OBSCURE SPHINX - Emovere
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
V roce 1999 vydali debut „Dejte plamenům co hoří“. Málokdo věděl, že tou dobou už za sebou měli demosnímek „Stín před tím“ (1996) a že českou scénu svědomitě brázdí od počátku devadesátých let, aniž by nějak výrazněji uhnuli od kurzu vytýčeného na počátku celého toho velkého trmácení. Cílem byla snaha osobitě zpracovat tradiční těžký kov a jak jste jistě správně pochopili, následující řeč bude o severočeských KRLEŠ.
Skupina ve svém středu hýčká zpěvačku Simonu Křtěnovou a velká výhoda z toho plynoucí je nasnadě. Přece jenom většinu metalových fanoušků tvoří mužské pokolení a pro ně má samozřejmě sledování (divo)žen(k)y za mikrofonem mnohem větší kouzlo. Simona navíc zpívat skutečně umí (pomineme-li mírnou manýru „americké“ výslovnosti češtiny). Ve srovnání s demáčem trochu ubrala na expresivitě projevu, což výslednému výrazu jen a jen prospívá, žádnou pokojovou květinku však nečekejte. Ostré hrany stále škrábou!
Zlepšení oproti předchozím nahrávkách je ale cítit ve všech směrech. Tak třeba texty. Ubylo rádoby „humoru“ ve prospěch „vážnějších“, i když typicky metalových, témat. Podíváme se tak například do již názvem celé desky avizovaného příběhu (Stephen King, správně) nebo třeba na pálení slovanských bohů. Jak říkám, klasika. Hudba pak balancuje na pomezí heavy metalu s občasnými úkroky k rychlejším „sypačkám“. Kromě zpěvu vyčuhují především kytarové eskapády „lotyšského blesku“ Jiřího Karpjuka - to je střelec beze vší pochybnosti a skupina jeho příchodem získala nejen skvělého kytaristu, ale taktéž schopného skladatele. Pochopitelně, tradiční deska má i tradiční řazení, takže se dočkáme i povinné (a vkusné) balady „Carrie“ (zase King, milánkové moji, opět trefa) a nástupcem ujetého „Kráv´n´rollu“ z prvotiny je bezesporu podobným syndromem postižený „Ostrov dokladů“. Skupina zbytečně neplácá milion nástrojů přes sebe (jak to bohužel má ve zvyku spousta našich rádoby symfonických kapel - radši nebudu jmenovat) a přestože černobílé klapky sem tam použije, je to vždy s rozmyslem a funkčně (např. finále „Kletby“ nebo mrazivá závěrečná věc „TO - kruh se uzavírá“, což je jasný vítěz pomyslné soutěže o nejlepší píseň alba!).
Skončeme tedy konstatováním, že v čistokrevném heavy metalovém ranku u nás těžko najdeme lepší a vyhranější kapelu, spokojeně pokývejme hlavinkou a plni optimismu, že to s tou naší scénou ještě není tak špatné, vyrazme na nějakou tu živou produkci KRLEŠ. Příležitostí je nespočet.
Je TO kovový Klaun, škrábe, kouše, tahá za vlasy a stahuje kraťasy... navíc umí pohladit šosem i kopnout do koulí, rýpnout červeným nošem do nastražených uší... Kýrie Eleison!
7,5 / 10
Simona Křtěnová
- zpěv
Jiří Karpjuk
- kytara
Radek Sádovský
- kytara
Jiří Zíma
- basa
Jiří Smělík
- bicí
1. TO
2. Čerti jdou
3. O čem vítr zpívá
4. Posledního kousne pes
5. Ještě jednou!?
6. Ostrov dokladů
7. Carrie
8. Kletba
9. TO ( kruh se uzavírá )
Perunovo requiem (2008)
Time To Rise - Best Of (2006)
Slzy Arkóny (2004)
TO (2001)
Dejte plamenům co hoří (1999)
Stín předtím (demo) (1996)
Vydáno: 2001
Vydavatel: SIA Production
Stopáž: 48:11
Produkce: Krleš
Studio: Hostivař (Praha)
Kontakt: mobil: 723 431 511 nebo 732 624 800 nebo 776 873 431
-bez slovního hodnocení-
Tři skladby s celkovou stopáží 29 minut, tomu říkám správná plocha pro EP sludge doomového stylu. Studiový návrat po mnoha letech se polské skupině hnané charismatickým ženským vokálem jednoznačně povedl.
Jedni z mála u nás (ne-li vůbec jediní) představitelé zatuchlého hnilobného death/doomu o sobě dávají vědět novým EP, jehož trojice chorobných songů také jasně demonstruje fakt, že tato obluda už dozrála na úroveň plnohodnotného alba. Čím dříve, tím lépe!
Pokračování, která neukončují děj, to mají těžké. Druhé Silo je pomalé, vláčné a nestane se v něm vlastně nic, co by se nevešlo do jednoho dvou dílů. Nečtenářům knih navíc nemusejí být zřejmé všechny pohnutky jednajících. Tak snad to třetí řada narovná.
Ruské skupiny většinou ignoruji, ale než jsem si všiml, že je tahle z Jekatěrinburgu, upoutal mě jejich starosvětský thrash. Nic převratného se sice neděje, spíš je to jako výlet zpět časem, ale pro pamětníka celkem dobrý.
Keith Buckley (ex-EVERY TIME I DIE) jako by se svými kumpány zkoušel štěstí v hodně melodickém metalcore, nebo možná spíše post-hardcore, ale na mě je to hodně plytké a podbízivé. BETTER LOVERS, kde působí další členové ETID, jsou úplně jiná liga.
Trochu Red Dead Redemption pro čtenářky Marianne. Pod krví a špínou se schovávají scenáristická klišé a dutá schémata revizionistických westernů. Má to sice patřičně gritty look, ale nekouše to. Spousta sentimentu a neschopnosti poradit si s postavami.
Veteráni stonerrockového stylu toho mají za sebou už hodně, ale stále jim to hodně sluší a tak i album roku 2024 v sobě nese odkaz na klasické devadesátky a tedy dobu, kdy tahle skupina tvořila po boku KYUSS historii.