Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V poslednej dekáde OPETH polarizovali svoju poslucháčsku základňu a každý ďalší album od vydania "Heritage" bol spájaný s nostalgickými povzdychmi o absencii tvorby z obdobia, keď stála na pevných základoch death metalu a rozširovala ho do ďalších sfér s vlastnou romantizujúcou abstrakciou. Na druhej strane, Mikael Åkerfeldt sa ako kreatívny vizionár nemohol uspokojiť s neustálym expandovaním konceptu "Blackwater Park", ktorý sa okolo albumu "Watershed" ideovo vyčerpal. Analogicky vnímam, že s "Cauda Venenum" došla energia stávajúcemu bloku mierne rozporuplne vnímaných albumov postavených na sedemdesiatkovom prog a art rocku. Silná pozícia kapely, päťročná pauza a angažovanie Waltteriho Väyrynena z PARADISE LOST na bubeníckom poste boli predzvesťou nemalých očakávaní a otáznikov nad budúcnosťou štýlotvorného zoskupenia.
Ambície a vízia Mikaelovi Åkerfeldtovi nikdy nechýbali, a tak sa už tretíkrát vo svojej hudobnej kariére vydal extrémne náročnou cestou tvorby koncepčného albumu. Zopakovať kvalitu, ktorá pre mnohých zdobí zásadné albumy "My Arms Your Hearse" a "Still Life", bolo métou najvyššou. Na jej zdolanie bol použitý prístup, ktorý nebol celkom očakávaný, nakoľko sa z dávnejších vyjadrení zdalo, že Mikael sa neplánuje vrátiť k tvrdšej forme OPETH a rockové smerovanie kapely mu vcelku vyhovuje. Pritom hneď prvý paragraf dramatického závetu tento pristup minulosti rozdrvil na prach. Návrat growlingu a v (death) metale ukotvené gitary úvodných momentov albumu musia privodiť aspoň ľahký úsmev.
Ideový základ albumu nie je úsmevný, práve naopak - ostávame verní temným zákutiam fiktívnych udalostí z času pred sto rokmi. Aj na ostatných koncepčných albumoch Mikael vždy pracoval s myšlienkami smrti ("Still Life"), prípadne svetom po nej ("My Arms Your Hearse") a tieto témy stále definujú estetiku i celkový výraz tvorby OPETH. Ako už názov diela napovedá, tentokrát pôjde opäť o záhrobnú zhudobnenú príbehovú líniu pri prezentácii poslednej vôle otca svojim príbuzným s mnohými šokujúcimi odhaleniami a odbočkami. Zložitosť predstaveného deja určuje aj komplexitu hudby, ktorá korešponduje so špecifickou štruktúrou dokumentu, akým je závet. Už len to je samo o sebe veľmi inovatívnym prístupom so skladbami úsečne pomenovanými ako jeho paragrafy s výnimkou tej záverečnej.
Hneď úvodný § s pulzujúcou basgitarou Mendéza a jednou z mnohých komplexných rytmických sekcií s prechodom melodického nápevu do ostrého growlingu a ťažkých gitár má potenciál poslucháča usadiť. V prvých troch minútach sa vystrieda množstvo motívov a kontrastujúcich polôh, pričom kompozičným majstrovstvom autorov to drží pokope a v konečnom dôsledku pôsobí veľmi epickým súdržným a obrazotvorným dojmom. V siedmich na seba plynule nadväzujúcich paragrafoch neexistujú pevné opakujúce sa body, len príbeh, meniace sa štruktúry zasadené v množstve melodických liniek, spletitých riffov a pestrých vokálnych polôh. Mikael opäť posúva svoju hlasovú univerzálnosť do nových sfér a stvárňuje množstvo postáv, pričom je nutné podotknúť, že jeho growling je fantastický a aj s pomocou hostí rozširuje hudobný obzor albumu. V pestrosti vokálov v odstavci 2 prekvapivo vypomáha aj "Joey Tempest" z EUROPE a (pre niekoho iritujúcim) elementom je aj rozprávač, Ian Scott Anderson z JETHRO TULL, ktorý v paragrafoch 4, 7 a záverečnej skladbe nahral flautu.
