OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Musíte natočit dvanáct řadových alb, máte zakázáno se opakovat, zároveň se ale nesmíte moc vzdálit mantinelům žánru, který jste zásadní měrou sami pomohli definovat. To není zrovna jednoduchý úkol, zvláště pokud se průměrný hrací čas vašich řadových nahrávek pohybuje těsně pod hranicí padesáti minut. Severská ikona melodického death metalu, DARK TRANQUILLITY, se s tímto úkolem popasovala velmi slušně zejména v první polovině svého funkčního období, vždyť prvních šest desek téměř do puntíku splňovalo všechna výše uvedená kritéria. Pravda je ale taková, že od „Character“ se architekti göteborských dějin přeci jen začali opakovat, nicméně jedním dechem je fair dodat, že i tak si dokázali udržet slušnou úroveň. Na každé z druhé šestice desek totiž najdeme silné položky, které alespoň na čas (a nebo rovnou napořád, jako třeba v případě notoricky známé rádiovky „Misery's Crown“) zakotvily v setlistech DARK TRANQUILLITY. Jinými slovy, v letech 1993-2002 Švédové přeskakovali kvalitativní laťku podobně jako dnes jejich krajan Armand Duplantis, tedy s velkou rezervou. Na laťku v té samé výši útočili i později, občas na stojanech zůstala, občas holt těsně spadla a muselo se do opravných pokusů. Nicméně žádný z těchto pokusů neskončil zásadní technickou chybou, zlomenou tyčí nebo rovnou bolestivým pádem mimo žíněnku.
Letos se DARK TRANQUILLITY do výškařského sektoru vypravili potřinácté. Přineslo jim toto číslo smůlu či jim zůstala štěstěna nakloněna? Hned na úvod odkrývám karty a v klidu konstatuji, že „Endtime Signals“ rozhodně není špatná deska. A teď si pojďme vysvětlit, proč tomu tak je. Celá první pětice skladeb jednoznačně patří do kategorie nadprůměrných, jsou hezky diversifikované, spíše introspektivně pojaté (sbírka nazuje na podobně naladěného předchůdce „Moment“) a na vrch ozdobené příjemnými refrénky. Pokud bych měl vyzvednout jednu skladbu, bude to jednoznačně dvojka „Unforgivable“. Tuhle položku jsem slyšel poprvé na Brutal Assaultu, v setlistu rozhodně vynikla a navíc překvapila zařazením velmi rychlých pasáží. Až jsem měl podezření, že Mikael Stanne těsně před vstupem na pódium shromáždil svou družinu a vydal rozkaz v následujícím duchu: „Chlapi, musíme dneska sypat, lidi to chtěj!“. I přes ostřejší pasáže si „Unforgivable“ zachovává lehce melancholický feeling podtržený kadeřavou, příjemně se vlnící melodickou linkou. Práce nově (od roku 2020) angažovaného kytaristy Pera Johana Reinholdze (ANDROMEDA, SKYFIRE nebo NONEXIST) je mi sympatická, oproti konzervativně pojatému „Moment“ se Per skladatelsky odvázal a drtivou většinu skladeb bohatě orámoval/vyšperkoval křehkými, posmutnělými melodiemi nebo tklivějšími sóly. Na stejnou notu se naladil i klávesista Martin Brändström, když tentokráte místo rozmáchlých rejstříků zařadil ty skromnější a decentnější. Dokonalá teamová práce.
Takže prvních pět pokusů je epesních, laťka zůstává vysoko na stojanech a kvalifikační limit jest s přehledem splněn. Dále už to lehce drhne a vydařenější pokusy střídají ty méně úspěšné. Do první kategorie určitě náleží „Our Disconnect“ a hlavně pak „Enforced Perspective“, kde se opět na chviličku sype (!) a která navíc překvapí až tanečně laděným motivem v refrénu. Tak hurá na diskotéku. Na druhém pólu naopak působí roztahaná, až příliš bolestínsky pojatá „Wayward Eyes“. Baladické skladby opatřené čistým Stanneho vokálem na „Endtime Signals“ vůbec trochu pokulhávají, závěrečná „False Reflection“ působí vycpávkově a baladě „One Of Us Is Gone“ k dokonalosti také nějaký ten kus chybí.
Přiznám se, že jsem si myslel, jak tu dnes budu psát něco o tom, že DARK TRANQUILLITY už to mají tak trochu za sebou a že pomalu nastává čas přemýšlet o konci kariéry a klidném důchodu. Tahle kapela by to však balit neměla, nová soupiska se nám poměrně slušně vybarvila a dokázala, že s ní ještě musíme nějaký ten pátek počítat. Ze starých členů sestavy zůstal jen Mikael Stanne, druhým v pořadí je pak Martin Brändström, který nastoupil do kapely v roce 1999, hned po vydání přelomového záznamu „Projector“. Nově příchozí členové DARK TRANQUILLITY obohatili a znovu vytvořili funkční a skladatelsky schopný celek, téměř jako v časech, kdy na bicí stoličce sedával Anders Jivarp a na kytaru vyhrával Niklas Sundin. Ten je mimochodem s kapelou i nadále v čilém spojení, na desku lehce přispěl skladatelsky a už tradičně ji vybavil po grafické stránce.
