OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Odpusťte vy všichni, jež se pod Černými hrady klaníte Kolébkám svinstva. Vážně... Ale pro mě je na scéně JEDINÁ černočerná kapela, hrající opravdový symfonický black. A ty ostatní jsou pro mě jenom stíny, nic víc.
Císař je unikát už od svého monstrózního povstání ze dna mrazivé rakve... Jeho dech voní věčným sněhem a ledem, ale zároveň tají pekelný žár a nesnesitelně sirný odér. Jo, jakoby se Ihsahn a Samoth, tahle dvojice pekelných siamských dvojčat narodila někde mezi branami pekel a mrazivými pláněmi severu. A jakoby je odkojila hydra zvaná black metal mafia... Emperor je kapela nasáklá krví a zločinem, ale nač kopat do mrvol dávno zemí stravenými, vždyť tenhle pitaval má v malíku většina "sečtělejších" posluchačů černého kovu.
Mnohem důležitější je hudba samot(h)ná... která jako duše jejích tvůrců balancuje mezi ledem a žárem. V mrazivém biči poznáte Darkthrone nebo Mayhem, ale jakmile se přivalí monolit kláves, byť na tomhle opusu ještě nepříliš členitý, máte před sebou nedostižitelné symfonické antikristy, kteří pozvedli black metal k nebeské slávě. In The Nightside Eclipse je prvním z milníků na dlouhé cestě Císaře za černou korunou z trnů, je cítit nezaměnitelným pižmem dob, kdy se černokněžníci nerojili každým dnem, kdy byl black metal uzavřenou a pevně definovanou sektou. Z toho alba vane chlad, temnota a brutalita, to album je uhrančivé, jako oči Satanovy... Není zapotřebí zvát si bubeníky z Albionu, profláknuté symfonické orchestry, spoře oděné tanečnice - vše je uvnitř čarokrásných smrští, které nepoznají pozemského přemožitele.
Císař vás blahoskloně pozve za práh svojí říše, tady se rodí to, co později vynese mnohé na vrchol, ale také to, co v podání jiných navždy vyzní jenom jako bezelstný odvar, který by bez přidružených atrakcí ztratil na charismatu. Jenže charisma Emperor dříme JEN A PŘEDEVŠÍM v hudbě jako takové. Poslechněte si Empirial Live Ceremony a pochopíte, že to jde i bez šminek. Ta hudba byla, je a doufejme, že i bude úžasnou demonstrací geniality jejích tvůrců. Časem možná nabyla na větší rozmanitosti, ale Emperoru sluší jednoduché funebrální roucho Eclipsy, stejně jako extravagantní kabát IX Equilibrum. Pecky jako I´m The Black Wizard či cokoli z téhle fošny od začátku ke skonu nezestárly a jejich umrlčí kouzlo funguje i nadále. Vyžaduje to větší vypětí sluchového ústrojí než u všech těch tolik populárních maškarád, ale ten pocit souznění s pekelnou symfonií za ten pot stojí... Nechť jsou zažehnuty smolné pochodně! In Nomine Emperor...
Klasika na úsvitu černého kovu... Typická severská brutalita citlivě propojená s klávesami – kolika kapelám tak EMPEROR ukázali cestu! Po všech stránkách dokonalá předzvěst dalších císařských poselství, která od základu otřásla BM scénou.
1. Intro
2. Into The Infinity Of Thoughts
3. The Burning Shadow Of Silence
4. Cosmic Keys To My Creations & Times
5. Beyond The Great Vast Forest
6. Towards The Pantheon
7. The Majesty Of The Nightsky
8. I am The Black Wizards
9. Inn A Satana
Prometheus: The Discipline Of Fire & Demise (2001)
Empiral Live Ceremony (live) (1999)
IX Equlibrium (1999)
Thorns vs Emperor (1998)
Anthems To The Welkin At Dusk (1997)
Reverence (MCD) (1996)
As The Shadows Rise (demo) (1994)
In The Nightside Eclipse (1993)
Emperor (split s Enslaved) (1992)
Wrath of Tyrant (demo) (1992)
Datum vydání: Pondělí, 21. února 1994
Vydavatel: Candlelight records
Stopáž: 48:31
Produkce: Emperor + Pytten Studio: Grieghallen (NOR)
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.