OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Prog být či nebýt? Dánští princové líbivého metalu na své čtvrté dlouhohrající desce „Friend Of A Phantom“ přicházejí s hudebním narativem, jenž je dostává do jisté tvůrčí spirály a bude zajímavé sledovat, kam se vlastně bude jejich kreativita nadále ubírat.
VOLA na svém debutu „Inmazes“ z roku 2015 dokázala zaujmout dosti osobitým vyzněním kombinujícím prvky metalu, rocku a djentu se smyslným aroma new-wave. Tento stav přetrvává i do dnešních dnů a devět položek z aktuálního alba by při konečném zúčtovaní nemělo příliš rozhodit očekávaní fanoušků. Kvarteto sází na své osvědčené prog postupy, které však letos v podstatě už prog nejsou. To však neznamená, že by družina kolem Asgera Mygindova vyprodukovala pro své posluchače nezajímavý materiál. Naopak.
Novinka nabízí minimálně tři hitové epizody na první dobrou. Úvodní „Cannibal“ s hostujícím Andersem „v plamenech“ Fridénem se povedlo navodit přesně ten pocit, že věci následující budou v naprostém pořádku. Onu emoci zdárně přiživuje hned druhá v pořadí, řádně nabroušená hitovka „Break My Lying Tongue“ s new-wave riffem, který bravurně vytesaly klávesy společně s rytmickým duem, jež dává vzpomenout na osmdesátkové horečky pátečních disko nocí. Na standardní tajemnou melodiku „Paper Wolf“ jsme si (jako na první singl) měli dávat pozor už od srpna 2023 a za sebe mohu přiznat, že i po více než dvanácti měsících tato vyzývavá halekačka neztratila nic ze svojí přitažlivosti. Navíc následuje po skutečně odzbrojující skryté perle „Bleed Out“, jež se připlazí na ozvěnách anglických trip hopových legend MASSIVE ATTACK a přes svou středně pomalou útrpně krásnou existenci variací Mygindova zpěvu odchází při gradacích fantasticky vystavěného refrénu. Šestiminutový epos uprostřed jednačtyřiceti minutové rozpisky je nejdelším zásekem na desce a nabízí i poutavý text, jenž by se dal shrnout do spojení „přítel v přízraku“. Přesně kvůli takové skladbě bych uměl album poslouchat, i pokud by měl jeho zbylý obsah být zcela jalový. Není.
Baví mě soustředit se na práci bicmana Adama Janziho při veškerých melodických rozletech kytar a kláves. Při volnějších pasážích právě Janz svou úspornou hrou zahaluje vrásky již dříve slyšeného jako například v „I Don’t Know How We Got Here“. I rutinní melody-djentové houpačky („We Will Not Disband“, „Holow Kid“, „Tray“) nakonec dokážou svým bytím zaujmout, stejně tak i subjektivně nejslabší, šouravá „Glass Mannequin“ má své opodstatnění v celkové dramaturgii. Zde je nutné vyzdvihnout, že se Asger Mygind osvědčil i jako producent, protože devatero skladeb drží pevně pohromadě a chce se jako celek poslouchat. Silný magnetismus „Friend Of A Phantom“ rozhodně odepřít nemohu, a to i přes ten již naznačený výskyt decentních „cukrově vatových“ pasáží.
Jsem velmi rád, že VOLA neustupují ze svého vysokého standardu. To, co jsem nadějným Dánům spolknul i s navijákem před dekádou, konzumuji s velkou chutí i nadále. Stále se totiž jedná o excelentní hudební menu.
Nic nového pod sluncem, ale i přesto nádherný den.
