OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Po pravdě řečeno, trochu jsem se toho obával. Objektivně posoudit jednu z nejočekávanějších desek roku 2003 “Anthems Of Rebellion“ je totiž velice zapeklitým úkolem. Není příliš povzbuzující vidět jedny ze svých oblíbenců na cestě od stylotvorných milníků do bezpečných přístavů stagnace, kde už nebude tolik příležitostí něco nového říci.
Kvintet perfekcionistů kolem Mikaela Amotta dal vydáním poslední desky “Wages Of Sin“ definitivně sbohem nadupanému thrash/death metalu a více se přiklonil k jeho méně agresivní a o poznání melodičtější formě. Když si k líbivější a širším masám přístupnější produkci ještě připočteme angažování talentované (a navíc velice atraktivní) blondýnky Angely Gossow na post frontmanky, máme úspěch nejméně z poloviny zaručen. Že se Mikaelovi jeho obchodní strategie vyplatila svědčí desítky tisíc prodaných kopií, které se rozkutálely především, do japonských sbírek. Není tedy jediného důvodu nepředpokládat, že “Hymny Rebelie“ budou zhotoveny podle velmi podobné receptury jako “Wages Of Sin“.
Stali se předvídatelnější než dříve, poměrně s úspěchem můžeme predikovat, co se v následujících okamžicích stane, struktura kompozic je průhlednější, pozbývá moment překvapení, který byl pro ARCH ENEMY kdysi tolik typický. Především odsekávané thrashové overtury skladeb jsou velmi podobné, klasicky chytlavé riffy a ultramelodická sóla taktéž svědčí o tom, že i invenční syndikát bratří Amottů vsadil na léty prověřenou jistotu. To sličná pěnice Angela na sobě naopak zapracovala a své hlasivky dokázala přinutit k ještě lepším deklamacím než na “Wages Of Sin“. Obzvláště sympatický je mi její husí kůži nahánějící, blackově přibarvený řev, který v plné kráse vynikne při jednoznačně nejlepší skladbě alba “Dead Eyes See No Future“. Výborná momenty obsahují též řízná hitovka “Leader Of The Rats“ a jedenáctá “Dehumanization“, členitá kompozice plná ponurých nálad, kde Angela opět s přehledem rozvinula svůj vokální potenciál. Dobrým nápadem je i využití čistého zpěvu Christophera Amotta ve zmiňované “Dehumanization“ a následně i v refrénu “End Of The Line“. V těchto místech vidím únikovou cestu ze zajetí stereotypu a zároveň prostor pro nový růst kapely (ona příležitost většího využití čistých hlasových poloh v refrénech může být zároveň hrozbou - ARCH ENEMY by se mohli ocitnout na stejné lodi třeba s takovými SOILWORK a ztratit tak kromě schopnosti pro progresivitu a vývoj ještě navíc i svůj vlastní, jasně rozpoznatelný ksicht, by bylo pro “úhlavní nepřátele“ úderem ultimátním).
“Anthems Of Rebellion“ je tedy strojově zahraná, poctivá, do posledního detailu vypilovaná a pro dnešní ARCH ENEMY naprosto typická nahrávka, jenž nemůže příznivce “Wages Of Sin“ zklamat za žádných myslitelných okolností. Já osobně ale vyžaduji od kapel tohoto formátu trochu více a proto dám raději přednost historii ve jménu “Stigmata“ či “Burning Bridges“.
Kvalitně odvedená práce a zároveň sázka na jistotu. Příště už musí ARCH ENEMY svojí tvorbu mírně novelizovat a pohnout se jiným, pro fanoušky i kritiky přijatelným směrem. Teď je ještě všechno v naprostém pořádku a je jasné, že japonské ostrovy budou od Sappora až po Ósaku prožívat jeden velký hudební orgasmus.
7,5 / 10
Angela Gossow
- zpěv
Mikael Amott
- kytara
Christopher Amott
- kytara
Sharlee D´Angelo
- baskytara
Daniel Erlandsson
- bicí
1. Tear Down The Walls (intro)
2. Silent Wars
3. We Will Rise
4. Dead Eyes See No Future
5. Instinct
6. Leader Of The Rats
7. Exist To Exit
8. Marching On A Dead End Road
9. Despicable Heroes
10. End Of The Line
11. Dehumanization
12. Anthem
13. Saints And Sinners
Will To Power (2017)
War Eternal (2014)
Khaos Legions (2011)
Rise Of The Tyrant (2007)
Doomsday Machine (2005)
Anthems Of Rebellion (2003)
Wages Of Sin (2001)
Burning Japan Live (1999)
Burning Bridges (1999)
Stigmata (1998)
Black Earth (1996)
Z dopisu strýčka Jochena: Milá Angelo, nedávno jsme s tetičkou viděli tvojí fotku v jednom časopise a musíme uznat, že ti to halekání u toho tvého Michaela jde k duhu. On a ti jeho kamarádi musí být asi skvělí hoši, když už to s tebou takovou dobu vydrželi. Malý Ralf nám tuhle pustil kousek z té vaší nové desky, on tuhle hudbu poslouchá. No, my tomu s tetičkou sice houby rozumíme, ale přece jen bys na toho Michaela nemusela tolik řvát a být tak nějak trochu milejší. Vždyť podle toho co říkal Ralf je to velmi šikovný a uznávaný hudebník, a ty, nezlob se že jsem tak upřímný, jenom obyčejné německé děvče.
Tož za ty Amodtovy sólíčka 80%, ale jinak pořád dokola, unylý nudný "kinder" death metal ;) Ani čičina Gossowky to nezachrání..
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.