OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Co může být smutnějšího... Solidně etablovaná rocková kapela s housličkami v obsazení, která se nebojí smutně zalkat pod hladivými tóny mandolíny nebo zatančit čertovsky rozjuchaný taneček přes dvě pekla s jasně středověkým poselstvím zničehožnic trhne stylovým kormidlem. Není to tak dávno, co jsme měli tu čest s povedenou „Svatbou“ slečny Sally, bohužel její nový nápadník skrývá pod slupkou anděla nejen válečnické kladivo, ale taktéž i zkopírovanou tvář jistého německého kazatele s familiární přezdívkou „Šutrák“.
A jsou to samozřejmě RAMMSTEIN, kteří se vám vybaví ihned po spuštění disku. Skutečně (pro mne naprosto nepochopitelně!) skupina upustila od své nejsilnější zbraně v podobě aranží na trubadúrskou strunu a bez velkých skrupulí se pustila na dávno přivlastněná území zmíněných „Kamenožroutů“. Tedy ostrý kytarový riff nadevše. Ano, je všeobjímající. Ano, má sílu dravé řeky hnané bičujícím švihem vichřice. Co je to však platné, když přes všechnu řezavost vyčnívá hlavně neúnavné pochodové tempo šturmujících německých kanad? Byla-li SUBWAY TO SALLY již dříve vyčítána podobnost pouze díky textům v rodném jazyce, tak nyní jsou veškerá srovnání namístě i ve složce hudební. Housle stabilní Frau Schmitt objevíte zřídkakdy, navíc většinou zkreslené či různě zmutované. A přitom by stačilo tak málo, jen o krapítek ubrat prostoru kytaře, protože tam kde skupina popustí uzdu trochu širší škále aranžérského žonglování („Unsterblich“ s nesměle drápky vystrkující paní Šmitovou, „Kleine Schwester“ jako asi nejsilnější připomínka starých dobrých časů, baladická uspávanka „Abendlied“ nebo výtečná „Verloren“ s lámáním klidných akustických slok do mnohovrstvého sboru) dýchá hned mnohem volněji a i výslednému dojmu mírně napravuje pošramocenou fasádu. Proč to však nešlo po celý hrací čas alba pochopit nedokážu.
RAMMSTEIN s vámi přátelé, ovšem bez mých ovací. Možná je nutné poopravit tvrzení, že SUBWAY TO SALLY otočili stylovým kormidlem o 180 stupňů, když jakýs takýs ždibec povedené minulosti v nich přese všechnu kritiku zůstal. Zpěv, slušné melodie, občasný osvícený záchvěv houslových aranží, to všechno nutno připočíst kapele k dobru. Bohužel ale válcující kytara nedává celku příliš volně dýchat a vrátíme-li se zpět na počátek našeho povídaní, k jasně položené otázce originality a plagiátorství, body rychle ubývají. Jak říkám, co může být smutnějšího než emigrace z vlastních držav do cizího rašeliniště? Máloco...
Co počít, SUBWAY TO SALLY po vyvedené předchůdkyni začali nestydatě opisovat. A bohužel ani ne z vlastních učebnic, ale nestydatě pokukují do čítanek jiné (a slavnější) německé skupiny. Berte nebo nechte být, já od "Engelskrieger" dávám ruce pryč.
5,5 / 10
Eric Fish
- Gesang, Bagpipes, Flöten, Schalmei, Oboe, Windcont
Bodenski
- Gesang,akustische Gitarre, Drehleier
Simon
- Gesang, akustische Gitarre, Trumscheid
Frau Schmitt
- Violine
Ingo Hampf
- Elektrische Gitarre, Laute, Ud, Mandola, Mandoline
Sugar Ray
- Bass
David Pätsch
- Schlagzeug, Percussion
1. Geist Des Kriegers
2. Falscher Heiland
3. Unsterblich
4. Kleine Schwester
5. Abendlied
6. Narben
7. 2000 Meilen Unter Dem Meer
8. Knochenschiff
9. Wolfstraum
10. Verloren
11. Abendland
Engelskrieger (2003)
Herzblut (2001)
Schrei! (live) (2000)
Hochzeit (1999)
Bannkreis (1997)
Zu Spät (singl) (1997)
Foppt Den Dämon (1996)
MCMXCV (1995)
Subway To Sally (1994)
Vydáno: 2003
Vydavatel: Metal Blade Records
Stopáž: 45:22
Produkce: Ralph Quick & Aino Laos
Studio: Lundgaard, 301 Studio Cologne
RAMMSTEIN jsou jen jedni a i těch je někdy až příliš. Na druhou stranu je potřebné uznat, že německý trh je ve své síle schopen absorbovat a tím pádem i uživit několik jejich dalších kopírek. Takže, teď je otázkou, jestli je anebo není tahle deska zbytečná? Z hudebního hlediska zcela rozhodně, ale z ekonomického (snad) nikoliv. Koneckonců ani poslední deska Daniela Landy si na trhu nevedla špatně ...
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.