PRVNÍ HOŘE - Achtung, Sultan!
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Kdo čekal, že Oystein a jeho parta podlehne volání sedmdesátých let a vlivu klasického hardrocku více než na předcházejícím albu „The Archaic Course“, tak ten se šeredně spletl. Na této desce sice spojení epického metalu a rocku fungovalo bezchybně, ovšem právě proto, že skupina výtečně balancovala na hraně mezi oběma styly.
Další krok k umírněnější složce na úkor té metalové by dle mého názoru znamenal kvalitativní propad, protože kouzlo hudby BORKNAGAR je skryto v kontrastech – ať už to jsou neustálé změny polohy zpěvákova hlasu, kdy se skřehot starého čaroděje vystřídá s válečnickým pokřikem a následně vše usíná při pohádce přátelského vypravěče, jehož jediným cílem jsou naše příjemné sny..., nebo schizofrenní Lazarovy klávesové rejstříky, kdy ten samý člověk nejšílenější disharmonie vzápětí přetaví do vodopádu líbivých notiček a stupnic, nebo změny v rytmice a variabilní kytarová hra, což jsou ovšem už tak nějak samozřejmosti....
Podle úvodní „Rivalry of Phantoms“ by se mohlo zdát, že se skupina drží směru, který byl určen minulým albem ---> tzn. píseň ve středním tempu, využity obě Vortexovy hlasové polohy, včeličky bzučí, klapky klapají, bicí bouchají, stěrače stírají.....
Po zpomalující mezihře a basovém intermezzu se však dočkáte pořádného překvápka – čistokrevné norské sypačky se vším všudy!!! To, co by člověk po minulé desce ani náhodou nečekal, je zde a troufám si tvrdit, že ve fragmentech „tvrdosti“ a „nářezovosti“ byla s přehledem překonána všechna předcházející alba a na tomto poli může konkurovat až následující „Empiricism“.
Druhá píseň v pořadí „Presence is Ominous“ je okouzlující. Svižné tempo, líbivá melodie na klávesy, heavymetalové kytary, pestrá hra Asgeira a především vrstvený Simenův vokál dělají z této věci jeden z největších hitů, který kdy kapela natočila. Přiznám se, že když jsem tento song slyšel poprvé, tak jsem málem omdlel rozkoší.. Zarážející fakt je ovšem ten, že i když tato píseň není náročná na naposlouchání, tak Vám vůbec nezevšední a příjemné pocity spojené s jejím poslechem se dostavují i dva roky poté, co jste si placku s Qčkem koupili. Tato věc by se vlastně dala napsat i o celém albu, potažmo o celé tvorbě BORKNAGAR. Opravdu neznám jinou skupinu, která by si udržela tak vysoký standard během celého dosavadního vývoje, včetně schopnosti se vyvíjet a neopakovat se, ale přesto si udržet ony zřetelné rysy, podle kterých ihned poznáte, že právě hrají „Oysteinovi hoši“ a nikdo jiný.
Má slova o kontrastu, coby poznávacím znamení skupiny, potvrzuje třetí „vypalovačka“ „Ruins of the Future“. V říši snů, do které jste se přenesli při poslechu předcházející písně, Vás udrží spolehlivě. Zefektovaný skřehot a blackové bicí však následně přejdou v uvolněnou pasáž, ve které si hlavní slovo bere opět Lazare a jeho (v tomto případě) přátelské klapky. To ovšem funguje jen jako mezihra, a tak se ke konci skladby nabírá opět kurs směr „zběsilost“.
V astrálním skvostu „Colossus“ máme konečně možnost naplno Simenův úžasný vokál, navíc podbarvený nádhernou melodickou linkou sólové kytary – člověk ani nedýchá, když poslouchá tu dokonalost...
Instrumentálka „Inner Landscape“, která pochází z tvůrčí dílny Lazareho, uvozuje druhou polovinu desky. V ní obsažené písně „Invincible“, „Icon Dreams“ a „Genesis Torn“ nemá cenu nějak moc rozebírat – všechno to jsou bezchybné kousky, v nichž hledat nějaké slabé místo je naprosto beznadějné.
