OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Královský lov jsem na novotě Mission okusil ponejprv. Vlastně jsem po tomto albu sáhl proto, že je koncepčním příběhem na motivy milené knihy mého dětství – Marťanské kroniky Raye Bradburyho. A vida - nakonec se původní záměr pouze omrknout texty a decentně smočit prsty v hudbě změnil v dlouhotrvající koupel, provázenou spokojeným pochrochtáváním.
Svéráz Královského lovu není vlastně nijak svérazný – kapela produkuje melodický hard rock se stopovými prvky progu a metalu. To by nebylo vskutku nic tak interesantního, nebýt absolutního citu pro skvělé melodie a chytlavé refrény, jaké už dlouho nepamatuju. Sborové party jsou důležitou částí desky – absolutně decentní, nekřiklavé, připravují půdu pro velké exhibice vokalisty Johna Westa. V refrénech se často mnohohlas a jednohlas vtipně doplňují, až to přivolává mrazení. Nehodlám tahat z rukávu jména jednotlivých skladeb a rozplývat se nad nimi, přijměte však mé ujištění, že každý kousek má v refrénu ten nejšpičatější vrchol.
Co by ale bylo platné vsadit všechno na popěvky, kdyby nebylo i něco mezi tím, že? Tedy, drazí marťanologové a královští lovci, to NĚCO tu vskutku nechybí. Písně přecházejí od plouživých cituplných kousků, přes středotempové vály s občasným zážehem kytarového aparátu, až k absolutní výpalům, kterými kytarista sází na korunku alba jeden diamant za druhým. Naprosto rovnoceným soupeřem v instrumentální mlýnici jsou šesti strunám klávesy. V jejich pestrém rejstříku se až na pár výjimek nevyskytují imitace smyčců, nýbrž nejrůznější těkavé efekty, nejednou zavánějící ayreonovským výletem do Elektrického hradu. Neujdete ani typickým progerským honitbám sekermajstra a lorda černobílého klapkostroje (nejprogresivnější tavba Out Of Reach). Z hlediska provedení zkrátka naprostá lahůdka...
Deska je rozdělena do sedmi hlavních oddílů (rozuměj písní), které jsou vždy uvozeny jménem jedné kapitoly z Bradburyho veledíla. Textově pak každý „velký“ song (s výjimkou instrumentálky Out Of Reach, samozřejmě) vychází z motivů příslušné části Marťanské kroniky a rozvíjí je nejrůznějšími asociacemi a variacemi. Mezi hlavními pilíři Mise se však nacházejí ještě menší, drobnější mezihry, které album propojují do jediného celku. Jedná se buď o pozoruhodné zvukové koláže, jako třeba úvodní technická sonáta Take Off, nebo o mini skladby. Royal Hunt naplňují i tyto „vycpávky“ chválihodným množstvím nápadů a hlavně jimi umocňují účinky stěžejních kompozic. Například úvodní klávesový motiv šlapavého šťouchu Surrender se velmi chytře vynořuje z poklidné vsuvky Exit Gravity, načež exemplární přechod do dynamické rockárny zanechává chladnými jen eunuchy. Nebo naprosto geniální propojení něžné Days Of No Trust s divočinou Total Recall – ačkoli je to jing a jang, ty dvě skladby vrůstají plyně jedna v druhou.
Markýruji další překvapení. Pokud máte rádi povedené koncepty, chytlavé melodie a instrumentálně vyzrálý hard rock, nesáhnete u Royal Hunt ani v nejmenším vedle...
P.S. Skutečně se vyplatí poslechnout The Mission až do do poslední vteřiny. Závěr desky je totiž ve znamení totálního depresionismu... HUH!
Příjemný melodický rock/metal s poutavým příběhem, silnou atmosférou a výtečným instrumentálním zázemí, to je The Mission. Všem milovníkům vyjmenovaných atributů nutno doporučit!
8,5 / 10
John West
- zpěv
Andre Andersen
- klávesy
Jakob Kjar
- kytara
Steen Mogensen
- basa
1. Take Off
2. The Mission
3. Exit Gravity
4. Surrender
5. Clean Sweep
6. Judgement Day
7. Metamorphosis
8. World Wide War
9. Dreamline
10. Out of Reach
11. Fourth Dimension
12. Days of No Trust
13. Total Recall
A Life to Die For (2013)
Show Me How To Live (2011)
X (2010)
Collision Course... Paradox 2 (2008)
Paper Blood (2005)
Eyewitness (2003)
The Watchers (2002)
The Mission (2001)
Fear (1999)
Paradox (1997)
Live (1996)
Moving Target (1995)
Clown In The Mirror (1993)
Lost of Broken Hearts (1992)
Vydáno: 2001
Vydavatel: Frontier Records
Stopáž: 47:30
Produkce: Andre Andersen
Kontakt: Royal Hunt, Majestic Entertainment Inc., 5 Dakota Drive Suite 305, Lake Success, N.Y 11042, USA
ked Royal Hunt, tak jedine s Cooperom... nic proti Westovi, je to borec, ale nieco tam chyba... albumu nepomahaju ani pocetne intermezza a hlavne absentuje velky hit, ktory by dosku potiahol... najlepsou polozkou je tak nakoniec ta neoklasicka instrumentalka... ale aspon lepsie ako predchodca Fear...
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.