Album celkovo dbá na zakomponovanie atypických elementov, spolieha sa v pozadí na orchester a sláčikové nástroje v podaní London Session Orchestra, ďalej na hammondky, klávesy, melotrón, akustické nástroje, tiež zástup špeciálnych efektov (vrátane potlesku), ktoré ďalej expandujú album do sfér "soundtrackov". Všetko zmixovať s metalovými gitarami a vpratať do mantinelov prezentovaného príbehu vo funkčnom celku chce myseľ génia. Dôkaz máme napríklad v štvrtom paragrafe, kde plavne prechádzame z drsnej deathmetalovej pasáže cez niekoľko úsekov do malebnému motívu s harfou (!), ďalej k progresívnemu a rytmicky komplikovanému partu s elegantnou flautou Iana Andersona na podklade tepajúcej basgitary a vygradovaného sóla, s razantným návratom k estetike tvrdého kovu. Toto nemá ďaleko od hudobnej dokonalosti, ale vstrebať to nie je jednoduché, čo môže byť prekážkou vo vnímaní albumu. Chémia zostavy pracuje v synergii väzieb a základné metalové elementy sú vyladené do perfektnej rovnováhy, rytmické duo Méndez/Väyrynen drží album pevne pokope aj v najvypätejších zmenách taktov s ekvilibristickou a dôraznou hrou Fredrika Åkessona a Mikaela Åkerfeldta. Posledne menovanému nikdy nechýbala schopnosť nájsť skvelé personálne doplnenie zostavy OPETH vrátane hostí, a aj tentokrát to vyšlo na jednotku. Waltteri je skvelý bubeník, tu prekonal svoj plný potenciál a dovolím si povedať, že aj svojho predchodcu.
Výnimkou z košatého konceptu je záverečná "A Story Never Told", ktorá rozvíja Mikaelov obľúbený uspávankový motív, v tomto prípade originálnym spôsobom, vedená malebným sólom a oddychovou atmosférou po dusivom absolvovaní jednotlivých častí závetu. Slovami sa dá len načrtnúť zložitosť tohto diela, ktoré sa síce miestami vracia do obdobia "Deliverance", ale úspešne integruje všetky tvorivé obdobia kapely. Nutným predpokladom k tomu, aby to fungovalo, je produkcia. Nechcem si predstaviť koľko zvukových stôp bolo potrebné vyvážiť do zvuku, ktorý nemôžem označiť inak ako dokonalý. Nahrávalo sa v niekoľkých štúdiách pod taktovkou silných mien ako Stefan Boman, Joe Jones a Miles Showell, z ktorých posledný zabezpečil mastering albumu a má za sebou bohaté spektrum populárnych albumov nahrávaných v nemenej známom štúdiu Abbey Road. Ku cti autorom slúži, že všetko podstatné povedali v päťdesiatich minútach stopáže a nevyrobili z toho preťahovanú progresívnu epopej plnú zbytočných motívov.
"The Last Will And Testament" nie je hudobným návratom do minulosti. Je originálnym ambicióznym a komplexným umeleckým dielom, ktoré je zasadené do osobitého príbehového konceptu bez žánrových obmedzení s originálnou atmosférou. OPETH prekračujú svoj tieň a vydávajú album, ktorý pokojne môžem označiť za zásadný nielen v rámci ich bohatej diskografie.
"The Last Will And Testament" nie je len hudobným návratom k minulej tvorbe kapely. Je originálnym ambicióznym umeleckým dielom, ktoré je zasadené do osobitého konceptu bez žánrových obmedzení. OPETH prekračujú tieň svojej poslednej dekády a vydávajú album, ktorý je zásadný nielen v rámci ich bohatej diskografie.
Datum vydání: Pátek, 22. listopadu 2024 Vydavatel: Moderbolaget, Reigning Phoenix Stopáž: 50:56
Technický personál:
Stefan Boman, Joe Jones and Opeth – inžiniering
Stefan Boman, Mikael Åkerfeldt and Opeth – mix
Miles Showell – mastering
Kit Cunningham – technik
JINÉ POHLEDY
Thorn
7,5 / 10
Keď OPETH začiatkom augusta zverejnili skladbu „§1“ – a s ňou ďalšie detaily o albume, ktorý mal pôvodne vyjsť v polke októbra – len ťažko sa dalo odolať nadšeniu. Po takmer dvadsiatich rokoch síce formálne bezchybných, no (prevažne) nevýrazných albumov sa zdalo, že sa opäť raz growlujúci Åkerfeldt a spol. vrátili k vzorcu z prvej tretiny kariéry, vyladeného zaujímavými hosťami a zastrešeného konceptom, ktorého formálna štruktúra evokuje progové eposy zo 70-tych rokov. Konieckoncov, „The Last Will And Testament“ nesie podtitul „An observation by Opeth“, v priamej citácii z názvu debutu KING CRIMSON.
Ako to pri veľkých očakávaniach býva, realita je trochu... reálnejšia. Faktom je, že som „The Last Will And Testament“ počul viackrát, kež ktorýkoľvek z predošlých šiestich zárezov OPETH. Príspevok Iana Andersona dáva zmysel (a zo „Závetu“ robí akýsi metalový „Aqualung“) a všetko je formálne bez chyby, snáď až na trochu lacno pôsobiaci obal a booklet (s kvalitou tlače majú noví a draví Reigning Phoenix Music tak trochu problém).
