krátce po vydání výborného alba „Profoundemonium“) a po přestěhování se do Holandska, respektive po krátkém angažmá v kapele SAHARA DUST, která se posléze přejmenovala na EPICA (to už se Simone Simons za mikrofonem). Na přelomu tisíciletí podobných kapel bylo mnoho. Hudebně se pohybovaly někde na pomezí atmosférického gotického metalu (reprezentovaným zmíněnými TRAIL OF TEARS, TRISTANIA, THEATRE OF TRAGEDY a dalšími převážně severskými uskupeními) a finskými melodiky NIGHTWISH, v té době si teprve zlehka pohrávajícími s orchestrálními aranžemi. NIGHTWISH však scénu ovlivnili natolik silně, že mnohé do té doby zajímavé doom/gothic kapely otočily kormidlem (třeba takoví WITHIN TEMPTATION). Nově vzniklá IMPERIA naskočila na čerstvý vítr vanoucí právě od tisíce jezer. IMPERIA však byla jen jednou z mnoha a ze svého žánru nijak nevybočovala. Přiznávám, že svým debutem „The Ancient Dance of Qetesh“ mě tato kapela nezaujala a její další působení jsem sledoval jen z povzdáli.
„Dark Paradise“ je již sedmé album. Začíná se nadějně za zvuku elektroniky kombinované s hutnými rify. Přístup, který evokuje experimentální období THEATRE OF TRAGEDY z přelomu tisíciletí. Svižná, povedená melodie pak se skladbou „Better Place“, vydané o něco dříve jako singl, nastaví laťku nové desky zajímavě vysoko. Poslech „Better Place“ nakonec vedl k rozhodnutí, že si tato kapela po mnoha letech na scéně a v takřka nezměněné sestavě zaslouží samostatný text. Bohužel hned následující „Reach My Tears“, která si naopak hraje s folkovými vlivy, což IMPERIA občas dělává, už v sobě moc kouzla nemá. Ze slibného začátku se postupně sklouzne do dobře odvedené rutiny. Tu přeruší až pomalá, hutná „The Tree Of Life“, která je doom/gothic metalovým příspěvkem na aktuálním albu. I přes pomalý rytmus je to skladba, která přinutí pozvednout obočí z dřímoty, která se už začíná dostavovat.
„Soldiers of Hell“ si hrají s proměnlivou netradiční rytmikou a kombinací vícero žánrů, jenže to nějak nedrží pohromadě a je patrné, že jednotlivé elementy jsou drženy pohromadě spíš násilím než hudební symbiózou. Závěr alba patří dvěma baladám, které jsou však nudné a zcela bez nápadu. Helena Iren Michaelsen má silný hlas, možná jeden z nejsilnějších ve svém žánrovém rybníku. Když se do toho pořádně opře, svou intenzitou dokáže bořit stěny, nicméně vykreslení jemných niterných emocí není úplně její specialita. To jí úplně nesedí. V „The Tree Of Life“ se vykreslení ponuré atmosféry vyvedlo mnohem lépe i za použití agresivnějších poloh vokálu. Celkově se tak na albu najdou dvě tři zajímavé skladby. Přestože je „Dark Paradise“ lepší než mnozí jeho předchůdci, žánrový průměr příliš nepřevyšuje.
IMPERIA se nikdy nedostala z klatby průměrnosti. Ani profesionální výkony již letitých hudebníků na tom nic nemění, v uměleckých směrech nestačí jen řemeslně dobře odvedená práce. Dvě tři dobré skladby, jinak jde o šedý průměr jako obvykle.
6 / 10
Helena Iren Michaelsen
- zpěv
Jan „Örkki“ Yrlund
- kytara
Gerry Verstreken
- basa
Merijn Mol
- bicí
1. Better Place
[video]
2. Reach My Tears
3. The Family Chain
4. The Tree Of Life
5. Reflection
6. Soldiers Of Hell
7. Void Of Emptiness
8. Hope Of Joy
9. Lost Souls
10. The Demons' Fireplace
Dark Paradise (2024)
The Last Horizon (2021)
Flames of Eternity (2019)
Tears of Silence (2015)
Secret Passion (2011)
The Queen of Light (2007)
The Ancient Dance of Qetesh (2004)
Datum vydání: Pátek, 26. července 2024
Vydavatel: Massacre Records
Stopáž: 49:32
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.