Další instrumentální (bezvadné začlenění kvákadla) věc na albu „Embers“ funguje coby intro před závěrečnou „Revolt“. Tato věc obsahuje všechny atributy typické pro „Quintessence“. Začátek v podobě jemných kytar a medového Vortexova hlásku téměř hladí, ovšem jen do té doby, než se všechny nástroje opět utrhnou ze řetězu a za doprovodu skřehotu starého čaroděje spustí finální apokalypsu....
Toto album je dernierou výtečného zpěváka Simena, který dal přednost v účinkování v kapele DIMMU BORGIR. I když důvody jeho rozhodnutí jsou jasné, přesto se mu trochu divím. Přejít ke kapele, která z uměleckého a skladatelského hlediska nedosahuje kvalit BORKNAGAR ani náhodou, je skutečně trochu zvláštní krok.... Oystein má ale naštěstí čich na kvalitní spolupracovníky, a proto je náhrada v podobě Vintersorga (působí již na následujícím albu „Empiricism“) minimálně rovnocenná.
Kdyby se tato deska měla shrnout pouze do jednoho slova, napadá mě jediné – klenot. Cenný a ojedinělý. Tak jako celá tvorba BORKNAGAR...
10 / 10
Øystein G. Brun
- kytara
Jens F. Ryland
- kytara
Asgeir Mickelson
- bicí
Simen Hestnæs
- basa a vokály
Lars Nedland
- klávesy
1. Rivalry of Phantoms
2. The Presence Is Ominous
3. Ruins Of The Future
4. Colossus
5. Inner Landscape
6. Invincible
7. Icon Dreams
8. Genesis Torn
9. Embers
10. Revolt
Fall (2024)
True North (2019)
Winter Thrice (2016)
Urd (2012)
Universal (2010)
Origin (2006)
Epic (2004)
Empiricism (2001)
Quintessence (2000)
Archaic Course (1998)
Olden Domain (1997)
Borknagar (1995)
Datum vydání: Pondělí, 17. dubna 2000
Vydavatel: Century Media
Produkce: Borknagar
Studio: Abyss
Ne úplně vyrovnané, avšak velmi podařené album.
MInule jsem zase kecal. Tohle je totiž další dokonalá deska tohoto úžasného tělesa. Radost tohle poslouchat. Už zas.
Trochu prog rock/metalová exhibice. Toho tydlikání a hračičkování je místy opravdu hodně. Ale tito Švédové umí i příjemné melodie a přirozeně plynoucí pasáže, takže jim to předvádění odpustím. Ostatně, když na to mají, tak proč se trochu nepředvést, že?
Žijeme ve zlatých časech českého thrash metalu! Takové období hojnosti prostě nepamatujeme. Kapely na nás chrlí v horším případě dobré, v tom lepším (i v tomto) desky výborné a my si čvachtáme jako ten pověstný manža. Více v recenzi, teď si třepu palicí.
Švédské duo se na svém dalším albu ještě více vzdálilo postrockovým kořenům a dá se tedy tvrdit, že jejich hudba odplavala do specifické formy indie rocku, který se opírá o robustní kostru shoegaze. Opět slušné album.
Další švédský power metal, kterému vlastně nelze nic vytknout. Dobří zkušení muzikanti, kvalitní produkce a chytlavé melodie. Komponování dle osvědčeného mustru, přesto to dokáže zabavit. Dám tomu ještě pár poslechů a poté zapomenu, že to kdy existovalo.
Nepřístupná a temná blackmetalová deska, která spolu s disonantní nervozitou nabízí i death/doomové nálady. Dostat se tomu pod kůži není snadné, ale odměnou je lavina emocí. Střídmá stopáž navíc ukončí ta "muka" dříve, než by to člověku urvalo hlavu.
Sofistikovaně maluje, točí vtipné filmy, v MORTAL CABINET zanechal výraznou stopu, ze Slavíka ho vyhodili, páč jeho světem je hardcore rap. A je z Rumburku, což leccos vysvětluje! Když šel pro talent, Marty si nabral hrstě. Zase ho ukázal, zpíčenec jeden.