Najväčším problémom OPETH tak ostáva „Blackwater Park“ – latka postavená tak vysoko, že sa stáva neprekonateľnou. Na „The Last Will And Testament“ chýbajú hity formátu „Harvest“ či „The Drapery Falls“, a tak – hlavne v gradujúcom finále „§6“, „§7“ a „A Story Never Told“ –pripomenie skôr „Deliverance“: na rytmike vystavanú nahrávku, ktorá aj po 24 rokoch bez debaty obstojí, no rok po „Blackwater Park“ znela ako mierne sklamanie.
9. prosince 2024
Rudi
8,5 / 10
Páči sa mi myšlienka z hlavnej recenzie od pána profesora, že toto nie je nijaký návrat do minulosti. Niečo na tom bude. Pre mňa je to krásne plynulé nadviazanie na pamätné vystúpenie OPETH na nemeckom Wackene, kde súbežne s hlučnými SCORPIONS na jednom z vedľajších mamutích pódií odohrali veľkolepý set plný najväčších hitov. Všetko to boli pozdravy z dávnych čias, jasný odkaz pre kapelu od fanúšikov, ktorí setlist vyberali, že art rock a prog rock a folk rock ich v podaní OPETH nebaví a možno ani nikdy nebavil. Kapela odkaz pochopila, teraz počúvame jej štúdiovú odpoveď. Jeden z najdôležitejších albumov tohto roka, ktorý si pre svoju hĺbku a košatosť vyžaduje čas a viacnásobné ponory.
8. prosince 2024
ZE SHOUTBOX-u
Arrow
Najkomplexnejší najambicióznejší album v diskografii kapely. Skvelý zvuk, premyslený koncept, atmosféra, masívne množstvo inštrumentálnych úrovní a rôznych detailov v pestrej fúzii žánrov je však náročné vstrebať. OPETH sú proste späť v najlepšej forme.
Čtvrtek, 28. listopadu 2024
Dalas
Zatím se kloním k pozitivním názorům. Unylost minulých nahrávek se sice úplně nevytratila, ale jestliže to v předchozím případě byla příjemná akademická nuda, tak tentokrát můžeme hovořit o emoční pestrosti a schopnosti vtáhnout alespoň dále pod povrch.
Úterý, 26. listopadu 2024
Rudi
Ja mám pocit, že Švédi sa vrátili až niekam k "Deliverance" a skutočne som nečakal, že ma to bude baviť až takto. Prvé vypočutia prinášajú zvedavosť a radosť; rastie to!
Pondělí, 25. listopadu 2024
Radicalcut
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
Neděle, 24. listopadu 2024
Thorn
Koncepčný album, zaujímaví hostia (Ian Anderson z JETHRO TULL, Joey Tempest z... EUROPE?!), návrat growlingu(!), orchester, hammondy, moogy a mellotron, obal od Travisa Smitha a veľa paragrafov. Čo sa môže pokaziť? Podľa prvých posluchov sa zdá, že nič!
Letité vzývání nové Kingovy autorské tvorby je s aktuálním singlem snad již definitině na začátku svého konce, i když musím říct, že 5 let starý ojedinělý kus "Masquerade Of Madness" zněl poměrně výživněji. Tak snad to tak ale kompletní album nenechá.
Posledný koncert zásadnej kapely. Silná finálna zostava s Frantom Štormom a Silenthellom, rytmikou ex-AVENGER a Petrom "Blackoshom" Hošekom, robustný "best of" playlist a poctivé balenie = hodnotný rozlúčkový artefakt. Len ten zvuk mohol byť priebojnejší.
Byli u rozmachu švédského melodického deathu a nahráli dvě alba. To druhé však nevydali, mezitím se rozutekli do jiných skupin. Po třiceti letech se dali znovu do kupy, a kromě nového materiálu vydávají i ono druhé album. Pěkná exkurze do devadesátých let
V rámci žánru celkem unikátní deska s výraznou basou, která k sobě váže epileptické rozervané screamo, epické post-hardcorové pasáže a syntezátorové linky. Italům z Ligurie se povedlo navázat na dřevní klasiku a přidat něco svého.
Přes veškerou maskovanou a krvavou image předvádí obrození MUSHROOMHEAD především tradičnější hardrock/metalovou klasiku. Občas se v riffech, řevu a osobité melodice objeví připomenutí, že skupina měla kdysi své specifické kouzlo, ale to už je dnes pryč.
Hudba téhle party z Manchesteru je ukázkou klasické stoner doom školy a jako posluchač balancuji na vážkách, zda už je to příliš klišé, nebo stále ještě dostatečně zajímavé. Ale odkazy na sabbatovské vlivy celkem fungují, takže snad dobrý.
Jak dí kolega Noisy. Velmi slušná deska, zdařile zlámaná skládanka ULCERATE a GORGUTS postavená však na tučnějších a brutálnějších základech. Těžký poslech, je to jako když chcete vylézt osmičkovou cestu a máte k dispozici tak třetinu použitelných chytů.