Že ze zbrusu nového alba THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA neskáču příliš nadšením, jsem shledal jako příliš chabý důvod k tomu, abych jejich pražský koncert musel ignorovat. Prostudování setlistů z předchozích zastávek evropského turné mi sice potvrdilo zcela očekáváný důraz na jeho písně v koncertním programu, ale i ty v živém provedení slibovaly slušnou party. Navíc v kombinaci se staršími peckami nebylo jakýchkoliv dalších polemik o výpravě vstříc mrazivý únorový večer s konečnou zastávkou v útrobách klubu situovaném na pražském Smíchově.
Často si kapely s sebou na turné jako předskokany berou stylově spřízněné interprety. Někdy to funguje, někdy méně, zejména v momentě, kdy tento předskokan hlavní hvězdu předčí. To však není ani jeden z těchto případů. Ono vlastně taky kde vzít jinou kapelu, jež by se tak po hlavě pustila do osmdesátkového stadionového rocku s příměsí disca? Přesto mě osobně však výběr parťáků do tourbusu celkem překvapil. Jasně, krajané, dáme si během pokecu pauzu od angličtiny a tak podobně. A soudě dle vyjádření samotných METALITE, taktéž i přátelé. Pětičlenná kapela ze švédského Stockholmu jede žánr, kterému z těch metalových hovím a následně i rozumím asi nejméně. Mít tak sebou jednoho Manatara…
![METALITE METALITE](https://www.metalopolis.net/Files/Articles/Text/2025/text_10723_bd253b54-8312-46e9-81e2-ffd94fb280d5.jpg)
No, zkusím to sám. Power metal postavený na jednoduché písňové stavbě sloka – (silně melodický) refrén dokáže z mého pohledu nezřídka ujet až do nesnesitelně podbízivého kýče, ale tady se podobné dojmy ne a ne dostavit. Ano, některé motivy jsou až příliš chytlavé a skládané dle projektového zadání „šup s tím na festival“, ale vlastně to na podobný žánr bylo celkem umírněné a vkusně provedené. Rozsah a množství póz hudebníků nebyly nijak přepálené, výkon pěvkyně Ericy Ohlsson v pořádku a občasné nepřesnosti ve výškách jsem rád přeslechl, když jako celek bylo vystoupení METALITE dostatečně zábavné, ale zároveň i vzhledem k hlavnímu večernímu programu žánrově překvapivé.
Ve vší úctě k sympaťákům z METALITE nebylo tohoto velmi pozdního nedělního odpoledne co řešit. Při pohledu do skromně zaplněného sálu v podzemí pražského klubu jsem se trochu, a jak se hned vzápětí ukázalo, i naivně obával vlažnějšího přístupu švédské kapely. Oficiální kapacita prostor pražského Futura je 600 lidí. Návštěvu odhaduji na nějakých 200 hlav. Těžko říct, jestli tomu "napomohla" i konkurence v podobě paralelně probíhajícího metalového koncertu v Roxy. NAPALM DEATH jsou sice poněkud jiná kategorie, ale jistý průnik publika by se tady nakonec při troše dobré vůle dal najít. Anebo za to mohla neděle? To koneckonců glosoval i samotný Björn Strid, ale to bylo už ve chvílích, kdy bylo jasné, že i početně omezené publikum připravilo jemu a jeho spoluhráčům až nečekaně bouřlivou kulisu.
![THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA](https://www.metalopolis.net/Files/Articles/Text/2025/text_10723_188204d8-59fa-4519-9f10-bde647e05890.jpg)
Ten, oděn ve stylizovaném obleku a s bekovkou na hlavě, připomínal hodně bujnou kombinaci Bohuše Stejskala s generálem Haffazem Aladeenem a předstoupil za zvuků intra „Final Call“ z aktuální desky „Give Us The Moon“. Od té chvíle už jelo vše jako po másle. Interakce kapela vs. publikum najela tímto momentem na velmi uspokojivý stupeň, a než odezněla úvodní dvojice skladeb „California Morning“ a „Shooting Velvet“, už poloprázdný sál netrápil vůbec nikoho. Ve všech ohledech profesionální výkon zkušených hudebníků, jejichž „domovské“ kapely jsou z poněkud odlišných hudebních sfér, dostal navíc dostatek přidané hodnoty prostřednictvím nepředstírané chemie s pražským publikem. Tedy ne, že bych se pasoval do role koncertního psychologa, ale tohle prostě byla upřímná jízda od kapely v polovině náročného turné. Samozřejmě, že nacvičit se dá cokoli, vědí o tom své například i zaměstnanci zákaznických center, ale při živém hraní už tak lehce vše neošulíte.
Stridův zvonivý hlas funguje skvěle v SOILWORK a svojí další parketu našel i ve skladbách THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA, spoléhajících výhradně na čistý zpěv. S náročnějšími party se dokázal popasovat se ctí. Osobně jsem žádné vyslovené nepřesnosti nezaznamenal, byť věřím, že znalci hudební teorie by si pár výstražných čárek naškrtat dokázali.
Svižné, neřku-li přímo strhující tempo dokázaly koncertu navodit už v rozjezdu nasazené skladby z letošní novinky, ale jakmile zazněly úvodní takty podmanivé „Divinyls“, byl jsem po předchozím boji se zdrženlivostí lapen i já. Právě při živém hraní se ukazuje již značně bohatý rezervoár tvorby švédské kapely. Nesedí vám stoprocentně nové album, i přestože na něm skupina pracovala více než 2 roky? Nevadí, jsou tu skladby z jeho předchůdců, které vás spolehlivě dostanou. Pokud ani ty ne, tak jste na tento koncert vlezli spíše omylem.
![THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA](https://www.metalopolis.net/Files/Articles/Text/2025/text_10723_d430b1e7-f9d2-4e37-b64e-c12ac696621b.jpg)
Když jsem ve své recenzi „Give Us The Moon“ hledal na albu jeho silné stránky, nemohl jsem nezmínit skladbu „Paloma“. Ta zaznívá i v živém provedení a já vlastně musím svá slova jen podtrhnout a přisadit něco v tom smyslu, že máme tu čest s jednou nejlepších skladeb THE NIGHT FLIGHT ORCHESTRA. S ohledem na dramaturgii večera jedna z těch členitějších písní. Těm pak zdatně sekundují pecky v rytmu disca svádějící k tanečním pohybům. K těm publikum naváděl i Björn Strid, neboť dle svých slov potřeboval s tancem pomoct, jelikož sám „poslouchá spíše SLAYER“.
Když připočtu i trojici skladeb uvedených v rámci přídavku, tak Švédové strávili na pódiu zhruba hodinku a půl. I přestože bych gradaci jejich vystoupení viděl někde kolem hodiny hracího času, rozhodně pražská prkna neopouštěli ve stavu, kdy už by toho měli všichni dost. Ta muzika je prostě natolik zpřevodovaná a promazaná, že i na setrvačník dokáže jet ještě hodně dlouho. Věřme, že i přes ne zrovna natřískaný sál do svého nějakého příštího itineráře švédská skupina naši zemi opět zahrne. Nepochybuji o tom, že na její třaskavou show se znovu vyplatí přijít!