9 / 10
Asger Mygind
- kytara, zpěv
Martin Werner
- klávesy
Nicolai Mogensen
- basová kytara, doprovodný zpěv, syntetizátory
Adam Janzi
- bicí
1. Cannibal (feat. Anders Fridén of In Flames)
2. Break My Lying Tongue
[video]
3. We Will Not Disband
4. Glass Mannequin
5. Bleed Out
[video]
6. Paper Wolf
7. I Don't Know How We Got Here
8. Hollow Kid
9. Tray
Friend Of A Phantom (2024)
Witness (2021)
Applause of a Distant Crowd (2018)
Inmazes (2015)
Monsters (EP) (2011)
Glasswork (EP) (2010)
Homesick Machinery (EP) (2008)
Datum vydání: Pátek, 1. listopadu 2024
Vydavatel: Mascot Records
Stopáž: 40:56
Musím bohužel k nadšené recenzi přidat svůj poněkud střízlivější pohled. Přestože mám VOLA a jejich specifický styl hodně rád, album "Friend Of A Phantom" pro mě znamená lehké zklamání. Výborný start singlovkou "Cannibal" okořeněný hlasem Anderse Fridéna z IN FLAMES totiž skupina není schopna udržet. Silné momenty jsou střídány až nepochopitelnou vatou, kterou skupina "dofoukla" album. Že by zde docházely nálady nebo to měl být pokus o vybočení z tradičního VOLA hudebního modelu? Ale proč, když je tak hezky funkční, i když samozřejmě lehce kontroverzní. Posluchač se totiž musí přenést přes vokál Asger Myginda, který klouže od popové povrchnosti až k exhibicím Solbergovského stylu. Ale to mi v jeho případě vůbec nevadí, protože mu to žeru i s navijákem a pak jsou tu nádherné hudební struktury v podkladu, které dávají skladbám osobité kouzlo.
Jenže se současně zdá, že se skupina uzavřela ve svých hranicích a především elektronikou ovládané momenty a rytmika se točí v jednom modelu (viz singl "I Don't Know How We Got Here"), který se tak trochu začínal oposlouchávat už na předchozí desce "Witness". Silné momenty přichází když VOLA přitlačí na pilu a například v proměnlivé "Bleed Out" dojde i na silovější kytarové pojetí, které hezky kontrastuje s ladnou melodikou. V těchto chvílích se dostavuje ono kouzlo, které v sobě nesla deska "Applause Of A Distant Crowd". To nabízí další již vlastně starší singlová hitovka "Paper Wolf", která představuje to nejlepší co jak po melodické, tak po aranžérské a instrumentální stránce dokázala skupina pro album připravit. Dojde tu totiž i na specifické "sólo" a dusivě temnější zvukový podtón umí dostatečně zamrazit onen medový povrch hladkého vokálu, jenž se roztříští pod silou důrazné zvukové stěny. Škoda, že tahle víc jak rok stará skladba již čerstvostí příliš nevoní a další podobně výrazné momenty v podobě třeba hitové "Break My Lying Tongue", kterou jsme navíc již také znali ze singlu, nejsou doplněny stejně silným ostatním materiálem. Ten bohužel tak nějak plyne v až příliš přirozené lehkosti. Takže velká část alba prošumí jako nedůrazný vánek.
Album je tak plné i jakýchsi meziher, při kterých posluchač pouze čeká, kdy zase přijde něco silného. Typickým příkladem je "Tray", kde se v až ubíjejícím stereotypním rytmu točí jednoduché melodické linky a marné čekání na nějaké vyvrcholení je o to bolestnější, že se jedná o závěrečnou skladbu. Takže když po dohrání vyprchá poslední zvukové chvění, dostaví se rozpačité ticho. Chtělo by se mi tvrdit, že VOLA nahráli další silnou desku, ale ony rozpaky po každém poslechu upozorňují na fakt, že si tohle album prostě nedokážu jako celek pořádně užít. Deska si rozhodně nezaslouží špatné hodnocení, protože těch několik výrazných skladeb stále nabízí onu sílu, kterou VOLA v minulosti měli. Ale zřejmě se raději budu vracet k "Applause Of A Distant Crowd", kde bylo vše namixováno v dokonale pestré paletě a bez slabých míst.
Stale silne melodie aj ked uz sa pomaly zacinaju zlievat. Napriek tomu ma VOLA stale bavi.
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.