OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Fascinace Velkou válkou mě provází od raného dětství, kdy jsem z kazet hltal geniální Werichův přednes Haškovy existenciální klasiky, která z naprosto nečekaného úhlu pojmenovala podstatu lidského masomlýnku. Velká válka skutečně připomínala horečnatý záchvat, děsivou halucinaci, komplexní defragmentaci jedné velké civilizační iluze. Lidstvo z ní vyšlo znetvořené více než z kteréhokoli jiného konfliktu. Byla to válka, která vytvořila předpolí dalších tragédií, válka, která byla mnohem víc střetem bezvýznamných a na smrt hnaných mravenců než gloriózních ideologií.
I když metal preferuje druhou světovou válku, ta první přitahuje v posledních letech talentované kapely. Ukrajinská úderka 1914 se od masakrózního debutu posunula ve své death blackové orchestraci zákopového pekla až k epickému narativu desky „Where Fear And Weapons Meet“ a vytvořila úctyhodný pomník dějinnému hororu. A z druhé strany fronty udeřil horečnatou palbou soubor KANONENFIEBER, vedený agilním a talentovaným fantomem Noisem.
Noise je nesmírně činorodá entita, která kolem sebe ráda vytváří mytologické šero. Melodickým black metalem, který nejvíc připomíná polskou MGŁU, se prezentuje pod hlavičkou starozákonní blasfemie NON EST DEUS. Fanoušky post BM odnoží ve stylu krajanů DER WEG EINER FREIHEIT, zase přikrmuje svým projektem LEIPA. A v neposlední řadě je tu syntéza jeho oblíbených postupů – čisté, průrazné produkce, chytlavých tremolových riffů a velmi narativního pojetí extrémních žánrů – až divadelně stylizovaní KANONENFIEBER, kteří tvrdě udeřili před třemi lety znamenitým debutem „Menschenmühle“. Ačkoli na papíře jde stále o sólo projekt, v němž Noise zastává všechny funkce, zdá se, že koncertní sestava se stává víceméně stabilním lineupem. KANONENFIEBER jsou už zřejmě oficiálně skupinou. A díky „Die Urkatastrophe“ mají nakročeno k rezolutnímu průlomu fronty.
Novinkou se totiž KANONENFIEBER jasně pasují na vlajkovou loď Noiseových aktivit, protože právě tady, mezi ostnatými dráty, krátery po granátech a zákopy zapadají skladatelské trademarky pana kapelníka s milimetrovou přesností. Pokud v případě NON EST DEUS a LEIPA připadá v úvahu kritika za až příliš zištnou melodičnost, stravitelnost a uživatelskou vstřícnost, která může kolidovat s extrémním BM projevem, u KANONENFIEBER o tom nemůže být řeč. Přesně takhle je totiž tahle marškumpanie sestavená. Její taktika je jednoduchá a drtivá, natáhnout ostnaté dráty riffů a pokropit pozice nepřítele tunami extrémně hitového olova. A potom... Bajonet auf!
Hudebně se aktuální deska pohybuje na široké zemi nikoho, která se rozprostírá mezi pozicemi blackened death metalu, těžkými blátivými okopy BOLT THROWER a palposty hvězdných melodeathových kutálek jako AMON AMARTH či ARCH ENEMY. Chytlavé riffy trhají zem na cucky a nad vším vlaje jako rozedraná zástava Noisova bezchybá vokální delivery. Jeho skřehot je masitý, zároveň naprosto srozumitelný. Rezolutní němčinou štěká dobová hesla a na kost osekané obrazy a efektivně velí celému šturmu.