Závěrem je na místě znovu zmínit snad nejčastější pisatelské klišé a prohodit něco o tom, že opakovanými poslechy tahle deska získává na kráse, když postupně objevujete další a další motivy, kterých jste… Kterých jste si předtím nevšimli přece. Jsem relativně dlouholetým příznivcem DARK TRANQUILLITY, hlavně první čtyři alba na čele s úžasným zpěvníkem „The Gallery“ jsou v mém přehrávači častými hosty. Kapelu poslouchám 30 let, zažil jsem památné koncerty v Rock Café nebo Paláci Akropolis na přelomu milénia, proto jsem při finálním hodnocení možná lehce přivřel oko. Nicméně za tím, že „Endtime Signals“ je určitě lepší než minimálně dva až tři jeho předchůdci, si pevně stojím. Být album kratší o poslední tři skladby, byl bych v bodování o bod štědřejší.
Nová sestava DARK TRANQUILLITY se nám poměrně slušně vybarvila a dokázala, že s ní ještě musíme nějaký ten pátek počítat. „Endtime Signals“ je určitě lepší než minimálně dva až tři jeho předchůdci. Být album kratší o poslední tři skladby, byl bych v bodování ještě štědřejší. Dobrá práce.
7 / 10
Mikael Stanne
- zpěv
Johan Reinholdz
- kytara
Christian Jansson
- baskytara
Martin Brändström
- klávesy
Joakim Strandberg-Nilsson
- bicí
1. Shivers And Voids
2. Unforgivable
[video]
3. Neuronal Fire
4. Not Nothing
5. Drowned Out Voices
6. One Of Us Is Gone
7. The Last Imagination
8. Enforced Perspective
9. Our Disconnect
10. Wayward Eyes
[video]
11. A Bleaker Sun
12. False Reflection
Endtime Signals (2024)
Moment (2020)
Atoma (2016)
Construct (2013)
We Are The Void (2010)
The Dying Fragments (compilation) (2009)
Where Death Is Most Alive (DVD / live album) (2009)
Misery´s Crown (single) (2009)
Yesterworlds (compilation) (2009)
Manifesto Of Dark Tranquillity (compilation) (2009)
Fiction (2007)
Focus Shift (single) (2007)
Character (2005)
Lost To Apathy (EP) (2004)
Exposures – In Retrospect And Denial (rarity) (2004)
Live Damage (DVD) (2003)
Damage Done (2002)
Haven (2000)
Projector (1999)
Zodijackyl Light (video) (1997)
The Mind´s I (1997)
Enter Suicidal Angels (MCD) (1996)
The Gallery (1995)
Of Chaos And Eternal Night (MCD) (1995)
Skydancer (1993)
Tranquillity (EP casette) (1992)
Trail Of Life Decayed (EP) (1992)
A Moonclad Reflection (EP) (1992)
Trail Of Life Decayed (demo) (1991)
Datum vydání: Pátek, 16. srpna 2024
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 50:27
Nezastírám, že v tvorbě DARK TRANQUILLITY dávám přednost „Projectorovské“ větvi jejich tvorby. Proto jsem byl i nadšen z desky „Atoma“ a mile potěšen následnou „Moment“. A mé potěšení pokračuje. Na novince není žádná bomba typu „The Treason Wall“ nebo „Misery's Crown“. A samozřejmě ta skutečnost, že z původní sestavy už zůstal pouze Mikael Stanne, se musí někde projevit. Na druhou stranu, klávesák Martin Brändström, který své působení v kapele datuje právě od alba „Projector“, je stále přítomen. Johan Reinholdz hraje s kapelou od roku 2017 a za tu dobu jejím charakteristický pachem už také načichnul. Nepachtit se ve změnách v sestavě, asi bych ty dramatické změny za posledních deset let ani nevnímal. Duo Brändström/Reinholdz bylo autorsky podepsané pod polovinou minulého alba (zbytek byl Jivarpův), nyní je již pod všemi skladbami. Zřejmě i díky tomu je aktuální album ucelenější a kompaktnější než předchozí. Za mě je „Endtime Signals“ důstojným stárnutím této švédské legendy. Nemá v sobě agresi a drive raných počinů, zato je celé prodchnuté krásně snovou, ponurou atmosférou. Mikael Stanne opět ukazuje, že je jedním z nejlepších zpěváků severské metalové scény. Hudba je postavená na méně ostrých kytarách, ale o to víc prostoru pro sebe si uzurpoval Brändström pro své elektronické pasáže. I kdyby to jméno „Endtime Signals“ v sobě mělo nakonec něco symbolického, jako zakončení úctyhodné třicetileté kariéry o třinácti skvělých deskách rozhodně není ostudné.
prijemne preslapovanie na mieste. chyba drive a snazia sa ho nahradit urcitou vyssou komplexnostou ... kazdopadne o triedu lepsie ako album predtym.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.