Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nechci křivdit ostatním, ale PRVNÍ HOŘE = Milan Kudyn aka Milan Urza. Během sedmileté pauzy si Urza střihl nějakou tu knihu, nějakou tu folkovou sólodesku, aby zase zahořel pro bigbít. Všichni zase zahořeli tak, že by záviděli i v ostravské Liberty.
Hudební styl kapely je dávno usazen a vyšperkován (viz starší články). Urza je i básník, takže o formální kvalitě veršů se nemá cenu taktéž bavit. Urza fušuje i do architektury. Takže i když se pustí na pole jakéhosi aktivismu ("Velkej developer"), je to naléhavé a uvěřitelné. Vystřihne i dada, aniž by to bylo trapné. Naopak, je to vtipné ("Osolen", "Prase s kamerou"...). A tak bych mohl pokračovat a velebit každičký jednotlivý song. Ať už je rychlý, pomalý, důrazný, zasněný, textové vážnější či úplně odvázaný. Jo Urza jako pevěc už je taktéž naprosto komplexní. Od vláčného ploužáku ("Prastarej Noe" či "Neboj se stínů") až k frenetickému chrlení textu ("Bohnická") či zařvání (opět "Developer"). Všude je silný a pevný jako helvétská víra.
No jo, ale co by si počal bez Bertáma? To je taktéž velký borec. S obřím citem pro skladbu. Někam vrazí midi zvuky, jinam space ozvěny, onde těžké plochy, samply všecho druhu... Minule kongeniálně odcitoval Johna Williamse, teď tam slyším taky cosi známého, listopadového! Slyšíte to též? Kdo to v diskusi odhalí jako první, stane se čtenářem týdne. Taky by mohl někdo vypátrat původ "Yummy Yummy" - coververze OHIO EXPRES to není, Justin Bieber to taky není...
Jestli k celé desce máte nědůvěru, což chápu, zkuste poslední dvouminutovku "Wasabi exkluziv". Rozpustilý úvod a zlom po 40. sekundě skrze úderný těžký riff nadále narušovaný Bertrámovým potměšilým leitmotivem. To jsou PRVNÍ HOŘE.
Samozřejmě musím pochválit i rytmickou sekci - spoutala (pestře!) ty dva tak, že písně drží jak slepené Pattexem a tvoří další dokonalou desku, která si zaslouží vychválit i mimo shoutbox!
Minule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
před 5 dny
Shnoff
Urzovci jsou zpět a vyráží do klubů, radujme se! To by asi tak stačilo. Snad jen drobná poznámka. Minulá deska byla a je až příliš dokonalá. Nová je dokonalá poněkud méně, je pouze vynikající. Kdo by to byl čekal?
Neděle, 3. listopadu 2024
Z HODNOCENÍ ČTENÁŘŮ
m_h
8,5 / 10
Slabsie ako predchadzajuci album, ale stale vyborne.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!