Mistrovství KANONENFIEBER spočívá právě v tom, jak umí jednotlivé taktiky syntetizovat a podřídit výrazné narativitě jednotlivých songů, které symbolicky vertikálně prochází celým bojištěm. Zavedou nás hluboko pod zem, do pracně hloubených tunelů (rammsteinovsky rezolutní „Maulwurf“), na povrch, po kterém se prohání infantérie i jízda (zběsile se valící „Sturmtrup“, střednětempá valba „Gott mit der Kavallerie“), a konečně do oblak, kde své souboje svádí rytíři nebes (tremolová BM hymna „Ritter der Lüfte“). Dojde i na osobní příběhy a zapomenuté osudy malých částeček válečného stroje – zasekávaná salva „Panzerhenker“ např. líčí hrdinské úsilí J. Krügera, který po vyhlazení své jednotky sám čelil britským tankům a až 16 z nich vyřadil z provozu. Téměř stadinový death metal „Waffenbrüder“ zase sleduje osudy dvou dětských přátel, branců, kteří bojují v roce 1916 u stejného regimentu.
Songy jako rezolutní „Menschenmühle“, výpravná riffovačka „Lviv zu Lemberg“ a epicky valivá „Ausbluttungschlacht“, která po vzoru 1914 ojediněle sáhne i k orchestrálním aranžím, globálně reflektují samu horečku války, šílené obrazy mas hnaných na porážku vrcholí bitvou všech bitev, masakrem u Verdunu. Otázku, kde vlastně KANONENFIEBER stojí, zodpovídá překvapivá pointa desky, prostá folková balada „Als die Waffen Kamen“, v níž poprvé zazní čistý zpěv a proti-válečný étos tu připomene třeba některé básně Fráni Šrámka.
„Die Urkatastrophe“ je triumfem účelného vypravěčství skrze přístupný extrém. Je to deska, která exceluje ve všech polohách. Její jedinečnost neleží v nějakých inovacích, ale v tom, jak ctěné posluchačstvo máchá ve frontovém blátě a ani na okamžik neztrácí smrtící cílevědomost. Je to kolekce vybroušených válečných hitů, které čerpají krev z mnoha žil a smíchávají ji do dokonale vyvážené kapaliny zoufalství, heroismu a šílenství. Palba KANONENFIEBER je stále intenzivnější a přesnější. Nechat se tohle horečnatou kanonádou roztrhat na cáry přináší zvláštní rozkoš i lehké mrazení.
Mrazení i rozkoš. Horečnatá salva toho nejlepšího hitového BDM s dokonalým náměrem.
9 / 10
1. Grossmachtfantasie
2. Menschenmühle
3. Sturmtrupp
4. Der Maulwurf
[video]
5. Lviv zu Lemberg
6. Waffenbrüder
[video]
7. Gott mit der Kavallerie
8. Panzerhenker
9. Ritter der Lüfte
10. Verdun
11. Ausblutungsschlacht
12. Als die Waffen kamen
Die Urkatastrophe (2024)
Menschenmühle (2021)
Datum vydání: Pátek, 20. září 2024
Vydavatel: Century Media
Stopáž: 50:41
První náběr je vždycky důležitý! To si tak jedu vlakem od Liberce do Berlína, začínám se blížit k velkoměstu, a dohraje mi nějaká deska. Než se propasírujeme do centra, bude to ještě doba, tak co teď? Aha, Marigold psal, že KANONENFIEBER, a že dobrý! Tak to tam dám, co lepšího okoštovat před německou metropolí? Začíná to jet, obal s kostlivcem a piklhaubnou, plus mínus pochodový rytmus, takový jakože HYPOCRISY versus RAMMSTEIN … vůbec to není špatný! Vlak se sune nekonečnem kolejišť, za oknem metrový kopřivy a zrezivělý lokomotivy, kapela jede svoje „marschieren-marsch“. Venku pro změnu kasárenská čtvrť z červených cihel – sakra, vždyť ono to do sebe zapadá jak prdel na hrnec! Industriál, vojenský rytmus, goetheovský světabol, čisté Německo sto let a dát zpátky! Pak výstup z vlaku a celý den po Berlíně. Hudbu v ulicích neposlouchám, protože nechci skončit v černé kronice v sekci „Sraženi autem na přechodu“. Jakmile ale večer zase nasedám na nádraží z doby, o které KANONENFIEBER hrají, hned tam zase sázím „Prvotní katastrofu“. Za pár dní koupě nosiče a točení do zblbnutí. Jsem zvědav, jakou tahle muzika bude mít životnost, zatím to ale pořád roste !!!
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.